DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CREACIÓ CATALANA CONTEMPORÀNIA (S. XX) Codi 12254106
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.palau@urv.cat
Professors/es
PALAU VERGÉS, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura pretén un coneixement sistemàtic de les nocions generals sobre la literatura catalana en el període que va des d'abans de 1936, és a dir, des de la Guerra Civil fins a l'anomenada generació dels setanta. S'estudiaran els moviments, els autors i les autores i les obres que s'emmarquen en aquesta època.&nbsp;</p><div><br /></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura catalana contemporània.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció. -La literatura catalana al segle XX
-Programa i funcionament de l'assignatura.
Tema 1. Guerra, exili i clandestinitat. - Guerra (1936-1939)
- Exili i literatura d'exili
- Repressió de la Dictadura i resistència cultural.
-Represa, autor/es de preguerra
Tema 2. Represa de postguerra -Principals obres i autors del període
-Corrents i gèneres
-Existencialisme i realisme
-Nova Cançó
Tema 3. Del realisme històric a la generació dels 70. -Principals obres i autors del període
-Noves generacions d'autors/es

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
Presentacions / exposicions
CT5
20 35 55
Seminaris
A7
CT5
25 35 60
Treballs
A7
CT5
5 15 20
Atenció personalitzada
CT5
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries -Formació sobre els continguts de la matèria.
-Formació mecanismes d'estudi i treball.
-Formació recerca.
Presentacions / exposicions -Jornada càtedra Baixeras
-Presentació, exposició textos
Seminaris -Exposició teòrica de la història de la literatura catalana del segle XX, moviments, autors/es, obres i corrents de pensament.

HI POT HAVER UNA ACTIVITAT EXTERNA (sortida, jornada...), AVALUABLE
Treballs -Comentaris escrits
Atenció personalitzada S’atendrà l'alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció

-Tutories específiques de l'assignatura.

-Atenció virtual (mail, fòrum del Moodle i altres plataformes). 
-Guiatge exposicions, proves i treballs. 
-Correccions i comentaris de les activitats realitzades.



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT5
Presentacions i comentaris orals a l'aula i Campus virtual. 20
Treballs
A7
CT5
Proves escites sobre les lectures fixades i els continguts teòrics. 80
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada.

Hi haurà dues proves escrites sobre els continguts. S'avaluarà la participació, seguiment i, també, altres activitats possibles que organitzi el departament.

Els criteris d'avaluació tindran en compte els factors següents:

Correcció en l'expressió. Comprensió dels textos proposats i de les pautes donades per a la confecció dels exercicis. Bona estructuració dels exercicis (introducció, argumentacions, cites, conclusions, bibliografia, etc.). Capacitat d'observació i adequació dels continguts de l'assignatura a l'estudi de l'entorn. Recerca personal. Originalitat. Comprensió i ús de la terminologia específica. Capacitat de relacionar els textos proposats amb els contextos d'escriptura (el món en què es van escriure) i de lectura. Bona presentació. Ús de la cita, la referència i la bibliografia/webgrafia. Capacitat de comunicar amb eficàcia els resultats d'aprenentatge. Domini de les tecnologies de la comunicació.

Es penalitzarà la còpia literal o adaptada de textos d'internet sense citar-los amb l'exclusió de l'exercici.

A la SEGONA CONVOCATÒRIA caldrà refer els exercicis que hagin quedat suspesos en l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

LES LECTURES DEL CURS CONSTARAN AL MOODLE

 

BIBLIOGRAFIA GENERAL

-        Bordons, Glòria i Subirana, Jaume (coords).1998. Literatura catalana contemporània. Barcelona: UOC/Proa.

-        Bou, E.  (dir.). 2000. Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62.

-        Bou, E. (dir.) 2009. Panorama crític de la literatura catalana. Segle xx, de la postguerra a l’actualitat. Barcelona: Visen Vives.

-        Castellanos, J. ed. 1973. Guia de literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62.

-        Diversos autors. 1984. Història de la literatura catalana, 4 vols. Barcelona: Edicions 62-Orbis.

-        Fuster, J. 1972.  Literatura catalana contemporània, Barcelona: Curial.

-        Llompart, J.M. 1964. La literatura moderna a les Balears. Palma de Mallorca: editorial Moll.

-        Molas, J. dir. 1986-87. Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. viii. ix, x i xi, Barcelona: Ariel.

-        Molas, J. i Massot i Muntaner, J. (dir.). 1979. Diccionari de literatura catalana, Barcelona: Edicions 62.

-        Simbor, V. 1988. Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939). Barcelona: Institut de Filologia Valenciana-Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

-        Vidal Alcover, J. 1980. Síntesi d’història de la literatura catalana (vol. 2). La Magrana.  

Complementària

-Traces, base de dades bibliogràfiques:

http://www.traces.uab.es/tracesbd/

 

-Lletra, web de Literatura Catalana:

http://www.uoc.edu/lletra/

 

-AELC, web de l'Associació d'Escriptors en llengua catalana:

http://www.escriptors.cat/


 

winDirVariable="C:/WINDOWS"

Recomanacions


 
Altres comentaris
S'haurà de treballar amb el Moodle. Es recomana usar ordinador i connexió a Internet
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent