DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LINGÜÍSTICA ROMÀNICA Codi 12254113
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Adreça electrònica elena.delacruz@urv.cat
Professors/es
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Web http://Web en construcció
Descripció general i informació rellevant Curs d'iniciació a la lingüística romànica mitjançant una aproximació teòrica i pràctica des d'un punt de vista comparatiu, anant des del més general al més particular.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Lingüística Romànica 1.1. El seu objecte
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica 2.1. Antecdents dels estudis lingüístics: la reflexió a l'Antiguitat. El pensament clàssic. L'Edat Mitjana,
2.2. Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.3. Dante i De vulgari eloquentia.
2.4. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.5. Els segles XVII i XVIII. François Raynouard i August W. Schlegel.
2.6. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.7. Friedrich Diez.
2.8. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher i Hugo Schuchardt.
2.9. La dialectologia de G.I. Ascoli.
2.10. Els neogramàtics.
2.11. L'estudi dels substrat. W. Meyer-Lübke.
2.12. La geografia lingüística. L'obra de J. Gillieron.
2.13. La lingüística idealista.
2.14. F. de Saussure. L'estructuralisme. Altres corrents lingüístics del segle XX.
3. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista extern 3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.

4. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista intern 4.1. Fonètica i fonologia.
4.1.1. Estructures accentuals.
4.1.2. El sistema vocàlic: posició tònica i posició àtona.
4.1.3. El sistema consonàntic: posició inicial, posició medial i posició final.
4.2. Morfologia.
4.2.1. Substantiu i adjectiu: gènere, nombre i cas.
4.2.2. Determinants i pronoms.
4.2.3. El verb.
4.2.4. Els inveriables.
4.3. Sintaxi.
4.3.1. El sintagma nominal.
4.3.2. El sintagma verbal.
4.3.3. L’enunciat complex.
4.4. Lèxic.
4.4.1. El fons llatí.
4.4.2. Lèxic autòcton de les llengües romàniques.
4.4.3. Lèxic germànic i àrab en les llengües romàniques.
4.4.4. Altres elements lèxics en les llengües romàniques.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Presentacions / exposicions
14 9 23
Sessió Magistral
16 30 46
Pràctiques a través de TIC
4 6 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 20 28
Treballs
5 11 16
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
2 4 6
Proves objectives de preguntes curtes
2 4 6
Proves pràctiques
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Posar l'alumne en contacte amb la lingüística romànica a través de la seva teoria i la seva pràctica
Presentacions / exposicions Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia
Sessió Magistral El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric
Pràctiques a través de TIC Serà un complement de la resta de les pràctiques, mitjançant una aplicació pràctica al treball amb textos, amb diccionaris històrics i etimològics, i amb mapes lingüístics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis referits a textos de les diferents llengües romàniques, tant des d'un punt de vista estrictament lingüístic com històrico-cultural. Treball amb mapes lingüístics. Utilització pràctica de diccionaris històrics i etimològics.
Treballs Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia
Atenció personalitzada Fer un seguiment regular del rendiment de l'alumnat. Atendre les seves consultes i dubtes. Atenció i seguiment especial a l'elaboració dels treballs pràctics.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es portarà a terme a l'aula i al despatx del professor

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
Treballs amb documents (textos romànics) 10%
Treballs
Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia: documents (textos romànics), diccionaris etimològics, mapes lingüístics, etc.) 35%
Proves objectives de preguntes curtes
Proves sobres aspectes puntuals de la matèria 5%
Proves pràctiques
Proves de desenvolupament
Proves referides a les classes magistrals i a la bibliografia facilitada 50%
Altres  

Participació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un examen únic de tota la matèria estudiada al curs. El contingut d'aquest examen serà el següent: 1. Examen teòrico-pràctic sobre els temes continguts al programa (35%). 2. Comentari lingüístic d'un text romànic (pes: 35%); 3. Exercici pràctic sobre evolucions fonètiques i semàntiques (30%). Als alumnes que hagin asssitit amb normalitat a classe durant el curs, i hagin fet tots els treballs pràctics, se'ls podrà tenir en compte aquests fins a un 20% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica S. Reinheimer & L. Tasmowsky, Pratique des langues romanes, L'Harmattan, París, 1997
Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
José E. Gargallo, Les llengües romàniques, Empúries, Barcelona, 1996 (2na ed.)
D. Munteanu & R. Rodríguez Marín, Bibliografía básica y selectiva de lingüística románica, Universidad de Alcalá de Henares, Alcalá de Henares, 2003
Rebecca Possner, Las lenguas romances, Cátedra, Madrid, 1998

Complementària H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
I. Iordan & M. Manoliu, Manual de Lingüística Románica, Gredos, Madrid, 1989 (2na reimpr.)
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
W. von Wartburg, La fragmentación lingüística de la Romania, Gredos, Madrid, 1971 (2na ed.)

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LLATÍ/12254115
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent