DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CREACIÓ CATALANA CONTEMPORÀNIA (S. XX) Codi 12254106
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Web http://https://moodle.urv.net/moodle0506/course/view.php?id=1400
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén un coneixement sistemàtic de les nocions generals sobre la literatura catalana en el període que va des d'abans de 1936, és a dir, des de la Guerra Civil fins a l'anomenada generació dels setanta. S'estudiaran els moviments, els autors i les autores i les obres que s'emmarquen en aquesta època.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura catalana contemporània.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B6 Sap respondre les preguntes que se li formulen
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Literatura d'abans de la Guerra. -Poesia simbolista, surrealista i realista . La “generació del 36”.
-Superació de la crisi de la novel·la.
-Teatre: comèdia burgesa i teatre poètic. Noves generacions i propostes de renovació
2. Guerra, exili i clandestinitat. - Guerra (1936-1939)
- Exili i literatura d'exili
- Repressió de la Dictadura i resistència cultural.
3. Represa de postguerra (1939-1959) Generacions d'abans de la Guerra: Salvador Espriu, J.V. Foix, Mercè Rodoreda, Llorenç Vilallonga...
Primeres generacions de postguerra:
-Poesia simbolista i avantguardista: Josep Palau i Fabre, Joan Brossa...
· Narrativa existencialista i realista: Maria Aurèlia Capmany i Manuel de Pedrolo...
· Poesia realista: Vicent A. Estellés, Miquel Martí Pol...
4. Del realisme històric a la generació dels 70. - Realisme històric i Nova Cançó.
- Renovació i esclat teatral.
- Noves veus narratives, l'anomenada "generació dels 70": Montserrat Roig, Jaume Cabré...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
Presentacions / exposicions
B6
15 15 30
Sessió Magistral
A7
B6
25 10 35
Atenció personalitzada
B6
7 12 19
 
Proves de desenvolupament
B6
4 24 28
Proves pràctiques
B6
4 24 28
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Formació sobre els continguts de la matèria.
-Formació mecanismes d'estudi i treball.
-Formació recerca.
Presentacions / exposicions -Comentaris de textos.
Sessió Magistral -Exposició teòrica de la història de la literatura catalana del segle XX, moviments, autors/es, obres i corrents de pensament.
Atenció personalitzada -Tutories específiques de l'assignatura.
-Atenció personal, consultes i visites al despatx.
-Atenció virtual (mail i fòrum del Moodle).
-Guiatge exposicions, proves i treballs.
-Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Atenció personalitzada
Descripció
-Tutories específiques de l'assignatura. -Atenció personal, consultes i visites al despatx. -Atenció virtual (mai, fòrum del Moodle i pàgina tancada al Facebook de l'assignatura). -Guiatge exposicions, proves i treballs. -Correccions i comentaris de les activitats realitzades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B6
-Comentaris i exposició de textos, oralment i per escrit . 20%
Proves pràctiques
B6
-Prova escrita sobre la teoria i comentari de textos d'autors/es tractats a classe. 35%
Proves de desenvolupament
B6
-Treball monogràfic de recerca.

35%
Altres  

-Assitència i participació a les classes i en els fòrums oberts de l'assignatura.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada.

-Activitat 1 (a realitzar durant tot el quadrimestre): Tria i comentari de textos. (20%)

-Activitat 2: Prova escrita sobre la teoria impartida a les classes i comentari de textos d'autors/es tractats. (35%)

-Activitat 3
Treball de recerca sobre obres d'autors/es que comencen a publicar després de la guerra del 1936-39 fins a les darreres dècades del segle XX. (35%)

-Assistència i participació (10%)

Cal tenir presentades totes les activitats per aprovar el curs.

SEGONA CONVOCATÒRIA

L'alumnat que hagi suspès o no hagi presentat alguna de les activitats/proves, haurà de lliurar totes les que tingui pendents (suspeses o no presentades) per poder ser avaluat en la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

LECTURES DEL CURS (prova escrita)

-        Antologies, fonts bibliogràfiques i altres documents: Moodle de l'assignatura.

-        Calders, Pere: Cròniques de la veritat oculta

-        Espriu, Salvador: Ariadna al laberint grotesc, Primera història d’ Esther, poemes

-        Foix, J.V.: Sol, i de dol

-        Riba, Carles: Elegies de Bierville

-        Rodoreda Mercè: La plaça del diamant

-        Villalonga, Llorenç: Bearn, o la sala de les nines

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL

-        Bordons, Glòria i Subirana, Jaume (coords).1998. Literatura catalana contemporània. Barcelona: UOC/Proa.

-        Bou, E.  (dir.). 2000. Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62.

-        Bou, E. (dir.) 2009. Panorama crític de la literatura catalana. Segle xx, de la postguerra a l’actualitat. Barcelona: Visen Vives.

-        Castellanos, J. ed. 1973. Guia de literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62.

-        Diversos autors. 1984. Història de la literatura catalana, 4 vols. Barcelona: Edicions 62-Orbis.

-        Fuster, J. 1972.  Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial.

-        Llompart, J.M. 1964. La literatura moderna a les Balears. Palma de Mallorca: editorial Moll.

-        Molas, J. dir. 1986-87. Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. viii. ix, x i xi, Barcelona: Ariel.

-        Molas, J. i Massot i Muntaner, J. (dir.). 1979. Diccionari de literatura catalana, Barcelona: Edicions 62.

-        Simbor, V. 1988. Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939). Barcelona: Institut de Filologia Valenciana-Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

-        Vidal Alcover, J. 1980. Síntesi d’història de la literatura catalana (vol. 2). La Magrana.  

Complementària

-Traces, base de dades bibliogràfiques:

http://www.traces.uab.es/tracesbd/

 

-Lletra, web de Literatura Catalana:

http://www.uoc.edu/lletra/

 

-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:

http://www.escriptors.cat/


 

winDirVariable="C:/WINDOWS"

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent