DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TALLER D'ESCRIPTURA Codi 12254201
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Adreça electrònica margarida.aritzeta@urv.cat
Professors/es
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura consisteix a experimentar diverses de les possibilitats de l'escriptura literària i a valorar la seva eficàcia estètica: recursos narratius, poètics i dramàtics

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes.
 A13 Realitzar processos de redacció i edició de textos en diferents formats i suports.
 A14 Gestionar els mecanismes d'organització i transferència cultural.
 A18 Formar-se una opinió crítica sobre textos i discursos i expressar una opinió clara i concisa oralment i per escrit.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
 A13 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
 A14 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
 A18 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C6 Identifica necessitats de formació

Continguts
Tema Subtema
LA NARRATIVA
1. La descripció i la narració,
2. L’espai i el temps narratius,
3. Els personatges,
4. El discurs narratiu: punt de vista i focalització,
1. La descripció d'un objecte, una situació, un moviment, un ens abstracte, una emoció, una sensació,
2. La descripció d'un personatge físicament i psicològicament: el “retrat literari”
3. L'eficàcia dels diversos punts de vista a l’hora de narrar
4. L'alternança en un text de la narració i la descripció
5. L'aplicació dels diversos recursos per fer avançar o deturar el temps narratiu
6. La dosificació de les informacions relatives als personatges, espais, temps i accions al llarg d’un relat. Confecció d’un relat curt i un microrelat
7. L'eficàcia del ritme narratiu:el relat i el microrelat
8. El relat col.laboratiu
LA POESIA
5. Elements bàsics de mètrica: ritme i versificació,
6. El correlat objectiu,
7. El llenguatge poètic,
1. Els ritmes poètics: identificar el ritme poètic. La confecció de versos amb ritmes diferents,
2. Escriptura d'un romanç
3. Escriptura d'una auca (en col.laboració)
4. La captació de l'instant
5. Escriptura d'un haikú
EL TEATRE (I ALGUNS RUDIMENTS D'ESCRIPTURA DE GUIÓ RADIOFÒNIC)
8. La comunicació dramàtica: teatre i ràdio, semblances i diferències
9. L’espai escènic, el text teatral i la representació,
10. El conflicte dramàtic: el personatge,
11. Els llenguatges teatrals,
12. El guió radiofònic
1. pensar un espai de conflicte dramàtic i descriure’l (en col.laboració)
2. escriure acotacions i didascàlies teatrals,
3. escriure un monòleg dramàtic,
4. escriure diàlegs dramàtics,
5. escriure una escena teatral
6. Escriure un guió radiofònic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A13
B1
B4
2 0 2
Estudis previs
A18
B1
B3
B4
0 18 18
Fòrums de discussió
B5
B6
0 2 2
Pràctiques a través de TIC
A9
A13
A14
B1
B2
B4
B5
C6
20 80 100
Treballs
A9
A13
B2
B3
B4
B6
C6
0 20 20
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura en una aula d'informàtica:
Presentació de l’entorn virtual de formació
Presentació del sistema de treball
Presentació de l'estudiant a l'aula virtual i utilització del Fòrum

Estudis previs Hi haurà un DOSSIER DE TEXTOS disponible al Moodle
El DOSSIER contindrà textos literaris narratius, poètics i dramàtics (inclosos models de guió radiofònic)
L'alumnat haurà de LLEGIR els textos de cada bloc i recordar el VOCABULARI específic de cada gènere literari elaborant unes definicions per al GLOSSARI

L'alumnat haurà de superar un QÜESTIONARI elemental a cadascun dels blocs per poder ser avaluat en els exercicis pràctics

Fòrums de discussió L'alumnat utilitzarà el fòrum:
1. Per fer exercicis elementals de descripció i de ritme, compartits per tot el grup
2. Per elegir opcions col.lectivament
3. Per plantejar problemes i oferir solucions col·lectivament
Pràctiques a través de TIC Seran el nucli de l'assignatura
Es faran a través dels espais Moodle i seran:
1. Individuals
2. Col·lectives

Consistiran en la redacció de textos literaris o fragments de textos literaris, utilitzant diversos procediments descrits prèviament
Treballs L'exercici final consistirà en la redacció d'una obra literària personal, del gènere que es vulgui i d'extensió regular, que tingui en compte els coneixements adquirits i les habilitats apreses a l'assignatura
Atenció personalitzada Es portarà a terme a través del moodle i al despatx, en hores convingudes

Atenció personalitzada
Descripció
Es portarà a terme a través del moodle al despatx, en hores convingudes Tots els espais docents de l'assignatura seran tutelats directament i atesos per la professora en un termini breu Els problemes de l'entorn virtual seran atesos pel servei tècnic del Moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A9
A13
A14
B1
B2
B4
B5
C6
LES PRÀCTIQUES AVALUADES SERAN:
1. retrat literari
2. text narratiu (l'espai i el temps)
3. text narratiu: punt de vista, focalització, ritme.
4. text narratiu: microrelat
5. text narratiu: relat col.laboratiu
6. romanç
7. auca
haikú
8. el monòleg dramàtic
9. el diàleg dramàtic / el guió radiofònic (a elegir)

ELS CRITERIS D'AVALUACIÓ SERAN:
1. l'adequació de la tasca a les pautes donades en cada exercici (30%)
2. la riquesa del llenguatge (10%)
3. la correcció en l'expressió (20%)
4. l'originalitat (10%)
5. l'eficàcia en l'ús dels recursos propis de cada gènere literari (30%)
70%
Treballs
A9
A13
B2
B3
B4
B6
C6

ELS CRITERIS D'AVALUACIÓ SERAN:
1. la concepció global de l'obra (30%)
2. la riquesa del llenguatge (10%)
3. la correcció en l'expressió (20%)
4. l'originalitat (10%)
5. l'eficàcia en l'ús dels recursos propis del gènere literari elegit (30%)
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumnat que no hagi superat l'avaluació continuada o no hagi presentat l'obra literària (treball final), podrà accedir a una segona convocatòria. Per superar-la, caldrà haver fet TOTS els exercicis puntuables del curs (detallats al Moodle durant el període d'avaluació continuada) i obtenir una qualificació mitjana de 5 punts.


Fonts d'informació

Bàsica

A principi de curs es lliurarà un dossier de textos literaris

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per tal de seguir l'assignatura, l'alumnat cal que disposi D'ORDINADOR I DE CONNEXIÓ A INTERNET Coneixements previs: conceptes bàsics de literatura i gèneres literaris La segona convocatòria consistirà en la realització de les tasques no avaluades o suspeses en la convocatòria d'avaluació continuada
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent