DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ETNOPOÈTICA Codi 12254110
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica carme.oriol@urv.cat
Professors/es
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Web http://www.urv.es/centres/Departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Estudi de la teoria etnopoètica i de les tècniques de recollida, fixament i anàlisi dels materials etnopoètics recollits en el treball de camp.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aprofundir en el coneixement de l'ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament.
Comprèn els conceptes fonamentals de l’antropologia social i cultural.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Folklore i Etnopoètica
2. Els gèneres etnopoètics 2.1. La rondalla
2.2. El mite
2.3. La llegenda
2.4. El relat sobre experiències reals
2.5. L’acudit
2.6. La fórmula
2.7. La cançó
2.8. Els gèneres etnopoètics no orals
3. La recollida i el tractament de les produccions etnopoètiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
B1
25 25 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
15 10 25
Pràctiques de camp/sortides
B1
5 14 19
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
3 6 9
Treballs
B1
6 25 31
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
B1
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura prenent com a base el llibre Introducció a l’Etnopoètica (vegeu més avall l’apartat Fonts d’informació) però amb l’ús d’exemples i d’informació complementària.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura i comentari de textos etnopoètics o de teoria etnopoètica que posteriorment serviran de base per al debat i la posada en comú a classe d’arguments i punts de vista. Presentació d’un informe individual sobre cadascuna de les pràctiques realitzades.
Pràctiques de camp/sortides Visita a la secció de Folklore de la Biblioteca i a l’Hemeroteca de la Facultat de Lletres per conèixer les obres més importants i les revistes especialitzades sobre folklore i etnopoètica. Presentació oral a classe d’un llibre i d’un article de revista triats lliurement per l’alumnat i lliurament de la corresponent ressenya per escrit.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica a l’aula d’informàtica per aprendre a utilitzar les bases de dades de rondalles i de documents etnopoètics existents.
Treballs Realització d’un treball individual utilitzant la metodologia de recollida, de fixació i d’anàlisi pròpia de la investigació de camp.
Atenció personalitzada Comentaris personalitzats a partir d’un document etnopoètic que cal presentar abans del lliurament definitiu de la pràctica autònoma. Orientació sobre l’aplicació dels criteris de transcripció i presentació de les dades.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes sobre els continguts de l'assignatura i els treballs requerits.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
Pràctiques consistents en la realització de lectures i resolució d’exercicis; debats a l’aula; i posterior presentació d’un informe per escrit. 20%
Treballs
B1
Presentació de 15 documents etnopoètics (5 de narratius, 5 de no orals i 5 de lliure elecció) en suport informàtic i en paper. 40%
Proves pràctiques
B1
Inclourà diversos tipus de preguntes fonamentalment pràctiques 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà recuperar la part o les parts que hagin quedat pendents ala primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Oriol, Carme (2002): Introducció a l’Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Brunvand, Jan H. (1986): The Study of American Folklore: An Introduction. New York, London: W.W. Norton, 3ª ed.

Complementària

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales, 3 vols. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Goldstein, Kenneth S. (1964): A guide for field workers in folklore. Hatboro: Pennsylvania.

Martí, Josep (1996): El folklorismo, uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

Grup de Recerca Folklòrica d’Osona i Josep M. Pujol (coord.) (2002): “Benvingut/da al club de la SIDA” i altres rumors d’actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Bases de dades de rondalles i de documents etnopoètics.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l’assistència a classe, la realització de les pràctiques i la presentació dels informes corresponents, tot i que aquestes activitats no són obligatòries per a l’avaluació. Tanmateix, per obtenir nota de l’assignatura, cal realitzar el treball (20 documents etnopoètics) i la prova pràctica escrita (examen).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent