Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A5 |
Acercarse a la lengua latina y los aspectos más generales de la tradición clásica |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C2 |
Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación. |
| C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
| C4 |
Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV. |
| C5 |
Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A5 |
Reconoce la multiplicidad de campos en los que influye la cultura clásica.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C2 |
Conoce la maquinaria básica de los ordenadores.
| | C3 |
Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
| | C4 |
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
| | C5 |
Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
|
tema |
Subtema |
1. Aspectes teòrics: aproximacions al fet literari des del context social i cultural |
-els estudis literaris i l’estètica de la recepció
-els estudis sociològics
-l’antropologia cultural
|
2. Literatures orals: mite i folklore, estudis comparatius. |
-oralitat i escriptura: característiques i interaccions
-mite i literatura
-formes populars de la literatura oral: conte, faula, rondalla
-abans d'Homer, què?
-folklorística i etnopoètica |
3. L’èpica: poder i societat |
-l'”enciclopèdia tribal”: els poemes homèrics, la Mediterrània arcaica i el naixement de la polis
|
4. L’origen de la lírica: ocasions rituals i pràctiques socials |
-banquet i convivialitat: vi i companyonia
-eros dolç i amarg: iniciacions eròtiques i codificació de l’amor.
-rituals col·lectius: poesia i competició, de l'agôn al glosat mallorquí i tortosí
-poesia de sàtira i insult, del iambe als goliards |
5. El teatre: literatura, democràcia, religió i espectacle |
-teatre del poble i per al poble: l’Atenes clàssica
-el teatre com a espectacle: Roma
|
6. Les masses urbanes i les noves elits: la novel·la |
-Alexandria i Roma: aparició de la cultura del llibre i d’un públic lector. Dones lectores
-escola, retòrica i multiculturalitat
-novel·les populars i novel·les cultes a l’Imperi romà
-el segon naixement de la novel·la: context i públic del "roman" medieval |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
60 |
90 |
150 |
Eventos científicos y divulgativos |
|
4 |
8 |
12 |
Presentaciones/exposiciones |
|
6 |
12 |
18 |
Atención personalizada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l'assignatura, coneixement del grup, organització de la feina individual i dels grups de treball |
Sesión magistral |
Desenvolupament del temari mitjançant explicacions teoricopràctiques del professor amb participació activa i continuada dels alumnes |
Eventos científicos y divulgativos |
En funció de l'oferta: visita a exposició, assistència a obra de teatre i/o projecció cinematogràfica |
Presentaciones/exposiciones |
Presentacions dels treballs realitzats en grup pels alumnes, seguides de discussions amb participació de tot el grup-classe |
Atención personalizada |
Hores d'atenció personalitzada al despatx del professor i per via telemàtica |
descripción |
Plantejament i seguiment dels treballs individuals i en grup dels alumnes. Resolució de dubtes. Presencial i telemàtica. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Otros |
|
Es tindrà en compte l'assistència a classe Es tindràn en compte les intervencions a classe Treball final de curs |
20
10
70 |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per a la segona convocatòria es tindran en compte els mateixos barems que per a l'avaluació continuada |
Básica |
|
Llovet, J. et alii, Teoría literaria y literatura comparada. Barcelona, Ariel, 2005. Gentili, B., Poesía y público en la Grecia antigua. Barcelona, Sirmio, 1996. Pòrtulas, J., Introducció a la Ilíada. Homer, entre la història i la llegenda, Barcelona 2008. Havelock, E.A., Prefacio a Platón. Visor, Madrid 1994 (=1963). Dupont, F., La invención de la literatura, Madrid, Debate, 2001. |
Complementaria |
|
Cambiano, G., Canfora, L., Lanza, D., Lo spazio letterario della Grecia antica. Roma 1992- Cavallo, G., et alii, Lo spazio letterario della Roma antica. Roma 1989- Veure repertori bibliogràfic en l'espai Moodle de l'assignatura |
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|