Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Acostar-se a la llengua llatina i als aspectes més generals de la tradició clàssica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Reconeix la multiplicitat de camps en què influeix la cultura clàssica.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
1. Aspectes teòrics: aproximacions al fet literari des del context social i cultural |
-els estudis literaris i l’estètica de la recepció
-els estudis sociològics
-l’antropologia cultural
|
2. Literatures orals: mite i folklore, estudis comparatius. |
-oralitat i escriptura: característiques i interaccions
-mite i literatura
-formes populars de la literatura oral: conte, faula, rondalla
-abans d'Homer, què?
-folklorística i etnopoètica |
3. L’èpica: poder i societat |
-l'”enciclopèdia tribal”: els poemes homèrics, la Mediterrània arcaica i el naixement de la polis
|
4. L’origen de la lírica: ocasions rituals i pràctiques socials |
-banquet i convivialitat: vi i companyonia
-eros dolç i amarg: iniciacions eròtiques i codificació de l’amor.
-rituals col·lectius: poesia i competició, de l'agôn al glosat mallorquí i tortosí
-poesia de sàtira i insult, del iambe als goliards |
5. El teatre: literatura, democràcia, religió i espectacle |
-teatre del poble i per al poble: l’Atenes clàssica
-el teatre com a espectacle: Roma
|
6. Les masses urbanes i les noves elits: la novel·la |
-Alexandria i Roma: aparició de la cultura del llibre i d’un públic lector. Dones lectores
-escola, retòrica i multiculturalitat
-novel·les populars i novel·les cultes a l’Imperi romà
-el segon naixement de la novel·la: context i públic del "roman" medieval |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
60 |
90 |
150 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
4 |
8 |
12 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, coneixement del grup, organització de la feina individual i dels grups de treball |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari mitjançant explicacions teoricopràctiques del professor amb participació activa i continuada dels alumnes |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
En funció de l'oferta: visita a exposició, assistència a obra de teatre i/o projecció cinematogràfica |
Presentacions / exposicions |
Presentacions dels treballs realitzats en grup pels alumnes, seguides de discussions amb participació de tot el grup-classe |
Atenció personalitzada |
Hores d'atenció personalitzada al despatx del professor i per via telemàtica |
Descripció |
Plantejament i seguiment dels treballs individuals i en grup dels alumnes. Resolució de dubtes. Presencial i telemàtica. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Altres |
|
Es tindrà en compte l'assistència a classe Es tindràn en compte les intervencions a classe Treball final de curs |
20
10
70 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a la segona convocatòria es tindran en compte els mateixos barems que per a l'avaluació continuada |
Bàsica |
|
Llovet, J. et alii, Teoría literaria y literatura comparada. Barcelona, Ariel, 2005. Gentili, B., Poesía y público en la Grecia antigua. Barcelona, Sirmio, 1996. Pòrtulas, J., Introducció a la Ilíada. Homer, entre la història i la llegenda, Barcelona 2008. Havelock, E.A., Prefacio a Platón. Visor, Madrid 1994 (=1963). Dupont, F., La invención de la literatura, Madrid, Debate, 2001. |
Complementària |
|
Cambiano, G., Canfora, L., Lanza, D., Lo spazio letterario della Grecia antica. Roma 1992- Cavallo, G., et alii, Lo spazio letterario della Roma antica. Roma 1989- Veure repertori bibliogràfic en l'espai Moodle de l'assignatura |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|