DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) CREACIÓ CATALANA CONTEMPORÀNIA (S. XX) Codi 12254106
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=1400
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes.
 A13 Realitzar processos de redacció i edició de textos en diferents formats i suports.
 A14 Gestionar els mecanismes d'organització i transferència cultural.
 A16 Investigar amb la metodologia adequada en història cultural, història literària i llengua catalana.
 A17 Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari.
 A18 Formar-se una opinió crítica sobre textos i discursos i expressar una opinió clara i concisa oralment i per escrit.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
 A13 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
 A14 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
 A16 Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
 A17 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
 A18 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Sap respondre les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La literatura catalana en els anys de la Dictadura i la II República. -Poesia simbolista, surrealista i realista . La “generació del 36”.

-Superació de la crisi de la novel•la. Autors modernistes. Novel•la psicològica. Les noves generacions.

-Teatre: comèdia burgesa i teatre poètic. Noves generacions i propostes de renovació
2. Guerra i postguerra. -Exili i clandestinitat.
-La represa de postguerra (1939-1959)
-Poesia: postsimbolisme i avantguardisme. Realisme.
-Narrativa: models de preguerra. Novel•la psicològica. Existencialisme i realisme. Narrativa imaginativa i fantàstica.
-Teatre: teatre comercial i represa. Associacions i teatre independent.

3. Del realisme històric a la generació dels 70. -Poesia realista i Nova cançó. Noves veus, poesia de l’experiència i poesia experimental.
-Renovació i esclat teatral.
-Noves veus narratives.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A14
A16
3 3 6
Presentacions / exposicions
A9
A13
A16
B6
3 15 18
Sessió Magistral
A9
A14
A16
A17
A18
9 54 63
Atenció personalitzada
A9
A13
A16
B6
3 6 9
 
Proves de desenvolupament
A13
A16
A18
B6
4 24 28
Proves pràctiques
A9
A14
A17
A18
B6
4 24 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Formació sobre els continguts de la matèria.
-Formació mecanismes d'estudi i treball.
-Formació recerca.
Presentacions / exposicions -Comentaris de textos.
Sessió Magistral -Exposició teòrica de la història de la literatura catalana del segle XX, moviments, autors/es, obres i corrents de pensament.

Atenció personalitzada
Descripció
-Tutories específiques de l'assignatura. -Atenció personal, consultes i visites al despatx. -Atenció virtual (mail i fòrum del Moodle). -Guiatge exposicions, proves i treballs. -Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A9
A13
A16
B6
-Comentaris i exposció de textos, oralment i per escrit. Activitat 1: 5
Activitat 4: 5
Proves pràctiques
A9
A14
A17
A18
B6
-Comentaris de textos.
-Exposició teoria.
Activitat 2: 10
Activitat 3: 10
Proves de desenvolupament
A13
A16
A18
B6
-Treballs monogràfics de recerca.
-Lectures i comentaris.
Activitat 1: 5
Activitat 4: 5
Altres  

-Assitència a classe. -Partipació.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

-Avaluació continuada.

TEMA 1 (6 setembre-22 setembre)

-Lectures “antologia de poemes”

-Lectura “lliure”

-Comentaris a classe de diversos poemes, qualificació 0-5 (13-14 setembre)

-Comentari per escrit d'una lectura (obra publicada entre el 1925 i el 1939) de lliure elecció, qualificació 0-5 (lliurament 22 de setembre)

-Lectures (que seran comentades a classe):

-Salvador Espriu: Ariadna al laberint grotesc

-Salvador Espriu: “antologia de poemes”

-J.V. Foix: Sol, i de dol

-Carles Riba, Elegies de Bierville.

-Examen presencial a l'aula: teoria i comentari de textos, qualificació 0-10 (18-19-20 d'octubre)

ACTIVITAT 3

-Lectures (que seran comentades a classe)

-Mercè Rodoreda: La plaça del diamant

-Pere Calders: Cròniques de la veritat oculta (i contes breus: http://www.rodamots.com/calaix.asp?text=CaldersBreus)

-Manuel de Pedrolo: Vint-i-vuit contes

-Examen presencial a l'aula: teoria i comentari de textos, qualificació 0-10 (15-16-17 novembre)

TEMA 3 (17 de novembre-12 de gener)

ACTIVITAT 4

-Lectures

-Antologia de poemes i cançons

-Montserrat Roig: El temps de les cireres

-Recerca de poemes i cançons, comentari i presentació a classe, qualificació 0-5 (13-14 desembre)

-Comentari per escrit sobre la novel·la de Montserrat Roig, qualificació 0-5 (12 gener)


Fonts d'informació

Bàsica

LECTURES DEL CURS

-Antologies, fonts bibiogràfiques i altres documents: Moodle de l'assignatura.

-Salvador Espriu: Ariadna al laberint grotesc

-J.V. Foix: Sol, i de dol

-Carles Riba: Elegies de Bierville

-Mercè Rodoreda: La plaça del diamant

-Pere Calders: Cròniques de la veritat oculta

-Manuel de Pedrolo: Vint-i-vuit contes

-Montserrat Roig: El temps de les cireres

 BIBLIOGRAFIA GENERAL

J. Molas-J. Massot i Muntaner (dir.), Diccionari de literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 1979.

Glòria Bordons i Jaume Subirana (coords), Literatura catalana contemporània. Barcelona: Uoc/Proa, 1998.

E. Bou (dir.), Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 2000.

Enric Bou (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. Segle XX, de la postguerra a l’actualitat, Barcelona, Vicens Vives, 2009.

J. Fuster, Literatura catalana contemporània, Barcelona, Curial, 1972.

J. Castellanos, ed., Guia de literatura catalana contemporània, Barcelona, Edicions 62, 1973.

Diversos autors, Història de la literatura catalana, 4 vols., Barcelona, Edicions 62-Orbis, 1984.

J. Molas, dir., Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. VIII. IX, X i XI, Barcelona, Ariel, 1986-1987.

J.M. Llompart, La literatura moderna a les Balears, Palma de Mallorca, editorial Moll, 1964.

V. Simbor, Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939), Barcelona, Institut de Filologia Valenciana-Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1988.

J. Vidal-Alcover, Síntesi d’història de la literatura catalana (vol. 2), La Magrana, 1980.

 

winDirVariable="C:/WINDOWS"
Complementària

-Traces, base de dades bibliogràfiques:

http://www.traces.uab.es/tracesbd/

 

-Lletra, web de Literatura Catalana:

http://www.uoc.edu/lletra/

 

-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:

http://www.escriptors.cat/


 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent