DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CONTEXT SOCIAL, PÚBLIC I CREACIÓ LITERÀRIA Codi 12254219
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Adreça electrònica majoana.zaragoza@urv.cat
Professors/es
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a les diverses aproximacions al procés de creació literària a l'Antiguitat i l'Edat Mitjana des de l'estudi de la seva interacció amb el context social i cultural en què aquest procés s'inscriu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer els aspectes més generals de la llengua llatina i la tradició clàssica.
 A8 Conèixer l'evolució del llatí a les llengües romàniques i la llengua catalana.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Reconeix la multiplicitat de camps en què influeix la cultura clàssica
Coneix les característiques fonamentals que caracteritzen les diverses etapes i gèneres de la literatura grega
 A8 Coneix la transformació de la realitat cultural a partir de la cultura clàssica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. Aspectes teòrics: aproximacions al fet literari des del context social i cultural -els estudis literaris i l’estètica de la recepció
-els estudis sociològics
-l’antropologia cultural
2. Literatures orals: mite i folklore, estudis comparatius. -oralitat i escriptura: característiques i interaccions
-mite i literatura
-formes populars de la literatura oral: conte, faula, rondalla
-abans d'Homer, què?
-oralitat a l'edat mitjana
-folklorística i etnopoètica
3. L’èpica: poder i societat -l'”enciclopèdia tribal”: els poemes homèrics, la Mediterrània arcaica i el naixement de la polis
-l’èpica medieval: cavallers i joglars
4. L’origen de la lírica: ocasions rituals i pràctiques socials -banquet i convivialitat: vi i companyonia
-eros dolç i amarg: iniciacions eròtiques i codificació de l’amor, de Safo als trobadors
-rituals col·lectius: poesia i competició, de l'agôn al glosat mallorquí i tortosí
-poesia de sàtira i insult, del iambe als goliards
5. El teatre: literatura, democràcia, religió i espectacle -teatre del poble i per al poble: l’Atenes clàssica
-el teatre com a espectacle: Roma
-església i cort: nous orígens del teatre a l’edat mitjana
6. Les masses urbanes i les noves elits: la novel·la -Alexandria i Roma: aparició de la cultura del llibre i d’un públic lector. Dones lectores
-escola, retòrica i multiculturalitat
-novel·les populars i novel·les cultes a l’Imperi romà
-el segon naixement de la novel·la: context i públic del "roman" medieval

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A8
B3
C4
C5
40 40 80
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A7
A8
B1
C3
4 8 12
Presentacions / exposicions
A7
A8
B1
B3
B5
C2
C3
C4
C5
6 12 18
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
A7
A8
B1
B3
B4
C2
C3
C4
2 15 17
Proves mixtes
A7
A8
B1
B3
B4
C3
C4
3 15 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, coneixement del grup, organització de la feina individual i dels grups de treball
Sessió Magistral Desenvolupament del temari mitjançant explicacions teoricopràctiques del professor amb participació activa i continuada dels alumnes
Esdeveniments científics i/o divulgatius En funció de l'oferta: visita a exposició, assistència a obra de teatre i/o projecció cinematogràfica
Presentacions / exposicions Presentacions dels treballs realitzats en grup pels alumnes, seguides de discussions amb participació de tot el grup-classe
Atenció personalitzada Hores d'atenció personalitzada al despatx del professor i per via telemàtica

Atenció personalitzada
Descripció
Plantejament i seguiment dels treballs individuals i en grup dels alumnes. Resolució de dubtes. Presencial i telemàtica.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A7
A8
B1
B3
B4
C2
C3
C4
Presentació d'una fitxa-comentari sobre una obra literària des de la perspectiva del context social i cultural 20%
Proves mixtes
A7
A8
B1
B3
B4
C3
C4
Prova escrita sobre el temari de l'assignatura, amb preguntes tipus test i preguntes breus 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un examen escrit sobre el temari de l'assignatura, que constituirà el 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Llovet, J. et alii, Teoría literaria y literatura comparada. Barcelona, Ariel, 2005.

Gentili, B., Poesía y público en la Grecia antigua. Barcelona, Sirmio, 1996.

Pòrtulas, J., Introducció a la Ilíada. Homer, entre la història i la llegenda, Barcelona 2008.

Havelock, E.A., Prefacio a Platón. Visor, Madrid 1994 (=1963).

Dupont, F., La invención de la literatura, Madrid, Debate, 2001.

Dronke, P., La lírica en la Edad Media, Barcelona, Ariel, 1995 (=1968).

Complementària

Cambiano, G., Canfora, L., Lanza, D., Lo spazio letterario della Grecia antica. Roma 1992-

Cavallo, G., et alii, Lo spazio letterario della Roma antica. Roma 1989-

Cavallo, G., et alii, Lo spazio letterario del medioevo. Roma 1992-

 

Veure repertori bibliogràfic en l'espai Moodle de l'assignatura

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent