DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ROMANTICISME I REALISME (S. XIX) Codi 12254108
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Adreça electrònica magi.sunyer@urv.cat
Professors/es
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura examina la literatura catalana del segle XIX anterior al Modernisme

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes.
 A16 Investigar amb la metodologia adequada en història cultural, història literària i llengua catalana.
 A17 Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari.
 A18 Formar-se una opinió crítica sobre textos i discursos i expressar una opinió clara i concisa oralment i per escrit.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
 A16 Coneix la història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana.
 A17 Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
 A18 Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
Coneix la història, teoria i crítica literària
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Comprèn els elements que composen una disciplina
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció al segle XIX: història, filosofia i art. 1. 1. El Romanticisme.
1. 2. El Realisme.
1. 3. El Positivisme.
2. El segle XIX català: història, filosofia i art. 2. 1. El Romanticisme.
2. 2. El Realisme.
2. 3. El Positivisme.
3. La Renaixença. 3. 1. La primera meitat de segle.
3. 2. Els Jocs Florals de Barcelona.
3. 3. Plataformes i grups. Evolució.
4. La Poesia. 4. 1. Gèneres i temes.
4. 2. Estudi específic de L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer.
4. 3. Estudi específic de Canigó, de Jacint Verdaguer.
4. 4. La poesia postromàntica.
5. La narrativa. 5. 1. Modalitats.
5. 2. Estudi específic de la trilogia de Josep Pin i Soler.
5. 3. Estudi específic de Vilaniu, La febre d'or, La bogeria i Pilar Prim, de Narcís Oller.
6. El teatre. 6. 1. El teatre anterior a Frederic Soler. El sainet.
6. 2. El teatre històric.
6. 3. La paròdia.
6. 4. El drama i la comèdia de costums.
6. 5. Frederic Soler.
6. 6. Josep Pin i Soler.
6. 7. Àngel Guimerà.
7. La crítica. Josep Yxart i Joan Sardà.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
1 0 1
Resolució de problemes, exercicis
A9
A18
30 30 60
Sessió Magistral
A9
A17
A18
30 30 60
Treballs
A16
A17
B2
4 20 24
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis Part pràctica de la classe
Sessió Magistral Part teòrica de la classe
Treballs Aplicació de coneixements i creativitat

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants hauran d'acudir al despatx del profesor en les hores d'atenció a l'estudiant, per consultar dubtes o plantejar iniciatives.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A9
A18
Treball conjunt i individualitzat, alhora, de textos 20%
Treballs
A16
A17
B2
Estudis sobre obres literàries d'escriptors tractats en les sessions magistrals i en les d'exercicis a l'aula ordinària 80%
Altres  

Només per als estudiants que no assisteixen a classe amb regularitat: a més, dels treballs, examen a final de quadrimestre, amb el mateix percentatge que la resolució de problemes per als altres: 20%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la segona convocatòria, s'han de presentar els mateixos treballs que per a la primera, corregits si s'han suspès en la primera convocatòria o acabats si no s'hi havien arribat a presentar. Els estudiants que no hagin superat l'apartat de resolució de problemes i exercicis hauran de presentar comentaris d'uns textos que s'establiran. Els estudiants que no hagin assistit a classe amb regularitat s'hauran de presentar a examen.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Joaquim Molas (coord.), Història de la literatura catalana, VII, 1986, Ariel
Francesc Curet, Història del teatre català, 1967, Millà
, , ,
, Anuari Verdaguer, anual, Eumo
, Caplletra, trimestral, Universitat de València
, Randa, semestral, Moll
, Actes del s col·loquis sobre Romanticisme, Jacint Verdaguer, Àngel Guimerà, Josep Yxart i Narcís Oller, ,
Enric Cassany (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, Segle XIX, 2009, Vicens Vives

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Seria convenient que els estudiants llegissin tantes obres literàries de període com els fos possible abans de començar l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent