Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines. |
| A7 |
Conèixer els aspectes més generals de la llengua llatina i la tradició clàssica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Adquireix coneixements literaris i culturals
| | A7 |
Coneix la morfologia nominal i verbal llatina
Coneix alguns conceptes sintàctics generals
Coneix els aspectes bàsics de la gramàtica del llatí vulgar
Tradueix textos llatins en prosa i vers
Analitza i interpreta textos en llatí vulgar
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B4 |
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció al món romà i a la llengua llatina
|
Breu panoràmica històrica i contextualització de la cultura clàssica, amb especial èmfasi a la herència del Llatí. |
2. Textos llatins en prosa i vers |
Selecció de textos originals d'autors llatins: Cèsar, Tit Livi, Ciceró, Suetoni, Virgili, Horaci, Catul... |
3. Morfologia i sintaxi nominal |
Temes de la flexió nominal
Els graus de l'adjectiu
Les funcions principals dels casos
|
4. Morfologia i sintaxi pronominal |
Pronoms personals, relatius, interrogatius i indefinits
L'oració de relatiu |
5. Morfologia i sintaxi verbal |
La conjugació regular activa i passiva
Verbs deponents
Verbs irregulars
Usos de les formes nominals del verb |
6. Llatí vulgar |
Concepte
Aspectes bàsics del llatí vulgar
Graffiti, Papyri, Appendix Probi, documents prerromànics |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
35 |
50 |
85 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i del curs. Instruments bibliogràfics |
Sessió Magistral |
Qüestions de cultura i llengua llatines
Teoria i praxis gramatical |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Correcció de traducció i exercicis gramaticals |
Atenció personalitzada |
Ressolució de problemes relacionats amb el temari de l'assignatura. |
Descripció |
Resolució de qüestions no assolides a classe, dubtes i consultes, així com la tutorització dels diversos treballs.
A més de les hores establertes, es podran pactar altres horaris de visita amb la professora. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Qüestions de llengua, cultura i context històric. Teoria i praxis gramatical |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Traducció i exercicis gramaticals |
70 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es realitzarà mitjançant exàmens pràctics al llarg del curs (traduccions de textos amb diccionari), que comptaran el 70 % de la nota. Un 30 % es resoldrà amb treballs per presentar de diversa natura (comentaris, exposicions orals...). ASSISTÈNCIA: Es recorda que l'assistència és obligatòria. Per superar el curs caldrà haver seguit amb assiduïtat les classes, participant activament amb la realització dels exercicis. Els alumnes que no puguin seguir assíduament les classes per motius justificats es podran presentar directament a la segona convocatòria (examen únic, 100%), sempre i quan PRÈVIAMENT HO PACTIN AMB LA PROFESSORA. |
Bàsica |
Cano, P.L. et al., Introducció a l'estudi de la llengua llatina. Mòdul 1, UAB, Bellaterra, 1997
Gramàtica llatina. Morfologia i nocions de sintaxi, Valentí, E. , Curial, Barcelona, 1995
Meillet, A., Historia de la lengua latina, Avesta, Reus, 1980
Herman, J., El latín vulgar, Ariel, Barcelona, 1997
Segura Munguía, Santiago, Gramàtica llatina, Universitat de Barcelona, Barcelona, 2005
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GRANS OBRES DE LA LITERATURA LLATINA/12254217 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
EL LLEGAT CLÀSSIC/12254114 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|