Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes. |
| A16 |
Investigar amb la metodologia adequada en història cultural, història literària i llengua catalana. |
| A17 |
Analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic i literari. |
| A18 |
Formar-se una opinió crítica sobre textos i discursos i expressar una opinió clara i concisa oralment i per escrit. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Coneix la història, teoria i crítica literàries
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
| | A16 |
Coneix la història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana.
| | A17 |
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diferents aspectes de la creació literària i la seva recepció
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
| | A18 |
Realitza activitats d'estudi i anàlisi dels conceptes teòrics i els mecanismes fonamentals per entendre els períodes, moviments, etapes, generacions, estils i obres de la literatura catalana
Coneix la història, teoria i crítica literària
Adquireix coneixements i termes específics sobre els diversos aspectes de la creació literària i la seva recepció
Comprèn la literatura com un espai de representació i de debat ideològic i de construcció de discursos socials
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció al segle XIX: història, filosofia i art. |
1. 1. El Romanticisme.
1. 2. El Realisme.
1. 3. El Positivisme. |
2. El segle XIX català: història, filosofia i art. |
2. 1. El Romanticisme.
2. 2. El Realisme.
2. 3. El Positivisme. |
3. La Renaixença. |
3. 1. La primera meitat de segle.
3. 2. Els Jocs Florals de Barcelona.
3. 3. Plataformes i grups. Evolució. |
4. La Poesia. |
4. 1. Gèneres i temes.
4. 2. Estudi específic de L'Atlàntida, de Jacint Verdaguer.
4. 3. Estudi específic de Canigó, de Jacint Verdaguer.
4. 4. La poesia postromàntica. |
5. La narrativa. |
5. 1. Modalitats.
5. 2. Estudi específic de la trilogia de Josep Pin i Soler.
5. 3. Estudi específic de Vilaniu, La febre d'or, La bogeria i Pilar Prim, de Narcís Oller. |
6. El teatre. |
6. 1. El teatre anterior a Frederic Soler. El sainet.
6. 2. El teatre històric.
6. 3. La paròdia.
6. 4. El drama i la comèdia de costums.
6. 5. Frederic Soler.
6. 6. Josep Pin i Soler.
6. 7. Àngel Guimerà. |
7. La crítica. Josep Yxart i Joan Sardà. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
30 |
30 |
60 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Treballs |
|
4 |
20 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis |
Part pràctica de la classe |
Sessió Magistral |
Part teòrica de la classe |
Treballs |
Aplicació de coneixements i creativitat |
Atenció personalitzada |
Consultes |
Descripció |
Els estudiants hauran d'acudir al despatx del profesor en les hores d'atenció a l'estudiant, per consultar dubtes o plantejar iniciatives. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Treball conjunt i individualitzat, alhora, de textos |
20% |
Treballs |
|
Estudis sobre obres literàries d'escriptors tractats en les sessions magistrals i en les d'exercicis a l'aula ordinària |
80% |
Altres |
|
Només per als estudiants que no assisteixen a classe amb regularitat: a més, dels treballs, examen a final de quadrimestre, amb el mateix percentatge que la resolució de problemes per als altres: 20% |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a la segona convocatòria, s'han de presentar els mateixos treballs que per a la primera, corregits si s'han suspès en la primera convocatòria o acabats si no s'hi havien arribat a presentar. Els estudiants que no hagin superat l'apartat de resolució de problemes i exercicis hauran de presentar comentaris d'uns textos que s'establiran. Els estudiants que no hagin assistit a classe amb regularitat s'hauran de presentar a examen. |
Bàsica |
, , ,
Joaquim Molas (coord.), Història de la literatura catalana, VII, 1986, Ariel
Francesc Curet, Història del teatre català, 1967, Millà
, , ,
, Anuari Verdaguer, anual, Eumo
, Caplletra, trimestral, Universitat de València
, Randa, semestral, Moll
, Actes del s col·loquis sobre Romanticisme, Jacint Verdaguer, Àngel Guimerà, Josep Yxart i Narcís Oller, ,
Enric Cassany (dir.), Panorama crític de la literatura catalana, Segle XIX, 2009, Vicens Vives
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Seria convenient que els estudiants llegissin tantes obres literàries de període com els fos possible abans de començar l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|