DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN CATALÀ Codi 12254116
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.rull@urv.cat
Professors/es
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Fonètica i fonologia / Correcció oral

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Tenir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Reconeix els trets bàsics de l'oralitat i les seves funcions
Domina el sistema fònic de la llengua estàndard
Utilitza correctament la llengua oral en l'àmbit fònic
Identifica els problemes d'expressió oral més comuns
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: el llenguatge, un sistema de comunicació nascut oral
2. Fonètica i fonologia catalanes 2.1. L'articulació. Els dos nivells de la parla
2.2. Sons, fonemes i al·lòfons. L'AFI
2.3. La cadena de sonància universal
2.4. Sil·labificació (i reparacions: epèntesis i elisions)
2.5. Ensordiments i sonoritzacions; assimilacions, dissimilacions i harmonies vocàliques; diftongació i monoftongació; africació i desafricació; altres processos
2.6. Fonètica sintàctica
2.7. Trets suprasegmentals (accent, tonalitat, quantitat, etc.)
3. Correcció oral 3.1. Correcció fonètica
3.2. Correcció lèxica
3.3. Discussió sobre els criteris de correcció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B1
52 30 82
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B1
8 0 8
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A3
B1
B4
C2
C4
0 48 48
Proves de desenvolupament
B1
0 10 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del professor que impartirà les classes i conduirà l'assignatura.
Presentació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
Presentació del mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor exposarà els continguts fonamentals del temari de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis de transcripció fonètica
Atenció personalitzada Resolució de dubtes plantejats pels alumnes via despatx o correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà comptar amb l'assessorament del professor durant l'horari de despatx establert.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
B1
Prova final sobre continguts teòrics de fonètica i fonologia 50%
Proves pràctiques
A3
B1
B4
C2
C4
- Un exercici de transcripció fonètica
- Un exercici de correcció oral
40% (20% + 20%)
Proves de desenvolupament
B1
Ressenya de lectura 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és la mateixa per a la 1a i la 2a convocatòria.

És obligatori presentar les dues proves pràctiques i fer la prova final. No presentar qualsevol ítem d'avaluació, encara que s'hagin presentat els altres ítems, implica un no presentat. En la redacció de les proves, fer 3 o més faltes ortogràfiques o un error gramatical greu implica suspendre l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica
  • BONET, Eulàlia (1986) "L'entonació de les formes interrogatives en barceloní", Els Marges,33, pàg. 103-117.
  • BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa (1998) Fonologia catalana, Barcelona, Ariel.
  • BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa; MASCARÓ, Joan (1998) Manual de transcripció fonètica, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • BRUGUERA, Jordi (1990) Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
  • CASTELLANOS, Anton (1993) Manual de pronunciació, Vic, Eumo.
  • CERDÀ, Ramon (1968) El timbre vocálico del catalán, Madrid, CSIC.
  • COROMINES, Joan (1974) Lleures i converses d'un filòleg, Barce­lona, Club Editor (2a. ed.).
  • INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS (1992) "Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I. Fonètica)", dins Documents de la Secció Filològi­ca, II, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • LLISTERRI, Jaquim (1984) "Aproximació a la síntesi de les vocals del català", Folia Phonètica, 1, pàg. 45-77.
  • OLIVA, Savlador (1986) Introducció a la mètrica, Barcelona, Quaderns Crema.
  • PALOMA, David; PUIGGRÒS, M. Antònia; RICO, Albert; TORRENT, Anna. M. (2009) Guia fonètica per a les televisions locals, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • PONS, Lídia (1987) "Xinxirinxina, trap-trap. Aspectes de la motivació fonètica en català", Studia in honorem M. de Riquer, II, Barcelona, Quaderns Crema, pàg. 165-177.
  • PONS, Lídia (1992) Iodització i apitxament al Vallès, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • PRIETO, Pilar (2002) Entonació: models, teoria, mètodes, Barcelona, Ariel.
  • RECASENS, Daniel (1986) Estudis de fonètica experimen­tal del ca­talà oriental central, Barcelona, Publi­cacions de l'Abadia de Montserrat.
  • RECASENS, Daniel (1991) Fonètica descriptiva del català, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • RECASENS, Daniel (1993) Fonètica i fonologia, Barcelona, Enci­clopèdia Catalana.
  • ROMEU, Xavier (1983) Manual de fonologia catalana, Barcelona, Barcanova.
  • SERRA, P. (1993) "De la representació de l'accent", Llengua & Literatura, 5.
  • SERRA, P. (1994) "Estructura prosòdica i accent", Caplle­tra.
  • SOLÀ, Joan [dir.] (2003). Gramàtica del català contemporani, Barcelona, Empúries.
Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA/12254120
DIALECTOLOGIA CATALANA/12254123


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent