DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) LINGÜÍSTICA ROMÀNICA Codi 12254113
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCIA BASCUÑANA, JUAN FRANCISCO
Adreça electrònica juanfrancisco.garcia@urv.cat
Professors/es
GARCIA BASCUÑANA, JUAN FRANCISCO
Web http://Web en construcció
Descripció general i informació rellevant Curs d'iniciació a la lingüística romànica mitjançant una aproximació teòrica i pràctica des d'un punt de vista comparatiu, anant des del més general al més particular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Tenir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola.
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines.
 A8 Conèixer l'evolució del llatí a les llengües romàniques i la llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix i aplica les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals i les regles de construcció dels textos escrits
 A6 Realitza comentaris de textos i assajos
 A8 Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania
Reconeix les cacterístiques diferencials de les llengües romàniques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Lingüística Romànica 1.1. El seu objecte
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica 2.1. Antecdents dels estudis lingüístics: la reflexió a l'Antiguitat. El pensament clàssic. L'Edat Mitjana,
2.2. Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.3. Dante i De vulgari eloquentia.
2.4. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.5. Els segles XVII i XVIII. François Raynouard i August W. Schlegel.
2.6. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.7. Friedrich Diez.
2.8. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher i Hugo Schuchardt.
2.9. La dialectologia de G.I. Ascoli.
2.10. Els neogramàtics.
2.11. L'estudi dels substrat. W. Meyer-Lübke.
2.12. La geografia lingüística. L'obra de J. Gillieron.
2.13. La lingüística idealista.
2.14. F. de Saussure. L'estructuralisme. Altres corrents lingüístics del segle XX.
3. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista extern 3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.

4. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista intern 4.1. Fonètica i fonologia.
4.1.1. Estructures accentuals.
4.1.2. El sistema vocàlic: posició tònica i posició àtona.
4.1.3. El sistema consonàntic: posició inicial, posició medial i posició final.
4.2. Morfologia.
4.2.1. Substantiu i adjectiu: gènere, nombre i cas.
4.2.2. Determinants i pronoms.
4.2.3. El verb.
4.2.4. Els inveriables.
4.3. Sintaxi.
4.3.1. El sintagma nominal.
4.3.2. El sintagma verbal.
4.3.2. L’enunciat complex.
4.4. Lèxic.
4.4.1. El fons llatí.
4.4.2. Lèxic autòcton de les llengües romàniques.
4.4.3. Lèxic germànic i àrab en les llengües romàniques.
4.4.4. Altres elements lèxics en les llengües romàniques.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8
B1
B4
B5
1 2 3
Sessió Magistral
A8
B1
B4
B5
20 40 60
Treballs
A8
B1
B4
B5
10 20 30
Treballs
A8
B1
B4
B5
5 15 20
Pràctiques a través de TIC
A8
B1
B4
B5
2 8 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
B1
B4
B5
5 20 25
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A8
B1
B4
B5
2 4 6
Proves objectives de preguntes curtes
A8
B1
B4
B5
2 4 6
Proves pràctiques
A6
A8
B1
B4
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Posar l'alumne en contacte amb la lingüística romànica a través de la seva teoria i la seva pràctica
Sessió Magistral El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric
Treballs Després que el professor hagi introduït el tema en la sessió magistral, els alumnes hauran de portar a terme la seva aplicació pràctica
Treballs Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia
Pràctiques a través de TIC Serà un complement de la resta de les pràctiques, mitjançant una aplicació pràctica al treball amb textos, amb diccionaris històrics i etimològics, i amb mapes lingüístics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis referits a textos de les diferents llengües romàniques, tant des d'un punt de vista estrictament lingüístic com històrico-cultural. Treball amb mapes lingüístics. Utilització pràctica de diccionaris històrics i etimològics.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es portarà a terme a l'aula i al despatx del professor

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A8
B1
B4
B5
Saber exposar i aplicar 5%
Treballs
A8
B1
B4
B5
L'alumne haurà de saber exposar punts relatius als temes vists a classe 30%
Treballs
A8
B1
B4
B5
Treballs amb documents (textos romànics) 15%
Pràctiques a través de TIC
A8
B1
B4
B5
Exercicis d'aplicació 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
B1
B4
B5
Exercicis d'aplicació supervisats pel professor 10%
Proves de desenvolupament
A8
B1
B4
B5
Proves referides a les classes magistrals 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A8
B1
B4
B5
Proves sobres aspectes puntuals de la matèria 5%
Proves pràctiques
A6
A8
B1
B4
Exercicis amb documents (textos romànics) i utilització pràctica de diccionaris etimològics, mapes lingüístics, etc.) 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica S. Reinheimer & L. Tasmowsky, Pratique des langues romanes, L'Harmattan, París, 1997
Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
José E. Gargallo, Les llengües romàniques, Empúries, Barcelona, 1996 (2na ed.)
D. Munteanu & R. Rodríguez Marín, Bibliografía básica y selectiva de lingüística románica, Universidad de Alcalá de Henares, Alcalá de Henares, 2003
Rebecca Possner, Las lenguas romances, Cátedra, Madrid, 1998

Complementària H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
I. Iordan & M. Manoliu, Manual de Lingüística Románica, Gredos, Madrid, 1989 (2na reimpr.)
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
W. von Wartburg, La fragmentación lingüística de la Romania, Gredos, Madrid, 1971 (2na ed.)

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LITERATURA ROMÀNICA/12264108

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLATÍ/12264106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent