Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els aspectes més generals de la llengua llatina i la tradició clàssica. |
| A8 |
Conèixer l'evolució del llatí a les llengües romàniques i la llengua catalana. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Interpreta històricament la recepció de la cultura clàssica
| | A8 |
Coneix la transformació de la realitat cultural a partir de la cultura clàssica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció |
- Definició, límits i característiques generals de la Literatura Llatina. |
1. Llibres, crítics i lectors en l'Antiguitat |
- Educació i cultura literària
- La publicació de les obres. Edició crítica i crítica literària.
- Les biblioteques en l'antiguitat. |
2. Els inicis |
- Orígen dels gèneres literaris a Roma.
- La sàtira, genuïnament romana. |
3. L'hel·lenisme a Roma |
- La poesia científica de Lucreci
- El Ciceró més íntim.
- Catul i els poetae novi. |
4. L'època d'August |
- L’Eneida, la gran epopèia nacional romana.
- El cim de la poesia lírica horaciana: les Odes.
- Les Metamorfosis d’Ovidi, inspiració artística d’Occident.
|
5. Imperi |
- La vida romana en els versos de Marcial.
- La síntesi del pensament cristià en Sant Agustí.
|
6. Edat Mitjana i Renaixement |
- Els Carmina Burana.
- Un nou sentiment amorós: Petrarca i la poesia petrarquista en llatí.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
28 |
28 |
56 |
Seminaris |
|
14 |
14 |
28 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves pràctiques |
|
6 |
14 |
20 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
30 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants |
Descripció |
L'atenció personal es farà al despatx dels professors a les hores convingudes. L'atenció virtual es farà via moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
Treballs personals sobre algun aspecte concret del temari |
50 |
Proves pràctiques |
|
Comentaris de textos |
30 |
Altres |
|
Participació activa a classe |
20 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació consistirà en l'elaboració de treballs prèviament pactats amb els professors (50%) i amb la resolució de proves pràctiques a classe (comentaris de text, 30 %). La participació a classe es valorarà amb un 20 %. ASSISTÈNCIA: Es recorda que l'assistència és obligatòria. Per superar el curs caldrà haver seguit amb assiduïtat les classes, participant activament amb els comentaris (amb el 20 % del pes de la nota). Els alumnes que no puguin seguir assíduament les classes per motius justificats es podran presentar directament a la segona convocatòria (examen únic, 100%), sempre i quan PRÈVIAMENT HO PACTIN AMB ELS PROFESSORS.
|
Bàsica |
P. Virgilio Marón, Eneida, texto, trad. y notas L. Rivero et al., 4 vols., , Madrid, CSIC-Tirant lo Blanch, 2009-2011
Q. Horaci Flac, Odes i Epodes, Josep Vergés, vol 1, Barcelona, FBM (Escriptors Llatins, 203), 1978
P. Ovidio Nasón, Las Metamorfosis, ed., intr. y notas J.F. Alcina, Planeta, 1990.
M. Valerio Marcial, Epigramas, intr., trad. y notas J. Fernández y A. Ramírez, Madrid, Gredos (Biblioteca Clásica Gredos 236-237)
Catul, Poesies, Edició, introducció i notes d’A. Seva. Traducció de J. Vergés i A. Seva, Barcelona, Fundació Bernat Metge, 1990.
Fernández Corte, J.A.-Moreno Hernández, A. , Antología de la Literatura Latina. (III a.C.- II d.C.), , Madrid, Alianza, 1996
, Fragmenta poetarum latinorum. Fragments de poesia llatina seleccionats, mínimament anotats i traduïts, Versió catalana de Joan Gómez Pallarès, Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, Se
, Carmina Burana, versió J. Petit, Barcelona (diverses reedicions)
H.-I. Marrou, Saint Augustin et la fin de la culture antique, , Paris, E. De Boccard, 1983
M. Fuhrmann, Literatura Romana, , Madrid : Gredos, cop. 1985
K. Foster, Petrarca. Poeta y humanista, , Barcelona, Crítica (Estudios y Ensayos, 187), 1989
Albrecht, M.von, Historia de l Literatura Latina, vols.I y II, , Barcelona, Herder, 1997-99
Bieler, L. , Historia de la Literatura Romana, , Madrid, Gredos, 1980
Codoñer, C. et alii, Historia de la Literatura Latina, , Madrid, Cátedra, 1997
E.J. Kenney & W.v. Klausen, Historia de la Literatura Clásica (Cambridge University), Versión española de Elena Bombín, Gredos, Madrid, 1989
Gómez Pallarès, J., Stvdiosa Roma : los géneros literarios en la cultura romana : notas para su explicación, de Apio Claudio a Isidoro, , Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, Se
M. Miró & X. Espluga, La literatura llatina, , Barcelona, UOC, 2006
Paratore, E. , La Letteratura Latina dell’età Imperiale, , Milán, 1992.
Paratore, E. , La Letteratura Latina dell’età Republicana e Augustea, , Florencia, 1969
Rostagni, A, Storia della Letteratura Latina, 3 vol., , Turín, 1964
Harrison, S., A Companion to Latin literature, , Malden, MA : Blackwell Pub., 2005
Polara, G., Letteratura latina tardoantica e altomedievale , , Roma : Jouvence, cop. 1987
direttori: Guglielmo Cavallo, Paolo Fedeli, Andrea Giardina, Lo Spazio letterario di Roma antica, , Roma : Salerno, [1989]
L. D. Reynolds & N. G. Wilson, Copistas y filólogos : las vías de transmisión de las literaturas griega y latina, versión española de Manuel Sánchez Mariana, Madrid, Biblioteca Universitaria Gredos,
Bardon, H., La littérature latine inconnue, I?II, , Paris 1951
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GRANS OBRES DE LA LITERATURA GREGA/12254216 |
|
|
Altres comentaris |
Tot i que no són necessaris coneixements previs de llengua llatina, alguns textos es treballaran en versió bilingüe. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|