DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12264001
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Adreça electrònica margarida.aritzeta@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
josefa.rodriguez@urv.cat
ana.garciaarroyo@urv.cat
Professors/es
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
Web http://margarida.aritzeta@urv.cat josefa.rodriguez@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Primer quadrimestre:Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. Segon quadrimestre: Se acabarán de "redondear" los conocimientos adquiridos en el primer cuatrimestre, pero ejemplificándolos con obras de la literatura castellana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la teoria de la literatura i de la crítica literària.
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements literaris i culturals
 A6 Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA

1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.
La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat
2 EL DISCURS LITERARI

2.1 Introducció general als gèneres literaris
L'enunciació i la partició dels gèneres
3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La representació i la lectura com a material narratiu.
El relat com a material dramàtic.

Lectura i comentari de fragments de textos
4. ELS GÈNERES POÈTICS

4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS

5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.
Experiències actuals, fronteres del gènere
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE


I Los inicios de la novela en lengua castellana.


II. Inicios de la poesía en lengua castellana.

III. El teatro en lengua castellana: sus inicios.
I.1. El Lazarillo.
I.2. El Quijote.
I.3. Otras novelas importantes.

II.1. Jarchas.
II.2. Otros.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
2 0 2
Sessió Magistral
A5
58 116 174
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
30 60 90
Treballs
A5
8 16 24
Atenció personalitzada
A5
19 0 19
 
Proves mixtes
A5
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Explicacions teoricopràctiques del professor sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària En el primer quadrimestre es faran a l’aula exercicis d’aplicació dels conceptes teòrics als textos literaris marcats en el programa, a fi que serveixin de guia al treball personal de cada alumne/a, que s’haurà d’avaluar.

Depenent de la filologia (catalana, hispàniques o anglesa), en el segon quadrimestre es contemplarà la possibilitat de fer un o més comentaris de text avaluables.
Treballs En el primer quadrimestre l'alumnat haurà de fer dos treballs individuals i un en grup en la mateixa línia del que s’haurà treballat a classe.

En el segundo cuatrimestre (en hispánicas) se contemplará la posibilidad de hacer un trabajo individual sobre el temario dado en clase.

Atenció personalitzada
Descripció
La docencia de la asignatura está basada fundamentalmente en la asistencia del alumno a las sesiones de clase. Sin embargo, el alumno también deberá ampliar el contenido de tales sesiones con la consulta de la bibliografía específica de cada tema, indicada por el docente, y la realización de las lecturas, prácticas y trabajo obligatorio. Por supuesto, todo esto contará con la atención personalizada del docente: los alumnos siempre serán bienvenidos en las horas de visita, que estarán disponiblles a principios de curso.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5
Primer quadrimestre: l'assistència a classe és obligatòria. 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
A6
Seguiment de l'actitud, de les intervencions de l'alumnat i del seu treball i aportacions en les sessions dedicades a la pràctica textual (avaluació contínua). 20%
Treballs
A5
Primer quadrimestre: dos treballs individuals i un treball en grup, al Moodle, que valdran el
40% de la nota del quadrimestre.

En el segundo cuatrimestre (hispánicas) se hará un trabajo individual sobre algún tema de la asignatura.
10%
Proves mixtes
A5
Primer quadrimestre: Prova escrita teòrica final, amb els apunts, per desenvolupar un tema (50% de la nota del quadrimestre)

Dues proves mixtes -amb un apartat teòric i un de pràctic (comentari de text)- per a cada quadrimestre
80%
Altres  

Depenent de la filologia, al segon quadrimestre es contemplarà la possibilitat de fer un o més comentaris de text avaluables. En Filología Hispánica también se hará un examen de final de cuatrimestre para desarrollar algún tema relacionado con el temario.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA (Durant el curs s'anira proporcionant a l'alumnat la bibliografia monogràfica per a cada autor i obra estudiats)

PRIMER QUADRIMESTRE:

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
PRIMER QUADRIMESTRE: Els alumnes hauran d'assistir a classe havent llegit els textos del dossier corresponents a cada sessió. Es recomana l'assistència a classe, ja que les anàlisis de textos es farà sempre a l'aula i, esporàdicament, es demanarà la participació activa de l'alumnat. Per accedir a la segona convocatòria caldrà haver fet les pràctiques corresponents establertes al Moodle. L'examen de la segona convocatòria serà un exercici teòric SEGON QUADRIMESTRE: Es importante que el alumno disponga de unos conocimientos básicos sobre cómo comentar un texto literario. Teniendo en cuenta la complejidad de los fenómenos que se van a trabajar y analizar, esta asignatura requiere que el alumno asista regularmente a clase; si bien es necesario, igualmente, que el alumno lea e investigue por su cuenta, siempre bajo la tutela del docente.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent