DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN ESPANYOL Codi 12254117
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Adreça electrònica joseantonio.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO VILLANUEVA, JOSE ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu principal de l'assignatura és conscienciar l'alumnat de la importància d'una bona expressió oral i escrita per al seu desenvolupament personal i professional. D'aquest objectiu principal se'n deriven la necessitat de reconèixer les característiques bàsiques de l'oralitat i les seves funcions; la necessitat d'identificar i corregir els problemes d'expressió oral més comuns; i la necessitat de produir un text oral gramaticalment correcte, clar, ben estructurat i adequat a la situació comunicativa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Tenir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Reconeix els trets bàsics de l'oralitat i les seves funcions
Domina el sistema fònic de la llengua estàndard
Utilitza correctament la llengua oral en l'àmbit fònic
Identifica els problemes d'expressió oral més comuns
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Comunicació oral i oralització 1.1. Característiques del registre oral
1.2. Relació i diferències entre l'oral i l'escrit
1.3. L'edifici conversacional. Estructura de la conversa
1.4. Situacions de la comunicació oral
1.5. Com parlar en públic: recursos i estratègies
2. Articulació i pronunciació de l'espanyol 2.1. Sons i fonemes de l'espanyol
2.2. Variants i influències dialectals
2.3. La síl·laba en espanyol
2.4. Problemes de pronunciació
3. Anàlisi lingüística del registre oral 3.1. Procediments morfosintàctics del registre otral
3.2. Problemes morfosintàctics: discordances i anacoluts
3.3. Problemes lèxics: precisió i adequació lèxica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A3
B1
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
B1
B6
C4
10 15 25
Pràctiques a través de TIC
A3
B1
B4
B6
C2
C4
4 12 16
Treballs
A3
B1
B5
B6
C2
C4
5 20 25
Presentacions / exposicions
A3
B1
B4
B5
B6
C2
C4
5 10 15
Fòrums de discussió
B1
B4
B6
C2
C4
1 5 6
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
A3
B1
2 10 12
Proves pràctiques
A3
B1
B6
C4
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de les diferents proves i treballs. Activitats de reflexió prèvies.
Sessió Magistral Explicació del contingut teòric de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució d'exercicis pràctics a l'aula, amb presència del professor.
Pràctiques a través de TIC Plantejament i resolució d'exercicis pràctics mitjançant la plataforma virtual Moodle.
Treballs Elaboració i presentació oral d'un treball de grup consistent en la transcripció d'un fragment audiovisual i la seva anàlisi des del punt de vista lingüístic. Es duran a terme sessions de tutoria per tal de fer-ne un seguiment del seu desenvolupament i ajudar els alumnes en la resolució de problemes i dubtes.
Presentacions / exposicions A més de la presentació del treball pràctic de grup davant la resta de la classe, es duran a terme diverses exposicions per tal d'avaluar les habilitats de comunicació oral dels alumnes.
Fòrums de discussió Intervenció als diversos debats i fòrums de discusió oberts a Moodle: errors de caire fonètic, morfosintàctic i lèxic al discurs oral.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà les consultes dels alumnes dins el seu horari d'atenció, com també mitjançant la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A3
B1
B4
B6
C2
C4
Realització de tres activitats mitjançant Moodle. 10%
Treballs
A3
B1
B5
B6
C2
C4
Treball de reflexió i anàlisi en grup. 25%
Presentacions / exposicions
A3
B1
B4
B5
B6
C2
C4
Presentacions individuals per avaluar les habilitats orals de l'alumne.

Presentació davant la classe, acompanyada de mitjans audiovisuals, del treball de grup.
15%
Proves objectives de tipus test
A3
B1
Part teòrica de la prova final de l'avaluació contínua. 20%
Proves pràctiques
A3
B1
B6
C4
Part pràctica de la prova final de l'avaluació contínua. 30%
Altres   Es tindrà en compte la participació i actitud de l'alumne a classe, com també les seves intervencions als fòrums de discusió.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assignatura és contínua. Les activitats pràctiques realitzades a l'aula (i també de forma autònoma) suposaran el 50% de la nota final; el 50% restant correspondrà a la prova final de caràcter teoricopràctic. Per tal de fer la mitja, serà imprescindible aprovar ambdues parts. En totes les proves i activitats s'avaluarà la correcció i adequació dels escrits.

Els alumnes hauran d'assistir com a mínim al 80% de les sessions per tal d'avaluar-se en primera convocatòria. En cas contrari, s'hauran de presentar en segona convocatòria i lliurar totes les pràctiques obligatòries de l'assignatura (50% prova teoricopràctica, 50% pràctiques).


Fonts d'informació

Bàsica

ALCOBA, S. (coord.); AGUILAR, L.; LUQUE, S.; MACHUCA, M. (2000). La expresión oral, Barcelona: Ariel.

ALCOBA, S. (coord.); CASTELLÓ, A.; DEL CAÑO, A.; LUQUE, S. (1999). La oralización, Barcelona: Ariel.

BRIZ, A. (coord.) (2008). Saber hablar. Madrid: Instituto Cervantes - Aguilar.

BUITRAGO, A.; TORIJANO, A. (2000). Guía para escribir y hablar correctamente el español. Madrid: Espasa.

CALSAMIGLIA, H.; TUSÓN, A. (1999). Las cosas del decir, Barcelona: Ariel.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. I. Teoría y práctica (La tertulia), Madrid: Arco Libros.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. II (El debate), Madrid: Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L.  (1997). Gramática didáctica del español. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L. (2000). Ortografía de uso del español actual. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L.  (2003). Nuevo manual de español correcto, 2 vols. Madrid: Arco Libros.

GUERRERO SALAZAR, S. (2002). Medios de comunicación y español actual, Málaga: Aljibe.

GUERRERO SALAZAR, S.; MEDINA GUERRA, A. M. (coord.) (2005). Lengua española y medios de comunicación: norma y uso. Málaga: Aljibe.

MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (2007). Manual de estilo de la lengua española. MELE 3. Gijón: Trea.

MERAYO, A. (2000). Curso práctico de técnicas de comunicación oral. Madrid: Tecnos.

MONTOLÍO, E. (coord.) (2000). Manual práctico de escritura académica, 3 vols. Barcelona: Ariel.

POYATOS, F. (1994). La comunicación no verbal, Madrid: Istmo.

QUILIS, A. (1997). Principios de fonología y fonética españolas, Madrid: Arco Libros.

RAE (1999). Ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

RAE (2005). Diccionario panhispánico de dudas, Madrid: Santillana. (También en línea: www.rae.es)

ROMERO GUALDA, M. V. (1993). El español en los medios de comunicación, Madrid: Arco/Libros.

SÁNCHEZ LOBATO, J. (coord.) (2006). Saber escribir. Madrid: Santillana.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
COMUNICACIÓ ESCRITA EN ESPANYOL/12264005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent