Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes. |
| A16 |
Investigar amb la metodologia adequada en història cultural, història literària i llengua catalana. |
| A17 |
Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari. |
| A18 |
Formar-se una opinió crítica sobre textos i discursos i expressar una opinió clara i concisa oralment i per escrit. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
| | A16 |
Coneix la història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana.
| | A17 |
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
| | A18 |
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
Coneix la història, teoria i crítica literària
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
| | B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció al segle XIX: història, filosofia i art. |
1. 1. El Romanticisme.
1. 2. El Realisme.
1. 3. El Positivisme. |
2. El segle XIX català: història, filosofia i art. |
2. 1. El Romanticisme.
2. 2. El Realisme.
2. 3. El Positivisme. |
3. La Renaixença. |
3. 1. La primera meitat de segle.
3. 2. Els Jocs Florals de Barcelona.
3. 3. Plataformes i grups. Evolució. |
4. La Poesia. |
4. 1. Gèneres i temes.
4. 2. Estudi específic de L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer.
4. 3. Estudi específic de Canigó, de Jacint Verdaguer.
4. 4. La poesia postromàntica. |
5. La narrativa. |
5. 1. Modalitats.
5. 2. Estudi específic de la trilogia de Josep Pin i Soler.
5. 3. Estudi específic de Vilaniu, La febre d'or, La bogeria i Pilar Prim, de Narcís Oller. |
6. El teatre. |
6. 1. El teatre anterior a Frederic Soler. El sainet.
6. 2. El teatre històric.
6. 3. La paròdia.
6. 4. El drama i la comèdia de costums.
6. 5. Frederic Soler.
6. 6. Josep Pin i Soler.
6. 7. Àngel Guimerà. |
7. La crítica. Josep Yxart i Joan Sardà. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
30 |
30 |
60 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Treballs |
|
4 |
20 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Part pràctica de la classe |
Sessió Magistral |
Part teòrica de la classe |
Treballs |
Aplicació de coneixements i creativitat |
Descripció |
Els estudiants hauran d'acudir al despatx del profesor en les hores d'atenció a l'estudiant, per consultar dubtes o plantejar iniciatives. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Treball conjunt i individualitzat, alhora, de textos |
20% |
Treballs |
|
Estudis sobre obres literàries d'escriptors tractats en les sessions magistrals i en les d'exercicis a l'aula ordinària |
80% |
Altres |
|
Només per als estudiants que no assisteixen a classe amb regularitat: a més, dels treballs, examen a final de quadrimestre, amb el mateix percentatge que la resolució de problemes per als altres: 20% |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a la segona convocatòria, s'han de presentar els mateixos treballs que per a la primera, corregits si s'han suspès en la primera convocatòria o acabats si no s'hi havien arribat a presentar. Els estudiants que no hagin superat l'apartat de resolució de problemes i exercicis hauran de presentar comentaris d'uns textos que s'establiran. Els estudiants que no hagin assistit a classe amb regularitat s'hauran de presentar a examen. |
Bàsica |
, , ,
Joaquim Molas (coord.), Història de la literatura catalana, VII, 1986, Ariel
Francesc Curet, Història del teatre català, 1967, Millà
, , ,
, Anuari Verdaguer, anual, Eumo
, Caplletra, trimestral, Universitat de València
, Randa, semestral, Moll
, Actes del s col·loquis sobre Romanticisme, Jacint Verdaguer, Àngel Guimerà, Josep Yxart i Narcís Oller, ,
Enric Cassany (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, Segle XIX, 2009, Vicens Vives
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Seria convenient que els estudiants llegissin tantes obres literàries de període com els fos possible abans de començar l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|