DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12264001
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
liz.russell@urv.cat
margarida.aritzeta@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
RUSSELL BROWN, ELISABETH
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
Web http://margarida.aritzeta@urv.cat; mariadolores.gimeno@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Durant el PRIMER QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en català en HORARI DE MATÍ i HORARI DE TARDA. En el grup de MATÍ s'impartiran les classes en règim PRESENCIAL. En el grup de TARDA s'impartiran les classes en règim SEMIPRESENCIAL (caldrà treballar amb ordinador i connexió a internet a casa o a la Facultat) Durant el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup de matí, en règim de classes presencials. Continguts del PRIMER QUADRIMESTRE: Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. En el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup, presencial, en horari de matí. Continguts del SEGON QUADRIMESTRE: El curs es una introducció als estudis literaris hispànics a partir d'una mostra de poemes, una obra teatral barroca de Calderón de la Barca i la lectura íntegra de La Regenta de Leopoldo Alas “Clarín”. Els comentaris i diverses estratègies de lectura suposaran la pràctica dels continguts estudiats durant el primer quadrimestre així com la contextualització dels textos dins del període literari corresponent. Es tracta d’apropar-se a l’obra literària de manera crítica, per tal de construir una opinió pròpia amb eines tècniques però també per gaudir de la creació artística.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA

1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.
La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat
2 EL DISCURS LITERARI

2.1 Introducció general als gèneres literaris
L'enunciació i la partició dels gèneres
3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La recepció
4. ELS GÈNERES POÈTICS

4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS

5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.
El conflicte
La situació d'enunciació en el teatre
Experiències actuals, fronteres del gènere
6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura Descripció breu
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE
1. Poesía clásica: de Garcilaso a Meléndez Valdés
- Temas y subgéneros poéticos
- La función poética y la retórica
2. Teatro barroco:

- Calderón de la Barca y la "comedia nueva"
- El concepto de la honra: El médico de su honra
3. El contexto de la España de la Restauración
4. Leopoldo Alas “Clarín”, autor de La Regenta: - Autor-narrador
- Lector-narratario
5. Los discursos de La Regenta: - La focalización/ punto de vista
- Las voces de los personajes/ modos de enunciación
6. Vetusta y la simbología del espacio: - Espacios interiores y exteriores
- Narración y descripción
7. Tres días y tres años: - Tiempo y orden del discurso
- La duración
8. Estructura de La Regenta: - Narración, historia y discurso
- Los triángulos amorosos
9. Los personajes: - Tipología y construcción
- La educación sentimental de Ana Ozores
10. Realismo e ironía: - La novela realista europea
- La novela del romanticismo desilusionado
- Ironía y parodia como procedimientos críticos
11. El Naturalismo en la novela: - El debate del Naturalismo en la literatura española
- Las fuerzas sociales y la herencia
12. Erotismo y sensualidad: - Lecturas psicoanalíticas
13. Perspectivas feministas en La Regenta
14. La recepción de La Regenta: - Reacciones contemporáneas
- En el canon actual

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
B1
C4
25 50 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B1
C4
25 50 75
Seminaris
B1
C4
60 62 122
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A2
C4
1 8 9
Proves de desenvolupament
A2
B1
C4
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques (i apunts al Moodle) sobre els continguts de l'assignatura. Lectura i comprensió de l'assaig de J. Culler "Breve introducción a la Teoría Literaria".

SEGON QUADRIMESTRE: Aplicació dels textos teòrics als temes de la Literatura Hispànica.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària PRIMER QUADRIMESTRE: Comentari de textos teòrics i de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.

SEGON QUADRIMESTRE: Comentaris de text (sobre els textos de lectura) i bibliografia recomanada.
Seminaris SEMINARIS: Lectura i comentari de textos del dossier (disponible al Moodle).
SEGON QUADRIMESTRE: Comentaris de text, assaig temàtic i exposició oral
Atenció personalitzada PRIMER QUADRIMESTRE: A les hores d'atenció del professorat, a través del Moodle i e-mail.

SEGON QUADRIMESTRE: hores de despatx, Moodle i correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L’assignatura té un component pràctic fonamental, i així és necessària l’assistència a classe, on s’afavorirà la participació dels alumnes i es resoldran els seus dubtes. Els exercicis, textos i instruccions inclosos al Moodle i les hores d’atenció al despatx (que seran anunciades en començar el curs) completaran l’orientació docent.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B1
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: 25%
Comentari de textos teòrics. Avaluació sobre:
-La "mort de l'autor".
-La "funció autor".
-El Cànon literari.
El bloc tindrà caràcter eliminatori.

SEGON QUADRIMESTRE:20%
Assistència i participació a classe sobre lectures i bibliografia assignades (10%)
Assaig temàtic relacionat amb el temari (10%)
25%







Seminaris
B1
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: 25%
Caldrà fer dos exercicis similars als que s'hauran fet a classe sobre textos d'una llista donada.
1. Lectura i anàlisi d'un text narratiu.
2. Lectura i anàlisi d'un text poètic o dramàtic.
El bloc tindrà caràcter eliminatori. El PLAGI INVALIDA ELS EXERCICIS PRESENTATS.

SEGON QUADRIMESTRE: Comentari de textos (30%)
25%










Proves objectives de tipus test
A2
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: 10%
Proves de control de comprensió de textos i vocabulari (qüestionaris en suport informàtic).

SEGON QUADRIMESTRE:
Control de lectura (10%)
10%
Proves de desenvolupament
A2
B1
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: 40%
Prova de desenvolupament (escrita) sobre els temes proposats al programa (amb apunts). Tindrà caràcter eliminatori

SEGON QUADRIMESTRE: 40%
Prova final teórico-pràctica:
40%




Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'avaluarà la correcció ortogràfica, gramatical, lèxica i estilística, necessària en els futurs filòlegs.

La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.

SEGON QUADRIMESTRE: S'hauran de realitzar lectures prèvies a cada sessió, que la professora indicarà. L'assistència i participació a classe serà avaluada amb un 10% de la nota. S'han de lliurar tots els exercicis pràctics programats i fer-ho en els terminis establerts; s'hauran de REPETIR si estan suspesos (o no presentats) en la segona convocatòria, ja que la qualificació s'obté de la mitjana de cada una de les proves aprovades segons els mateixos percentatges que en primera convocatòria. El plagi comporta el suspens

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es repetirà cada part suspesa de cada quatrimestre, avaluada amb els mateixos percentatges que en primera convocatòria:

1) Exercicis pràctics del primer i del segon quadrimestre (50% de la nota total)

2) Un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà d'una pregunta teòrica corresponent als continguts del primer quadrimestre, i d'un examen teòrico-pràctic corresponent al segon quadrimestre (50% de la nota total)


Fonts d'informació

Bàsica Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Crítica (Biblioteca de bolsillo), 2000
Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220, 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984
Constanzo Di Girolamo, "Tendències actuals de les teories de la literatura", “Els Marges” (núm. 53), 1995
, Apunts al MOODLE, ,
, Dossier de textos al MOODLE, ,
Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona , Ed. Crítica, 2005
Canavaggio, Jean, El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V, Barcelona, Ariel, 1995
Clarín [Leopoldo Alas], La Regenta, Barcelona, Planeta, 1989

BIBLIOGRAFIA  *(Durant el curs es facilitarà bibliografia específica per a cada apartat del temari)

Bàsica

Albiac, María-Dolores, Razón y sentimiento, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 4, Barcelona, Crítica, 2011.

Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 2010.

Canavaggio, Jean (dir.), El siglo XVIII. Historia de la literatura española, t. IV,Barcelona, Ariel, 1995.

Canavaggio, Jean (dir.), El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V,Barcelona, Ariel, 1995.

Carnero, Guillermo (coord.), Siglo XVIII (I), en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, vol. 6, Madrid, Espasa-Calpe, 1995.

Caso González, José Miguel (coord.), Ilustración y Neoclasicismo, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 4, Barcelona, Crítica, 1983.

Clarín [Leopoldo Alas], La Regenta, ed. de José María Martínez Cachero, Barcelona, Planeta, 1963, 1967; ed. de Gonzalo Sobejano, Madrid, Castalia, 1981, 1983, 1986; ed. de Mariano Baquero Goyanes, Madrid, Espasa-Calpe, 1984; ed. de Joan Oleza, Madrid, Cátedra, 1984, 2 vols.; ed. de José Luis Gómez e intr. de Sergio Beser, Barcelona, Planeta, 1989.

—, Solos de clarín, Madrid, Alianza Editorial, 1971.

—, Paliques, ed. José María Martínez Cachero, Barcelona, Labor, 1973.

Glendinning, Nigel, El siglo XVIII, en Historia de la literatura española, vol. 4, Barcelona, Ariel, 1993.

Jones, R. O, Siglo de Oro: prosa y poesía, en Historia de la literatura española, vol. 2, Barcelona, Ariel, 1974.

Río, Ángel del, Historia de la literatura española, Madrid, Gredos, 2011, 2 vols.

Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX (II), en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, vol. 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1998.

Ruiz Pérez, Pedro, El siglo del arte nuevo. 1598-1691, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 3, Barcelona, Crítica, 2011.

Shaw, Donald L., El siglo XIX, en Francisco Rico (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Ariel, 1976.

Wilson, Edward, y Duncan Moir, Siglo de Oro: teatro, en Historia de la literatura española, vol. 3, Barcelona, Ariel, 1974.

Zavala, Iris M., Romanticismo y Realismo, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 1982.

—, Romanticismo y Realismo. Primer Suplemento, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5/1, Barcelona, Crítica, 1994.

Complementària
Complementària

Beser, Sergio et al. (eds.), Clarín y la Regenta, Barcelona, Ariel, 1982.

Clarín y su obra: en el centenario de La Regenta, Actas del Simposio Internacional celebrado en Barcelona del 20 al 24 de marzo de 1984, Barcelona, Departamento de Literatura Española, Facultad de Filología, Universidad de Barcelona, 1985.

Díez Borque, José María, Sociología de la comedia española del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1976.

—, Los géneros dramáticos en el siglo XVI: el teatro hasta Lope de Vega, Madrid, Taurus, 1987.

—, El teatro en el siglo XVII, Madrid, Taurus, 1988.

Ferreras, Juan Ignacio, La novela en el siglo XIX (hasta 1868), Madrid, Taurus, 1987.

—, La novela en el siglo XIX (desde 1868), Madrid, Taurus, 1988.

Gullón, Germán, El narrador en la novela del siglo XIX, Madrid, Taurus, 1976.

—, La novela del XIX: Estudio sobre su evolución formal, Amsterdam-Atlanta, Rodopi, 1990.

Lissorgues, Yvan (ed.), Realismo y Naturalismo en España en la segunda mitad del siglo XIX, Barcelona, Anthropos, 1988.

—, y Gonzalo Sobejano (eds.), Pensamiento y literatura en España en el siglo XIX (Idealismo, Positivismo, Espiritualismo), Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, 1998.

Oleza, Joan, La novela del siglo XIX. Del parto a la crisis de una ideología, Barcelona, Laia, 1984.

Pattison, Walter T., El naturalismo español. Historia externa de un movimiento literario, Madrid, Gredos, 1965.

Rubio Cremades, Enrique, Panorama crítico de la novela realista-naturalista española, Madrid, Castalia, 2001.

Sotelo Vázquez, Adolfo, El naturalismo en España: crítica y novela, Salamanca, Almar, 2002.

Recomanacions


 
Altres comentaris
PRIMER QUADRIMESTRE: Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE MATÍ hauran de llegir els textos del dossier corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. Es faran controls de les lectures. En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE TARDA hauran de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat) en les sessions no presencials. En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). En la SEGONA CONVOCATÒRIA s’hauran de repetir les activitats suspeses O NO AVALUADES (pràctiques del Moodle i/o examen). EL PLAGI invalida els textos presentats. SEGON QUADRIMESTRE: És necessari disposar d’uns coneixements bàsics de comentari de textos literaris. A banda dels apunts i exercicis de classe i de la realització de treballs pràctics, s’han d’ampliar els continguts amb la bibliografia recomanada, evitant fonts en línia poc fiables o sòlides.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent