DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) CORRECCIÓ I EDICIÓ DE TEXTOS CATALANS Codi 12254125
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Adreça electrònica anna.montserrat@urv.cat
Professors/es
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén: 1. Reflexionar sobre la feina i l’actitud de la persona que revisa un text. 2. Fornir a l’alumnat les pautes bàsiques per a la revisió en les diverses fases del procés i en els diferents tipus de textos. 3. Treballar la seguretat i la destresa en l’aplicació d’aquestes pautes.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A10 Aplicar les tècniques d'expressió oral i escrita en llengua catalana.
 A11 Corregir i assessorar d'acord amb les tècniques de correcció i assessorament lingüístic.
 A12 Treballar amb expertesa en política lingüística i planificació lingüística.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A10 Realitza activitats pràctiques per poder exposar, oralment o per escrit, i amb format multimèdia, comentaris i anàlisis crítiques sobre aspectes de la llengua catalana en totes les seves diverses manifestacions
 A11 Adquireix instruments per aplicar conceptes en el camp professional de la docència de la llengua catalana, la normalització lingüística, l'assessorament i la correcció lingüístiques, el treball en estandarització, la lexicografia, la planificació lingüística, la gestió de textos, la traducció, la comunicació, la gestió i administració culturals del patrimoni escrit i oral, la redacció i edició de textos de tot tipus i en diversos formats
 A12 Realitza activitats pràctiques per poder exposar, oralment i per escrit, i amb format multimèdia, comentaris i anàlisis críteiques sobre aspectes de la llengua catalana en totes les seves diverses manifestacions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes bàsics per a la revisió de textos
2. Tipologia de textos escrits i criteris d’intervenció
3. Pràctica de revisió de textos






3.1 Puntuació i convencions gràfiques
3.2 Correció gramatical
3.3 Revisió estilística

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Sessió Magistral
0 0 0
Debats
0 0 0
Presentacions / exposicions
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
0 0 0
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves pràctiques
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Debats
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
La professora resoldrà els dubtes que es presentin als estudiants tant en la preparació dels continguts teòrics com en l'elaboració de les pràctiques a fi que tothom pugui treure el màxim rendiment de l'assignatura. L'horari d'atenció personalitzada es facilitarà a l'alumnat a principi de curs. Per a qualsevol consulta, l'adreça de contacte de la professora és amontserratc@uoc.edu.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Dues parts, obligatòries:

  • examen (70%): prova escrita de correcció d'un text a l'aula
  • pràctiques (30%): exercici(s) de recerca, valoració d'opcions i decisió

Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia essencial

 

Gramàtica de Fabra (1918 [1933] i 1956)

Gramàtica del català contemporani (Solà 2002)

Gran diccionari 62 de la llengua catalana.

Gran Larousse català (13 volums)

Manual d’estil (Mestres, Costa, Oliva, Fité, 2007 [2009])

Ortotipografia (Pujol, Solà 2011)

 

Una manera ràpida d’accedir als recursos lingüístics en línia actualitzats permanentment és a través de l’apartat “Enllaços” del Servei de Política Lingüística de l’Ajuntament de Tarragona: http://llenguacatalana.tarragona.cat

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
1. L’assistència no és obligatòria, però és pràcticament impossible aprovar l’assignatura sense assistir-hi regularment. 2. Es recomana haver cursat prèviament alguna assignatura relacionada amb la tipografia. 3. Cal tenir una excel•lent base gramatical o estar en disposició d'adquirir-la a l'inici de l'assignatura a partir de la bibliografia facilitada.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent