Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la teoria de la literatura i de la crítica literària. |
| A6 |
Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements literaris i culturals
| | A6 |
Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA
1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text
|
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.
La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat
|
2 EL DISCURS LITERARI
2.1 Introducció general als gèneres literaris
|
L'enunciació i la partició dels gèneres |
3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat. |
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La representació i la lectura com a material narratiu.
El relat com a material dramàtic.
Lectura i comentari de fragments de textos
|
4. ELS GÈNERES POÈTICS
4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme. |
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos |
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS
5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.
|
Experiències actuals, fronteres del gènere |
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE
I Los inicios de la novela en lengua castellana.
II. Inicios de la poesía en lengua castellana.
III. El teatro en lengua castellana: sus inicios. |
I.1. El Lazarillo.
I.2. El Quijote.
I.3. Otras novelas importantes.
II.1. Jarchas.
II.2. Otros. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
58 |
116 |
174 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
60 |
90 |
Treballs |
|
8 |
16 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
19 |
0 |
19 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Explicacions teoricopràctiques del professor sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
En el primer quadrimestre es faran a l’aula exercicis d’aplicació dels conceptes teòrics als textos literaris marcats en el programa, a fi que serveixin de guia al treball personal de cada alumne/a, que s’haurà d’avaluar.
Depenent de la filologia (catalana, hispàniques o anglesa), en el segon quadrimestre es contemplarà la possibilitat de fer un o més comentaris de text avaluables. |
Treballs |
En el primer quadrimestre l'alumnat haurà de fer dos treballs individuals i un en grup en la mateixa línia del que s’haurà treballat a classe.
En el segundo cuatrimestre (en hispánicas) se contemplará la posibilidad de hacer un trabajo individual sobre el temario dado en clase. |
Descripció |
La docencia de la asignatura está basada fundamentalmente en la asistencia del alumno a las sesiones de clase. Sin embargo, el alumno también deberá ampliar el contenido de tales sesiones con la consulta de la bibliografía específica de cada tema, indicada por el docente, y la realización de las lecturas, prácticas y trabajo obligatorio.
Por supuesto, todo esto contará con la atención personalizada del docente: los alumnos siempre serán bienvenidos en las horas de visita, que estarán disponiblles a principios de curso. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Primer quadrimestre: l'assistència a classe és obligatòria. |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Seguiment de l'actitud, de les intervencions de l'alumnat i del seu treball i aportacions en les sessions dedicades a la pràctica textual (avaluació contínua). |
20% |
Treballs |
|
Primer quadrimestre: dos treballs individuals i un treball en grup, al Moodle, que valdran el
40% de la nota del quadrimestre.
En el segundo cuatrimestre (hispánicas) se hará un trabajo individual sobre algún tema de la asignatura. |
10% |
Proves mixtes |
|
Primer quadrimestre: Prova escrita teòrica final, amb els apunts, per desenvolupar un tema (50% de la nota del quadrimestre)
Dues proves mixtes -amb un apartat teòric i un de pràctic (comentari de text)- per a cada quadrimestre |
80% |
Altres |
|
Depenent de la filologia, al segon quadrimestre es contemplarà la possibilitat de fer un o més comentaris de text avaluables. En Filología Hispánica también se hará un examen de final de cuatrimestre para desarrollar algún tema relacionado con el temario. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos. |
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA (Durant el curs s'anira proporcionant a l'alumnat la bibliografia monogràfica per a cada autor i obra estudiats) PRIMER QUADRIMESTRE: |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
PRIMER QUADRIMESTRE: Els alumnes hauran d'assistir a classe havent llegit els textos del dossier corresponents a cada sessió. Es recomana l'assistència a classe, ja que les anàlisis de textos es farà sempre a l'aula i, esporàdicament, es demanarà la participació activa de l'alumnat.
Per accedir a la segona convocatòria caldrà haver fet les pràctiques corresponents establertes al Moodle. L'examen de la segona convocatòria serà un exercici teòric
SEGON QUADRIMESTRE:
Es importante que el alumno disponga de unos conocimientos básicos sobre cómo comentar un texto literario.
Teniendo en cuenta la complejidad de los fenómenos que se van a trabajar y analizar, esta asignatura requiere que el alumno asista regularmente a clase; si bien es necesario, igualmente, que el alumno lea e investigue por su cuenta, siempre bajo la tutela del docente.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|