DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIA I CRÍTICA DE LES ARTS ESCÈNIQUES Codi 12254205
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica francesc.massip@urv.cat
Professors/es
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant A l'inici de curs es presentarà l'assignatura i s'especificaran els detalls en relació a continguts, metodologies, planificació, avaluació...

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Demostrar un coneixement avançat de les tècniques i els mètodes de la investigació i la creació literàries i de l'edició de textos.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Coneix els diferents mètodes i fases de la crítica textual.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. INTRODUCCIÓ: CONCEPTE I IDEA DEL TEATRE.


1.1. Les regles del joc: realitat i ficció / il.lusió i convencions teatrals.
1.2. L'anàlisi escènica.

2. LA CRÍTICA TEATRAL 2.1. Definició, funció i ús.
2.2. Tipologies.
2.3. Crítica i públic.
2.4. Els objectes de l'anàlisi.
2.4.1. L'actor i la interpretació.
2.4.2. Un espai per a l'acció.
2.4.3. El que es veu i el que se sent.
2.4.4. L'autor, el text i l'intermediari.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8
1 0 1
Sessió Magistral
A8
45 60 105
Seminaris
A8
16 4 20
Treballs
A8
1 25 26
Atenció personalitzada
A8
2 0 2
 
Proves pràctiques
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Seminaris
Treballs
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8
Cal assistir a classe amb regularitat 35%
Seminaris
A8
Cal assistir al II Simposi Internacional de Balls Parlats. Teatralitat Popular i Tradició que es desenvoluparà a Tarragona el 24, 25 i 26 de setembre 20%
Altres  

Cal elaborar 6 crítiques d'espectacles

45%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

ANTONUCCI, Giovanni, Storia della Critica Teatrale, Roma, Ed.Studium 1990.

ANTUÑANO, José Gabriel, “Un breve apunte sobre la crítica teatral en España”, ADE Teatro 84 (2001).

BANU, Georges, “Crítica de la crítica teatral”, en FESTIVAL Bogotà 1995: 21-25.

BENEDETTI, Carla, Il tradimento dei critici, Torino, Bollati Boringhieri 2002.

BERTOLO, C.(ed.), El ojo crítico, Barcelona, Edic.B, 1990.

CID, Liuba-NIETO, Ramón, Técnica y representación teatrales, Madrid, Acento editorial 1999.

DEBORD, Guy, Comentarios sobre la sociedad del espectáculo, Barcelona, Anagrama 1999.

EAGLETON, Terry, La función de la crítica, Barcelona, Paidós 1999.

ESPINOSA DOMÍNGUEZ, Carlos, Lo que opina el otro. Algunos apuntes sobre la crítica teatral, USA, Término 2001.

FÀBREGAS, X., Introducció al llenguatge teatral, Barcelona, Ed.62, 1973.

FESTIVAL Iberoamericano de Teatro de Bogotà, Taller Nacional de Crítica Teatral: Memorias, Bogotà, Gestus 1995.

GARCÍA POSADA, Miguel, El vicio crítico, Madrid, Espasa, 2001.

GUARDIA, Alfredo de la, Visión de la crítica dramática, Buenos Aires, La Pleyade 1970.

HAMM, Peter (ed.), Crítica de la crítica Barcelona: Barral 1971.

MASSIP, Francesc, "L'espillet de Ventafocs o la crítica teatral", El Pou de Lletres. Revista Trimestral de Literatura i Pensament, 5 (Manresa 1997): 12-13.

-------, “L’ofici del crític”, Avui. Quadern de Teatre, 1-IX-2003.

-------, “La hipocresia del crític”, Avui. Quadern de Teatre, 10-XII-2003.

-------, “La crítica frustrada”, Avui. Quadern de Teatre, 10-VII-2006.

MOLINARI,C.-OTTOLENGHI,V., Leggere il teatro. Un manuale per l'analisi del fatto teatrale Firenze, Vallecchi, 1977.

MONLEÓN, José, “La crítica: una profesión dudosa”, en FESTIVAL Bogotà 1995: 14-20.

MORENO, Víctor, De brumas y de veras. La crítica literaria en los periódicos, Pamplona, Pamiela, 1994.

PAVIS, Patrice, Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología, Barcelona, Paidós, 1983.

-----, El análisis de los espectáculos. Teatro, mimo, danza, cine, Barcelona, Paidós, 2000.

RYNGAERT,J.P.,  Introduction à l'analyse du Théâtre, París, Bordas, 1991.

SARTORI, Giovanni, Homo videns: la sociedad teledirigida, Madrid, Taurus 1998.

STEINER, George, Presencias reales, Barcelona, Destino 2001.

VALLEJO, Mary Luz, La crítica literaria como género periodístico, Pamplona, Eunsa 1993.

 

COL.LECCIONS DE CRÍTIQUES

 

FÀBREGAS, X., Teatre en viu, I (1969-72), II (1973-76) i III (1977-82), Barcelona, Institut del Teatre 1987, 1990 i 1995.

LARRA, Mariano José de, Artículos de crítica teatral, ed. de J.Monleón, Madrid, Cuadernos para el diálogo.

---, Fígaro. Colección de artículos dramáticos, literarios, políticos y de costumbres, Barcelona, Crítica 2000.

ORDÓÑEZ, Marcos, Molta comèdia. Cròniques de teatre 1987-1995, Barcelona, Ed.La Campana, 1996.

---, A pìe de obra. Escritos sobre teatro, Barcelona, Alba Editorial 2003.

SAGARRA, Josep M. de, Crítiques de Teatre “La Publicitat” 1922-1927, Barcelona, Institut del Teatre, 1987.

YXART, Josep, Obra completa, vol. I: El año pasado (1886-1888), a cura de R.Cabré, Tarragona: Proa 1995.

 

MONOGRÀFICS REVISTES

ADE, núms. 29 (1993), 43-44 (1995), 83 (2000) / El Pou de les Lletres, 5 (1997) / Primer Acto, 222 (1988).

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent