DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LITERATURA CATALANA TARDOMEDIEVAL I MODERNA Codi 12254109
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica magi.sunyer@urv.cat
francesc.massip@urv.cat
Professors/es
SUNYER MOLNÉ, MAGÍ
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant Fer un recorregut ponderat per aquest període de la literatura catalana des del nostre Segle d'Or (XV) a un període injustament menystingut (XVI-XVIII). A través de l'oportuna contextualització de les obres conservades i la seva lectura i anàlisi crítica, es pretén oferir nova llum sobre un corpus literari insuficientment conegut i ple de reptes per a la investigació actual.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura catalana dels segles XVI i XVII.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B4 Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció general: La literatura catalana Tardomedieval i Moderna. Del Segle d’Or al Col•lapse.
1. La lírica quatrecentista. Jordi de Sant Jordi i Ausiàs Marc. JORDI DE SANT JORDI: Stramps, Lo Presoner, Cançó d'Opòsits

AUSIÀS MARC: Cicle “Plena de seny”
Cicle “Lir entre cards”
Cicle “Mon derrer bé”
Cicle “Amor, Amor”
Cicle “O foll Amor”

Composicions de contingut filosòfico-moral

Cant Espiritual
2. La novel•la cavalleresca Curial e Güelfa
JOANOT MARTORELL: Tirant lo Blanc.
3. Narrativa en vers. JAUME ROIG: L’Spill o Llibre de les dones
BERNAT FENOLLAR -JOAN MORENO- J.GASSULL- NARCÍS VINYOLES- BALTASAR PORTELL: Lo Procès de les Olives.
JAUME GASULL: Lo Somni de Joan Joan.
Col•loqui de Dames.
4. El teatre. Misteris de la Passió i de l’Assumpció. Peces de Nadal.
El gran espectacle urbà: de la Processó de Corpus a l’Entrada Reial.
La dansa macabra.
5. El Renaixement, les pràctiques escèniques i la literatura. Ferrandis d’Herédia i la cort de Germana de Foix.
6. Cristòfor Despuig. Los Col.loquis de la insigne ciutat de Tortosa
7. Poesia popular i popularitzant del Renaixement.
8. El Barroc: Francesc Vicent Garcia, Rector de Vallfogona.
9. La renovació escènica de Francesc Fontanella.
10. Les tenebres del Segle de les Llums. Neoclassicisme i Il•lustració.
Joan RAMIS: Lucrècia / Arminda / Rosaura.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
Sessió Magistral
40 0 40
Presentacions / exposicions
B1
1 9 10
Seminaris
B3
10 5 15
Treballs
B3
B4
0 25 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
5 15 20
Pràctiques de camp/sortides
B1
10 10 20
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B1
2 8 10
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació programa i bibliografia
Sessió Magistral Desenvolupament del programa amb suport Power Point
Presentacions / exposicions anàlisis de textos
Seminaris Arts i Dona: deu visions en actiu i en passiu (2 de març 2012)
Treballs Cerca d'informació sobre l'autor o autors establerts per cadascú
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis penjats al Moodle
Pràctiques de camp/sortides Sortida a la secció de manuscrits i incunables de la Biblioteca Nacional de Catalunya i la Biblioteca Universitària de Barcelona
Supòsits pràctics/ estudi de casos Comentaris sobre estructures poètiques
Atenció personalitzada planificació i revisió de proves i exàmens

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà l'alumnat en les hores convingudes i per correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

1 Un examen de desenvolupament de dos temes relacionats amb la matèria del curs (50% de la nota final).

2. Els comentaris de text (traducció al català modern, anàlisi i interpretació) que es facen en les classes pràctiques, l'assistència a les quals té caràcter obligatori. Els alumnes que no hi obtinguen una nota mitjana d'aprovat faran un examen de comentari de text a la fi del curs (25% de la nota final).

3. Les activitats pràctiques (25% de la nota final).

4. Amb caràcter voluntari, una ressenya crítica sobre un llibre de la bibliografia del curs, que els alumnes presentaran per escrit el dia de l'examen. Es valorarà sobre 1 punt, que s'afegirà, si pertoca, a la nota resultant dels tres apartats anteriors.

La no presentació a una o més de les proves dels punts 1, 2 i 3 suposa la qualificació final de “No presentat”.

En els exàmens, exercicis pràctics i treballs escrits es descomptaran 0,20 punts per cada falta de competència lingüística (sintaxi, morfologia, lèxic, fraseologia i ortografia). A més, es descomptaran fins a un màxim de 2 punts per manca d'organització del discurs (ordenació de les idees, frases i paràgrafs), fins a 1 punt per una presentació formal inadequada i fins a 0,5 punts per manca de coherència en l'ús d'opcions paradigmàtiques possibles.

Hi haurà tres tipus d'activitats pràctiques (3):

Visita de treball a arxius i als fons antics de biblioteques com ara la Biblioteca Nacional de Catalunya, Biblioteca Universitària de Barcelona, Biblioteca de l'Ateneu, Biblioteca de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona.

Amb la redacció d'una memòria de l'activitat i dels fons vistos.

Realització de pràctiques de transcripció i edició (fragmentària) de textos tardomedievals i moderns –objecte d'estudi en el temari de l'assignatura—.

Actualització o “traducció” al català modern, anàlisi i interpretació de microtextos corresponents a les lectures del programa de l'assignatura.

L'avaluació d'aquestes tres activitats constituirà el 25% de la nota final.

En tots els casos, els alumnes que no hagin arribat al 75% d'assistència hauran de presentar, a més a més, un treball complementari degudament tutoritzat.

A la segona convocatòria es procedirà a un examen consistent en:

- desenvolupament d'un tema relacionat amb la matèria del curs.
- comentari d'un text vist durant el curs.

Hi haurà tipus 3 d'activitats pràctiques (3):

-   Visita de treball a arxius i als fons antics de biblioteques com ara la Biblioteca Nacional de Catalunya, Biblioteca Universitària de Barcelona, Biblioteca de l'Ateneu, Biblioteca de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona.

Amb la redacció d'una memòria de l'activitat i dels fons vistos.

-Realització de pràctiques de transcripció i edició (fragmentària) de textos tardomedievals i moderns –objecte d'estudi en el temari de l'assignatura—.
- Actualització o “traducció” al català modern, anàlisi i interpretació de microtextos corresponents a les lectures del programa de l'assignatura.

En tots els casos, els alumnes que no hagin arribat al 75% d'assistència hauran de presentar, a més a més, un treball complementari degudament tutoritzat.

-->


Fonts d'informació

Bàsica

MANUALS I INSTRUMENTA

 

COMAS, Antoni (1985), Història de la Literatura Catalana, vol. VI-VII: Part Moderna. Barcelona, Ariel.

 

MASSIP, Francesc (2007), Història del Teatre Català, 1: Dels orígens a 1800, Tarragona, Arola editors.

 

RIQUER, Martí de (1984), Història de la literatura catalana. vol. I-IV: Part Antiga. Barcelona, Ariel, Barcelona, Planeta.

 

ROMEU I FIGUERAS, Josep (1994-1995), Teatre català antic, 3 vols., a cura de F.Massip-Pep Vila, Barcelona: Curial.

 

ROSSICH, Albert -Antoni SERRÀ CAMPINS-Pep VALSALOBRE eds. (2001), Teatre català dels orígens al segle XVIII, Kassel: Edition Reichenberger.

 

RUBIÓ I BALAGUER, Jordi (1985), Història de la Literatura Catalana, 3 vols., Barcelona, PAM.

 

SALA VALLADAURA, Josep M. ed. (2007), Teatre burlesc català del segle XVIII, Barcelona, Barcino (ENC, Biblioteca Baró de Maldà, 4).

 

SANSANO, Gabriel ed. (2009), Un cabàs de rialles. Entremesos i col·loquis dramàtics valencians del segle XVIII (Biblioteca de Tots Colors, 4) Valls, Cossetània.

 

SANSANO, Gabriel - VALSALOBRE, Pep - eds. (2009), Fontanellana: Estudis sobre l’època i l’obra de Francesc Fontanella, Girona, Documenta Universitària.

 

SERRÀ CAMPINS, Antoni ed. (1995), Entremesos mallorquins (ENC, 12), Barcelona, Barcino.

 

VALSALOBRE, Pep - Gabriel SANSANO eds. (2006), Francesc Fontanella: una obra, una vida, un temps, Bellcaire d’Empordà, Edicions Vitel·la.

 

 

 

LECTURES (ordre cronològic)

 

Jordi de Sant Jordi, Poesies, ed. d’Aniello Fratta, Barcelona, ENC 2004.

 

Ausiàs Marc, Páginas del Cancionero, ed. de Costanzo Di Girolamo, Barcelona, Crítica 2004.

 

Jaume Roig: L'Spill o Llibre de les dones, ed. ENC.

 

Curial e Güelfa, Edicions 62, 2007.

 

Joanot Martorell: Tirant lo Blanc, ed. d’Albert Hauf. València 2005.

 

[BERNAT FENOLLAR -JOAN MORENO- J.GASSULL- NARCÍS VINYOLES- BALTASAR PORTELL] i [JAUME GASULL]:

Lo Procés de les Olives. Lo somni de Joan Joan, a cura de Salvador Jàfer, València, 3 i 4, 1988.

 

Joan Ferrandis d'Herèdia: La Vesita, dins Teatre Medieval i del Renaixement (a cura de J.Massot), MOLC 95, Barna 1983; id. dins Iborra ed. 1987.

 

Cristòfol Despuig, Los Col@loquis de la insigne ciutat de Tortosa, Curial, Barna, 1981 (distintes edicions ulteriors).

 

Pere Serafí, Poesies Catalanes (ENC 21), a cura de J.Romeu i Figueras. Barcelona, Barcino 2001.

 

Poesia catalana del barroc. Antologia (Philologica sèrie Textos, 1),  ed. a cura d’Albert Rossich – Pep Valsalobre, Bellcaire d’Empordà, Edicions Vitel·la, 2006.

 

Francesc Vicenç Garcia: Comèdia de Santa Bàrbara (a cura d'Àngels i Francesc Massip). Edicions Universitàries, Barna, 1987.

 

Francesc Fontanella: Tragicomèdia pastoral d'Amor, Firmesa i Porfia. Lo Desengany (estudi crític i edició a cura de Maria Mercè Miró), "Col·lecció Estudis, 3", Institut del Teatre, Barcelona 1988

 

Matalàs de tota llana / obra poètica de Josep Blanch; [estudi introductori:] Antoni Grau i Verdú, Manel Güell i Junkert, Jordi Rovira i Soriano. Tarragona, Virgili, 1993.

 

Joan Ramis i Ramis, Lucrècia o Roma lliure, ed. a cura de Jaume Gomila Saura, Barcelona, Proa 2004.

-------------, Arminda, a cura de Vicent de Melchor i Pep Valsalobre (Philologica sèrie Textos, 2), Bellcaire d’Empordà, Edicions Vitel·la, 2006.

 

 

 

RECURSOS EN XARXA

 

 

Biblioteca de Catalunya

http://www.cervantesvirtual.com/portal/BC/

 

Biblioteca Valenciana Digital

http://bv2.gva.es/

 

Institut d’Estudis Catalans. Revistes científiques de l’IEC en línia [especialment : Estudis Romànics, Arxiu de Textos Catalans Antics i Llengua i Literatura]:

http://www.iec.cat/pperiodiques/

 

IVITRA [“Institut Virtual Internacional de Traducció”]

http://www.ivitra.ua.es

 

Lletra. Universitat Oberta de Catalunya

http://www.uoc.edu/lletra/index.html

 

Narpan. Universitat de Girona

http://www.udg.edu/ilcc/narpan.htm

 

Repertorio informatizzato dell’antica leteratura catalana

http://www.rialc.unina.it/

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent