DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CREACIÓ CATALANA CONTEMPORÀNIA (S. XX) Codi 12254106
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Adreça electrònica magi.sunyer@urv.cat
laura.villalba@urv.cat
Professors/es
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
VILLALBA ARASA, LAURA
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=1400
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén un coneixement sistemàtic de les nocions generals sobre la literatura catalana en el període que va des d'abans de 1936, és a dir, des de la Guerra Civil fins a l'anomenada generació dels setanta. S'estudiaran els moviments, els autors i les autores i les obres que s'emmarquen en aquesta època.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes.
 A13 Realitzar processos de redacció i edició de textos en diferents formats i suports.
 A14 Gestionar els mecanismes d'organització i transferència cultural.
 A16 Investigar amb la metodologia adequada en història cultural, història literària i llengua catalana.
 A17 Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari.
 A18 Formar-se una opinió crítica sobre textos i discursos i expressar una opinió clara i concisa oralment i per escrit.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
 A13 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
 A14 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
 A16 Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
 A17 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
 A18 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Sap respondre les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Literatura d'abans de la Guerra. -Poesia simbolista, surrealista i realista . La “generació del 36”.
-Superació de la crisi de la novel·la.
-Teatre: comèdia burgesa i teatre poètic. Noves generacions i propostes de renovació
2. Guerra, exili i clandestinitat. - Guerra (1936-1939)
- Exili i literatura d'exili
- Repressió de la Dictadura i resistència cultural.
3. Represa de postguerra (1939-1959) Generacions d'abans de la Guerra: Salvador Espriu, J.V. Foix, Mercè Rodoreda, Llorenç Vilallonga...
Primeres generacions de postguerra:
· Narrativa existencialista i realista: Maria Aurèlia Capmany i Manuel de Pedrolo...
· Poesia realista: Vicent A. Estellés, Miquel Martí Pol...
4. Del realisme històric a la generació dels 70. - Realisme històric i Nova Cançó.
- Renovació i esclat teatral.
- Noves veus narratives, l'anomenada "generació dels 70": Montserrat Roig, Jaume Cabré...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A14
A16
3 3 6
Presentacions / exposicions
A9
A13
A16
B6
3 15 18
Sessió Magistral
A9
A14
A16
A17
A18
9 54 63
Atenció personalitzada
A9
A13
A16
B6
3 6 9
 
Proves de desenvolupament
A13
A16
A18
B6
4 24 28
Proves pràctiques
A9
A14
A17
A18
B6
4 24 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Formació sobre els continguts de la matèria.
-Formació mecanismes d'estudi i treball.
-Formació recerca.
Presentacions / exposicions -Comentaris de textos.
Sessió Magistral -Exposició teòrica de la història de la literatura catalana del segle XX, moviments, autors/es, obres i corrents de pensament.

Atenció personalitzada
Descripció
-Tutories específiques de l'assignatura. -Atenció personal, consultes i visites al despatx. -Atenció virtual (mail i fòrum del Moodle). -Guiatge exposicions, proves i treballs. -Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A9
A13
A16
B6
-Comentaris i exposció de textos, oralment i per escrit. Activitat 1a: 10
Activitat 5a: 10
Proves pràctiques
A9
A14
A17
A18
B6
-Comentaris de textos.
-Exposició teoria.
Activitat 2: 15
Activitat 3: 15
Proves de desenvolupament
A13
A16
A18
B6
-Treballs monogràfics de recerca.
-Lectures i comentaris.
Activitat 1b: 10
Activitat 4: 20
Activitat 5b: 10
Altres  

-Assitència a classe. -Partipació. -Domini de la coherència. la cohesió i l'adequació a l'hora d'expressar-se.

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada.

TEMA 1: La literatura d'abans de la guerra (del 5 de setembre al 26 de setembre)

Activitat 1

A. Comentaris a classe de diversos poemes, qualificació 0-5 (12-13 setembre)

B. Comentari per escrit d'una lectura (obra publicada entre el 1925 i el 1939) de lliure elecció, qualificació 0-5 (lliurament 27 de setembre)

TEMA 2: Guerra, exili i clandestinitat (del 27 setembre al 17 octubre)

Activitat 2

- Examen presencial a l'aula: teoria i comentari de textos, qualificació 0-10 (17 d'octubre)

TEMA 3 : Represa de postguerra (del 18 d'octubre al 21 de novembre)

Activitat 3

- Examen presencial a l'aula, qualificació 0-10 (21 de novembre)

Activitat 4

- Comentari per escrit d'una lectura, qualificació de 0-10 (21 de novembre)

TEMA 4: Del realisme històric a la generació dels 70 (del 22 de novembre al 20 de desembre)

Activitat 5

A. Recerca de poemes i cançons, comentari i presentació a classe, qualificació 0-5 (19 i 20 desembre)

B. Comentari per escrit d'una novel·la, qualificació 0-5 (11 gener)

SEGONA CONVOCATÒRIA

- Examen únic sobre els continguts teòrics del curs i comentari de textos


Fonts d'informació

Bàsica

LECTURES DEL CURS

-        Antologies, fonts bibliogràfiques i altres documents: Moodle de l'assignatura.

-        Calders, Pere: Cròniques de la veritat oculta

-        Espriu, Salvador: Ariadna al laberint grotesc i Primera història d’ Esther

-        Foix, J.V.: Sol, i de dol

-        Pedrolo, Manuel de: Vint-i-vuit contes

-        Riba, Carles: Elegies de Bierville

-        Rodoreda Mercè: La plaça del diamant

-        Roig, Montserrat: El temps de les cireres

BIBLIOGRAFIA GENERAL

-        Bordons, Glòria i Subirana, Jaume (coords).1998. Literatura catalana contemporània. Barcelona: UOC/Proa.

-        Bou, E.  (dir.). 2000. Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62.

-        Bou, E. (dir.) 2009. Panorama crític de la literatura catalana. Segle xx, de la postguerra a l’actualitat. Barcelona: Visen Vives.

-        Castellanos, J. ed. 1973. Guia de literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62.

-        Diversos autors. 1984. Història de la literatura catalana, 4 vols. Barcelona: Edicions 62-Orbis.

-        Fuster, J. 1972.  Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial.

-        Llompart, J.M. 1964. La literatura moderna a les Balears. Palma de Mallorca: editorial Moll.

-        Molas, J. dir. 1986-87. Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. viii. ix, x i xi, Barcelona: Ariel.

-        Molas, J. i Massot i Muntaner, J. (dir.). 1979. Diccionari de literatura catalana, Barcelona: Edicions 62.

-        Simbor, V. 1988. Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939). Barcelona: Institut de Filologia Valenciana-Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

-        Vidal Alcover, J. 1980. Síntesi d’història de la literatura catalana (vol. 2). La Magrana.  

Complementària

-Traces, base de dades bibliogràfiques:

http://www.traces.uab.es/tracesbd/

 

-Lletra, web de Literatura Catalana:

http://www.uoc.edu/lletra/

 

-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:

http://www.escriptors.cat/


 

winDirVariable="C:/WINDOWS"

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent