DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12264001
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Anglogermànica
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
PENALBA SUAREZ, MARIA NIEVES
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
Adreça electrònica montserrat.corretger@urv.cat
josefa.rodriguez@urv.cat
neus.penalba@urv.cat
ana.garciaarroyo@urv.cat
Professors/es
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
PENALBA SUAREZ, MARIA NIEVES
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
Web http://neus.penalba@urv.cat josefa.rodriguez@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Primer quadrimestre:Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i gèneres literaris. Introducció a una història de la novel·la a Europa des d'un enfocament de literatura comparada. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. Segon quadrimestre: coneixement sistemàtic, històric i filològic de la literatura catalana (narrativa i poesia) des dels anys 60/70 del segle XX fins a l’actualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la teoria de la literatura i de la crítica literària
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Adquirir coneixements sobre història, teoria i crítica literàries
Adquirir coneixements literaris i culturals
 A6 Comprendre la literatura com a un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Comprendre tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema

TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE



I NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA

I.I Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?





Breu introducció a les disciplines
I.II Trets específics de la llengua literària La literarietat, la funció poètica. Els mètodes formalistes: de Roman Jakobson a Roland Barthes.
I.III El concepte d' horitzó d'expectatives, de Hans Robert Jauss Introducció a l'hermenèutica
I.IV L'estudi de l'enunciació Qui parla al relat?
II HISTÒRIA COMPARADA DE LA NOVEL·LA A EUROPA

II.I Introducció general als gèneres literaris


De La Poètica, d'Aristòtil a la violació moderna dels gèneres
II.II La novel·la com a gènere Obstacles d'una definició
II.III Orígens pre-moderns de la novel·la La novel·la hel·lenística i el Roman Courtois. Lectures: [A] El cavaller de la carreta [B] Tristany i Isolda
II.IV Novel·la i modernitat El naixement de la novel·la moderna: El Lazarillo, El Quixot, Robinson Crusoe[C] Anàlisi de fragments triats d'aquestes tres obres
II.V Diferents tendències narratives del XVIII Sterne, Fielding, Richardson, Rousseau, Diderot [D] Això no és un conte, de Denis Diderot.
II.VI La representació de la lectura com a material narratiu: [E] Les desventures del jove Werther[F] Madame Bovary
II.VII El realisme francès [G] Tres Contes, de G. Flaubert
II.VIII Les avantguardes narratives [H] El punt de vista als relats de Kafka: La metamorfosi i El veredicte.
[I] Anàlisi de com funciona l'enunciació en fragments triats de les obres de V. Woolf, James Joyce, William Faulkner, Samuel Beckett i Mercè Rodoreda
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE


I Los inicios de la novela en lengua castellana.



III.1. El Lazarillo.
III.2. El Quijote.
III.3. Otras novelas importantes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
2 0 2
Treballs
A5
58 116 174
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
30 60 90
Treballs
A5
8 16 24
Atenció personalitzada
A5
6 0 6
 
Proves mixtes
A5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Treballs Explicacions teoricopràctiques del professor sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Depenent de la filologia (catalana, hispàniques o anglesa), en el segon quadrimestre es contemplarà la possibilitat de fer un o més comentaris de text avaluables.
Treballs En el primer quadrimestre existirà la possibilitat de fer un breu estudi monogràfic relacionat amb els temes treballats a classe i guiat per la professora. El treball serà de caràcter optatiu. Podrà triar de fer-lo l'alumnat que vulgui optar a una matrícula d'honor.

Atenció personalitzada
Descripció
PRIMER QUADRIMESTRE: Els alumnes podran visitar la professora a les hores de despatx. Qualsevol consulta que afecti el curs (temari, lectures, avaluació) es tractarà en aquestes hores de visita o també en acabar les classes i de cap manera per correu electrònic. Les hores de visita es pactaran amb l'alumnat per tal de faciliar-los la màxima atenció. Es durà a terme un seguiment de l'actitud, les intervencions i els exercicis de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica textual. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne. SEGON QUADRIMESTRE: La docencia de la asignatura está basada fundamentalmente en la asistencia del alumno a las sesiones de clase. Sin embargo, el alumno también deberá ampliar el contenido de tales sesiones con la consulta de la bibliografía específica de cada tema, indicada por el docente, y la realización de las lecturas, prácticas y trabajo obligatorio. Por supuesto, todo esto contará con la atención personalizada del docente: los alumnos siempre serán bienvenidos en las horas de visita, que estarán disponiblles a principios de curso.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
---- 0
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
Seguiment de l'actitud, de les intervencions de l'alumnat i del seu treball i aportacions en les sessions dedicades a la pràctica textual (avaluació contínua). 20%
Treballs
A5
Seguiment de la confecció i dels resultats d'un breu treball monogràfic sobre un llibre per l'alumnat que vulgui optar a una matrícula d'honor 10%
Proves mixtes
A5
Dues proves mixtes -amb un apartat teòric i un de pràctic (comentari de text)- per a cada quadrimestre 80%
Altres  

Depenent de la filologia, al segon quadrimestre es contemplarà la possibilitat de fre un o més comentaris de text avaluables.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA (Durant el curs s'anira proporcionant a l'alumnat la bibliografia monogràfica per a cada autor i obra estudiats)

PRIMER QUADRIMESTRE:

Manual TEXT-ALIGN: -7.1pt; TEXT-INDENT: 35.45pt; 0pt 0cm> Manual bàsic de l’assignatura : Llovet, Jordi, Robert Caner, Nora Catelli, Antoni Martí i David Viñas, Teoría literaria y literatura comparada, Barcelona, Ariel, 2005.

Albèrés, R-M, Metamorfosis de la novela, Madrid, Taurus, 1966.

Amorós, A , Introducción a la novela contemporánea, Barcelona, Seix Barral, 1966.

Auerbach, Erich, Mimesis. La representación de la realidad en la literatura occidental, Méjico, F.C.E., 1950 (Caps. I, VI, IX, XIII, XVIII, XX).

Barthes, Roland, Essais critiques, Seuil, Paris, 1964.

Barthes, R, Bersani, L. Hamon, Ph, Riffatterre, M., Watt, I, Littérature et réalité, Seuil, Paris, Seuil, 1982.

Bajtin, M, Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus, 1975.

Basanta, A., Cervantes y la creación de la novela moderna, Madrid, Anaya, 1992.

Bobes Naves, Mª del Carmen, La novela, Madrid, Taurus, 1975.

Calinescu, Matei, Cinco caras de la modernidad. Modernismo, vanguardia, decadencia, kitsch, posmodernismo, Tecnos, Madrid, 1991.

Catelli, Nora, Testimonios Tangibles. Pasión y extinción de la lectura en la narrativa moderna, Barcelona, Anagrama, 2001.

Cohn, Dorrit, Transparent Minds. Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction, Princeton, Princeton University Press, 1983.

Estébanez Calderón, D, Diccionario de términos literarios, Madrid, Alianza, 1986.

Chartier, P. Introductions aux grandes théories du roman, Paris, Bordas, 1990.

Chatman, S., Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine, Madrid, Taurus, 1978.

García Berrio, A. i Huerta Calvo, J., Los géneros literarios: sistema e historia, Madrid, Cátedra, 1992.

García Gual, C., Los orígenes de la novela, Madrid, Istmo, 1972.

García Peinado, M.A., Hacia una teoría general de la novela, Madrid, Arco, 1998.

Genette, Gérard, Figures III, Seuil, Paris, 1972.

_____________, Nuevo discurso del relato, Madrid, Cátedra, 1983.

Glowinski, M., “Los géneros literarios” en Teoría Literaria, Marc Angenot et al. (coord..), México, Siglo Veintiuno, 1993.

Goldmann, L., Para una sociología de la novela, Madrid, Ayuso, 1964.

Gullón, Germán, El narrador en la novela del siglo XIX, Madrid, Taurus.

Hernadi, P., Teoría de los géneros literarios, Barcelona, Bosch, 1972.

Jakobson, Roman, Lingüística i Poètica, Edicions 62, Barcelona, 1989.

Jauss, Hans Robert, La literatura como provocación, Península, Barcelona, 1976.

Kristeva, Julia, El texto de la novela, Barcelona, Lumen, 1970.

Krysinski, W. Encrucijada de signos. Ensayos sobre la novela moderna, Madrid, Arco, 1997.

Kundera, Milan, El arte de la novela, Barcelona, Tussets, 1998.

Levin, H, El realismo francés, Barcelona, Laia, 1963.

Llovet, Jordi (ed.), Lecciones de Literatura Universal, Madrid, Cátedra, 1996.

Lukács, G. Teoría de la novela, Buenos Aires, Siglo Veinte, 1920.

Mainer, J-C, La escritura desatada. El mundo de las novelas, Madrid, Temas de Hoy, 2000.

Nabokov, Vladimir, Curso de literatura europea, Barcelona, Ed. B, 1997 (capítols sobre Flaubert, Stevenson, Proust, Kafka i Joyce).

Ortega y Gasset, Meditaciones del Quijote e Ideas sobre la novela, Madrid, Revista de Occidente, 1914-1925.

Pavel, Thomas, La pensée du roman, Gallimard, Paris, 2003.

Ricoeur,P, Tiempo y narración, Madrid, Cristiandad, 1983.85.

Riquer, Martí de, i José María Valverde, Historia de la Literatura Universal, 10 vols., Barcelona, Planeta, 1984-1986 (3ª edició).

Robert, M, Novela de los orígenes. Orígenes de la novela, Madrid, Taurus, 1972.

________, Lo antiguo y lo nuevo: de Don Quijote a Franz Kafka, Madrid, Trifaldi, 2006.

Sarraute, Nathalie, L’ère du soupçon. Essais sur le roman, Gallimard, Paris, 1956.

Sullà, Enric (ed.), Teoría de la novela. Antología de textos del siglo XX, Barcelona, Crítica, 1996.

Tacca, O., Las voces de la novela, Madrid, Gredos, 1973.

Todorov, T, Poétique de la prose, Seuil, Paris, 1971.

_______, Teoría de la literatura de los formalistas rusos, Siglo XXI, Madrid, 1970.

_______, Introducción a la literatura fantástica, Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires, 1972.

Viñas Piquer, David, Historia de la crítica literaria, Barcelona, Ariel, 2002.

Watts, Ian, The rise of the novel, Penguin, Harmondsworth, 1972.

Wellek, René, i Austin Warren, Teoría literaria, Madrid, Gredos, 1993.

Williams, Raymond, “Literatura”, dins Marxismo y literatura, Barcelona, Península, 1997.

Yates, Alan, Una generació sense novel·la?: la novel·la catalana de 1900 a 1925, Barcelona, Edicions 62, 1984.

Zéraffa, M, Novela y sociedad, Buenos Aires, Amorrortu, 1971.

SEGON QUADRIMESTRE:

Cervantes Saavedra, Miguel de, El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha, Planeta, Barcelona.  

 Anónimo, El Lazarillo de Tormes, Cátedra, Madrid.  

 Auerbarch, Erich, Mímesis: la representación de la realidad en la literatura occidental, Fondo de cultura económica, México.

A lo largo del curso se irán ofreciendo oportunamente al alumno diversos textos para leer y comentar

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
PRIMER QUADRIMESTRE: Els alumnes hauran d'assistir a classe havent llegit els textos del dossier corresponents a cada sessió. Es recomana l'assistència a classe, ja que les anàlisis de textos es farà sempre a l'aula i, esporàdicament, es demanarà la participació activa de l'alumnat. SEGON QUADRIMESTRE: Es importante que el alumno disponga de unos conocimientos básicos sobre cómo comentar un texto literario. Teniendo en cuenta la complejidad de los fenómenos que se van a trabajar y analizar, esta asignatura requiere que el alumno asista regularmente a clase; si bien es necesario, igualmente, que el alumno lea e investigue por su cuenta, siempre bajo la tutela del docente.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent