DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ETNOPOÈTICA Codi 12254110
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
Adreça electrònica carme.oriol@urv.cat
emili.samper@urv.cat
Professors/es
ORIOL CARAZO, MARIA DEL CARME
SAMPER PRUNERA, EMILI
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Estudi de la teoria etnopoètica i de les tècniques de recollida, fixament i anàlisi dels materials etnopoètics recollits en el treball de camp. </p><div><p>Aquesta assignatura s’impartirà amb la màxima presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp; estarà disponible al Campus Virtual (Moodle) de l’assignatura.</p> </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Aprofundir en el coneixement de l'ésser humà i dels seus diversos entorns culturals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Adquireix una perspectiva crítica del model de desenvolupament.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Folklore i Etnopoètica
2. Els gèneres etnopoètics 2.1. Els gèneres etnopoètics no orals
2.2. La cançó
2.3. Els gèneres breus
2.4. La narrativa
2.5. L’acudit
3. La recollida i el tractament de les produccions etnopoètiques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
12 18 30
Sessió Magistral
A4
25 25 50
Pràctiques de camp/sortides
CT6
6 14 20
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CT6
3 3 6
Treballs
CT7
6 22 28
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves pràctiques
CT6
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura i comentari de textos etnopoètics o de teoria etnopoètica que posteriorment serviran de base per al debat i la posada en comú a classe d’arguments i punts de vista. Presentació d’exercicis sobre les pràctiques realitzades.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l’assignatura prenent com a base el llibre Introducció a l’Etnopoètica (vegeu més avall l’apartat Fonts d’informació) però amb l’ús d’exemples i d’informació complementària.
Pràctiques de camp/sortides Visita a la secció de Folklore de la Biblioteca i a l’Hemeroteca de la Facultat de Lletres per conèixer les obres més importants i les revistes especialitzades sobre folklore i etnopoètica. Presentació oral a classe d’un llibre i d’un article de revista triats lliurement per l’alumnat i lliurament de la corresponent ressenya per escrit.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctica per aprendre a utilitzar les bases de dades de rondalles i de documents etnopoètics existents.
Treballs Realització d’un treball individual utilitzant la metodologia de recollida, de fixació i d’anàlisi pròpia de la investigació de camp.
Atenció personalitzada Comentaris personalitzats a partir d’un document etnopoètic que cal presentar abans del lliurament definitiu del treball individual. Orientació sobre l’aplicació dels criteris de transcripció i presentació de les dades.

Atenció personalitzada
Descripció

Resolució de dubtes sobre els continguts de l'assignatura i els treballs requerits.

Durant el curs 2021-22 s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
Pràctiques consistents en la realització de lectures i resolució d’exercicis; debats a l’aula; i posterior presentació d’un exercici per escrit. 20%
Treballs
CT7
Presentació de 15 documents etnopoètics (5 de narratius, 5 de no orals i 5 de lliure elecció) en suport informàtic i en paper. 40%
Proves pràctiques
CT6
Examen que inclourà diversos tipus de preguntes fonamentalment pràctiques 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En tots els exercicis escrits, es penalitzarà la realització d'errades lingüístiques.

Caldrà recuperar la part o les parts que hagin quedat pendents a la primera convocatòria. El pes de cadascuna de les parts en la nota serà el mateix que a la primera convocatòria.

Si l'evolució de la situació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum de notícies del Campus Virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

Oriol, Carme (2002): Introducció a l’Etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana. Valls: Cossetània.

Brunvand, Jan H. (1986): The Study of American Folklore: An Introduction. New York, London: W.W. Norton, 3ª ed.

Complementària

Grup de Recerca Folklòrica d’Osona i Josep M. Pujol (coord.) (2002):

“Benvingut/da al club de la SIDA” i altres rumors d’actualitat. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Goldstein, Kenneth S. (1964): A guide for field workers in folklore. Hatboro: Pennsylvania.

Martí, Josep (1996): El folklorismo, uso y abuso de la tradición. Barcelona: Ronsel.

Oriol, Carme (2019). 100 llegendes urbanes. Unes històries sorprenents dels nostres temps. Valls: Cossetània

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2003): Índex tipològic de la rondalla catalana. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.

Oriol, Carme i Josep M. Pujol (2008): Index of Catalan folktales. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

Oriol, Carme i Emili Samper (eds.) (2013): Això era i no era. Obra folklòrica de Josep M. Pujol. Tarragona: Publicacions URV. http://books.google.es/books?id=z8LMAgAAQBAJ&dq

Uther, Hans-Jörg (2004): The Types of International Folktales, 3 vols. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia.

ArxiuFolk: base de dades de l'Arxiu de Folklore: http://arxiufolk.arxiudefolklore.cat

RondCat: cercador de la rondalla catalana: http://rondcat.arxiudefolklore.cat

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l’assistència a classe, la realització de les pràctiques i la presentació dels exercicis corresponents, tot i que aquestes activitats no són obligatòries per a l’avaluació. Tanmateix, per obtenir nota de l’assignatura, cal realitzar el treball (15 documents etnopoètics) i la prova pràctica escrita (examen).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent