DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) GÉNERO Y DIVERSIDAD EN EL MUNDO ANTIGUO Código 12254218
Titulación
Grado en Lengua y Literatura Catalanas (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Optativa 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Filología Catalana
Coordinador/a
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Correo-e majoana.zaragoza@urv.cat
Profesores/as
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Web
Descripción general e información relevante Introducció a les diverses aproximacions al procés de creació literària a l'Antiguitat i l'Edat Mitjana des de l'estudi de la seva interacció amb el context social i cultural en què aquest procés s'inscriu.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Acercarse a la lengua latina y los aspectos más generales de la tradición clásica
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Reconoce la multiplicidad de campos en los que influye la cultura clásica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Conoce la maquinaria básica de los ordenadores.
 C3 Evalúa críticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
 C4 Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
 C5 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.

Contenidos
tema Subtema
1. Aspectes teòrics: aproximacions al fet literari des del context social i cultural -els estudis literaris i l’estètica de la recepció
-els estudis sociològics
-l’antropologia cultural
2. Literatures orals: mite i folklore, estudis comparatius. -oralitat i escriptura: característiques i interaccions
-mite i literatura
-formes populars de la literatura oral: conte, faula, rondalla
-abans d'Homer, què?
-folklorística i etnopoètica
3. L’èpica: poder i societat -l'”enciclopèdia tribal”: els poemes homèrics, la Mediterrània arcaica i el naixement de la polis
4. L’origen de la lírica: ocasions rituals i pràctiques socials -banquet i convivialitat: vi i companyonia
-eros dolç i amarg: iniciacions eròtiques i codificació de l’amor.
-rituals col·lectius: poesia i competició, de l'agôn al glosat mallorquí i tortosí
-poesia de sàtira i insult, del iambe als goliards
5. El teatre: literatura, democràcia, religió i espectacle -teatre del poble i per al poble: l’Atenes clàssica
-el teatre com a espectacle: Roma

6. Les masses urbanes i les noves elits: la novel·la -Alexandria i Roma: aparició de la cultura del llibre i d’un públic lector. Dones lectores
-escola, retòrica i multiculturalitat
-novel·les populars i novel·les cultes a l’Imperi romà
-el segon naixement de la novel·la: context i públic del "roman" medieval

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A7
A8
B3
C4
C5
60 90 150
Eventos científicos y divulgativos
A7
A8
B1
C3
4 8 12
Presentaciones/exposiciones
A7
A8
B1
B3
B5
C2
C3
C4
C5
6 12 18
Atención personalizada
4 0 4
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura, coneixement del grup, organització de la feina individual i dels grups de treball
Sesión magistral Desenvolupament del temari mitjançant explicacions teoricopràctiques del professor amb participació activa i continuada dels alumnes
Eventos científicos y divulgativos En funció de l'oferta: visita a exposició, assistència a obra de teatre i/o projecció cinematogràfica
Presentaciones/exposiciones Presentacions dels treballs realitzats en grup pels alumnes, seguides de discussions amb participació de tot el grup-classe
Atención personalizada Hores d'atenció personalitzada al despatx del professor i per via telemàtica

Atención personalizada
descripción
Plantejament i seguiment dels treballs individuals i en grup dels alumnes. Resolució de dubtes. Presencial i telemàtica.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Otros  

Es tindrà en compte l'assistència a classe Es tindràn en compte les intervencions a classe Treball final de curs

20
10

70
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a la segona convocatòria es tindran en compte els mateixos barems que per a l'avaluació continuada


Fuentes de información

Básica

Llovet, J. et alii, Teoría literaria y literatura comparada. Barcelona, Ariel, 2005.

Gentili, B., Poesía y público en la Grecia antigua. Barcelona, Sirmio, 1996.

Pòrtulas, J., Introducció a la Ilíada. Homer, entre la història i la llegenda, Barcelona 2008.

Havelock, E.A., Prefacio a Platón. Visor, Madrid 1994 (=1963).

Dupont, F., La invención de la literatura, Madrid, Debate, 2001.

Complementaria

Cambiano, G., Canfora, L., Lanza, D., Lo spazio letterario della Grecia antica. Roma 1992-

Cavallo, G., et alii, Lo spazio letterario della Roma antica. Roma 1989-

 

Veure repertori bibliogràfic en l'espai Moodle de l'assignatura

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.