DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) LITERATURA Código 12264001
Titulación
Grado de Lengua y Literatura Hispanicas
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
12 Formación básica Primer AN
Lengua de impartición
Castellà
Català
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Correo-e mariadolores.gimeno@urv.cat
liz.russell@urv.cat
margarida.aritzeta@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
Profesores/as
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
RUSSELL BROWN, ELISABETH
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
Web http://margarida.aritzeta@urv.cat; mariadolores.gimeno@urv.cat
Descripción general e información relevante Durant el PRIMER QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en català en HORARI DE MATÍ i HORARI DE TARDA. En el grup de MATÍ s'impartiran les classes en règim PRESENCIAL. En el grup de TARDA s'impartiran les classes en règim SEMIPRESENCIAL (caldrà treballar amb ordinador i connexió a internet a casa o a la Facultat) Durant el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup de matí, en règim de classes presencials. Continguts del PRIMER QUADRIMESTRE: Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. En el SEGON QUADRIMESTRE hi haurà un sol grup, presencial, en horari de matí. Continguts del SEGON QUADRIMESTRE: El curs es una introducció als estudis literaris hispànics a partir d'una mostra de poemes, una obra teatral barroca de Calderón de la Barca i la lectura íntegra de La Regenta de Leopoldo Alas “Clarín”. Els comentaris i diverses estratègies de lectura suposaran la pràctica dels continguts estudiats durant el primer quadrimestre així com la contextualització dels textos dins del període literari corresponent. Es tracta d’apropar-se a l’obra literària de manera crítica, per tal de construir una opinió pròpia amb eines tècniques però també per gaudir de la creació artística.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Demostrar que conoce las corrientes teóricas y metodológicas de la literatura y la crítica literaria
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprender a aprender.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Adquiere conocimientos sobre historia, teoría y crítica literarias.
Comprende tanto la importancia estética de la literatura como su papel cultural, social y político.
Comprende la literatura como un espacio de representación, de debate ideológico y de construcción de discursos sociales.
Analiza los conceptos teóricos fundamentales de la literatura.
Comprende la importancia social y política de la literatura en relación con las preocupaciones y los ideales estéticos.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprende los elementos que componen una disciplina.
Tiene una visión de conjunto de las diferentes teorías o metodologías de una asignatura.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.

Contenidos
tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA

1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.
La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat
2 EL DISCURS LITERARI

2.1 Introducció general als gèneres literaris
L'enunciació i la partició dels gèneres
3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La recepció
4. ELS GÈNERES POÈTICS

4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS

5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.
El conflicte
La situació d'enunciació en el teatre
Experiències actuals, fronteres del gènere
6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura Descripció breu
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE
1. Poesía clásica: de Garcilaso a Meléndez Valdés
- Temas y subgéneros poéticos
- La función poética y la retórica
2. Teatro barroco:

- Calderón de la Barca y la "comedia nueva"
- El concepto de la honra: El médico de su honra
3. El contexto de la España de la Restauración
4. Leopoldo Alas “Clarín”, autor de La Regenta: - Autor-narrador
- Lector-narratario
5. Los discursos de La Regenta: - La focalización/ punto de vista
- Las voces de los personajes/ modos de enunciación
6. Vetusta y la simbología del espacio: - Espacios interiores y exteriores
- Narración y descripción
7. Tres días y tres años: - Tiempo y orden del discurso
- La duración
8. Estructura de La Regenta: - Narración, historia y discurso
- Los triángulos amorosos
9. Los personajes: - Tipología y construcción
- La educación sentimental de Ana Ozores
10. Realismo e ironía: - La novela realista europea
- La novela del romanticismo desilusionado
- Ironía y parodia como procedimientos críticos
11. El Naturalismo en la novela: - El debate del Naturalismo en la literatura española
- Las fuerzas sociales y la herencia
12. Erotismo y sensualidad: - Lecturas psicoanalíticas
13. Perspectivas feministas en La Regenta
14. La recepción de La Regenta: - Reacciones contemporáneas
- En el canon actual

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
Sesión magistral
A2
B1
C4
25 50 75
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A2
B1
C4
25 50 75
Seminarios
B1
C4
60 62 122
Atención personalizada
3 0 3
 
Pruebas objetivas de tipo test
A2
C4
1 8 9
Pruebas de desarrollo
A2
B1
C4
4 10 14
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sesión magistral PRIMER QUADRIMESTRE: Explicacions teoricopràctiques (i apunts al Moodle) sobre els continguts de l'assignatura. Lectura i comprensió de l'assaig de J. Culler "Breve introducción a la Teoría Literaria".

SEGON QUADRIMESTRE: Aplicació dels textos teòrics als temes de la Literatura Hispànica.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria PRIMER QUADRIMESTRE: Comentari de textos teòrics i de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.

SEGON QUADRIMESTRE: Comentaris de text (sobre els textos de lectura) i bibliografia recomanada.
Seminarios SEMINARIS: Lectura i comentari de textos del dossier (disponible al Moodle).
SEGON QUADRIMESTRE: Comentaris de text, assaig temàtic i exposició oral
Atención personalizada PRIMER QUADRIMESTRE: A les hores d'atenció del professorat, a través del Moodle i e-mail.

SEGON QUADRIMESTRE: hores de despatx, Moodle i correu electrònic.

Atención personalizada
descripción
L’assignatura té un component pràctic fonamental, i així és necessària l’assistència a classe, on s’afavorirà la participació dels alumnes i es resoldran els seus dubtes. Els exercicis, textos i instruccions inclosos al Moodle i les hores d’atenció al despatx (que seran anunciades en començar el curs) completaran l’orientació docent.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A2
B1
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: 25%
Comentari de textos teòrics. Avaluació sobre:
-La "mort de l'autor".
-La "funció autor".
-El Cànon literari.
El bloc tindrà caràcter eliminatori.

SEGON QUADRIMESTRE:20%
Assistència i participació a classe sobre lectures i bibliografia assignades (10%)
Assaig temàtic relacionat amb el temari (10%)
25%







Seminarios
B1
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: 25%
Caldrà fer dos exercicis similars als que s'hauran fet a classe sobre textos d'una llista donada.
1. Lectura i anàlisi d'un text narratiu.
2. Lectura i anàlisi d'un text poètic o dramàtic.
El bloc tindrà caràcter eliminatori. El PLAGI INVALIDA ELS EXERCICIS PRESENTATS.

SEGON QUADRIMESTRE: Comentari de textos (30%)
25%










Pruebas objetivas de tipo test
A2
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: 10%
Proves de control de comprensió de textos i vocabulari (qüestionaris en suport informàtic).

SEGON QUADRIMESTRE:
Control de lectura (10%)
10%
Pruebas de desarrollo
A2
B1
C4
PRIMER QUADRIMESTRE: 40%
Prova de desenvolupament (escrita) sobre els temes proposats al programa (amb apunts). Tindrà caràcter eliminatori

SEGON QUADRIMESTRE: 40%
Prova final teórico-pràctica:
40%




Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

S'avaluarà la correcció ortogràfica, gramatical, lèxica i estilística, necessària en els futurs filòlegs.

La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.

SEGON QUADRIMESTRE: S'hauran de realitzar lectures prèvies a cada sessió, que la professora indicarà. La participació a classe serà avaluada amb un 10% de la nota. S'han de lliurar tots els exercicis pràctics programats al "Pla de Treball" i fer-ho en els terminis establerts; s'hauran de REPETIR si estan suspesos (o no presentats) en la segona convocatòria, ja que la qualificació s'obté de la mitjana de cada una de les proves aprovades segons els mateixos percentatges que en primera convocatòria. El plagi comporta el suspens

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es repetirà cada part suspesa de cada quatrimestre, avaluada amb els mateixos percentatges que en primera convocatòria:

1) Exercicis pràctics del primer i del segon quadrimestre (50% de la nota total)

2) Un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà d'una pregunta teòrica corresponent als continguts del primer quadrimestre, i d'un examen teòrico-pràctic corresponent al segon quadrimestre (50% de la nota total).


Fuentes de información

Básica Jonathan Culler , Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Ed. Crítica (Biblioteca de bolsillo), 2000
Michel Foucault, Què és un autor, “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220, 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor”, Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987), 1984
Constanzo Di Girolamo, "Tendències actuals de les teories de la literatura", “Els Marges” (núm. 53), 1995
, Apunts al MOODLE, ,
, Dossier de textos al MOODLE, ,
Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona , Ed. Crítica, 2005
Canavaggio, Jean, El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V, Barcelona, Ariel, 1995
Clarín [Leopoldo Alas], La Regenta, Barcelona, Planeta, 1989

BIBLIOGRAFIA  *(Durant el curs es facilitarà bibliografia específica per a cada apartat del temari)

Bàsica

Albiac, María-Dolores, Razón y sentimiento, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 4, Barcelona, Crítica, 2011.

Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 2010.

Canavaggio, Jean (dir.), El siglo XVIII. Historia de la literatura española, t. IV,Barcelona, Ariel, 1995.

Canavaggio, Jean (dir.), El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V,Barcelona, Ariel, 1995.

Carnero, Guillermo (coord.), Siglo XVIII (I), en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, vol. 6, Madrid, Espasa-Calpe, 1995.

Caso González, José Miguel (coord.), Ilustración y Neoclasicismo, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 4, Barcelona, Crítica, 1983.

Clarín [Leopoldo Alas], La Regenta, ed. de José María Martínez Cachero, Barcelona, Planeta, 1963, 1967; ed. de Gonzalo Sobejano, Madrid, Castalia, 1981, 1983, 1986; ed. de Mariano Baquero Goyanes, Madrid, Espasa-Calpe, 1984; ed. de Joan Oleza, Madrid, Cátedra, 1984, 2 vols.; ed. de José Luis Gómez e intr. de Sergio Beser, Barcelona, Planeta, 1989.

—, Solos de clarín, Madrid, Alianza Editorial, 1971.

—, Paliques, ed. José María Martínez Cachero, Barcelona, Labor, 1973.

Glendinning, Nigel, El siglo XVIII, en Historia de la literatura española, vol. 4, Barcelona, Ariel, 1993.

Jones, R. O, Siglo de Oro: prosa y poesía, en Historia de la literatura española, vol. 2, Barcelona, Ariel, 1974.

Río, Ángel del, Historia de la literatura española, Madrid, Gredos, 2011, 2 vols.

Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX (II), en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, vol. 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1998.

Ruiz Pérez, Pedro, El siglo del arte nuevo. 1598-1691, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 3, Barcelona, Crítica, 2011.

Shaw, Donald L., El siglo XIX, en Francisco Rico (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Ariel, 1976.

Wilson, Edward, y Duncan Moir, Siglo de Oro: teatro, en Historia de la literatura española, vol. 3, Barcelona, Ariel, 1974.

Zavala, Iris M., Romanticismo y Realismo, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 1982.

—, Romanticismo y Realismo. Primer Suplemento, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5/1, Barcelona, Crítica, 1994.

Complementaria
Complementària

Beser, Sergio et al. (eds.), Clarín y la Regenta, Barcelona, Ariel, 1982.

Clarín y su obra: en el centenario de La Regenta, Actas del Simposio Internacional celebrado en Barcelona del 20 al 24 de marzo de 1984, Barcelona, Departamento de Literatura Española, Facultad de Filología, Universidad de Barcelona, 1985.

Díez Borque, José María, Sociología de la comedia española del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1976.

—, Los géneros dramáticos en el siglo XVI: el teatro hasta Lope de Vega, Madrid, Taurus, 1987.

—, El teatro en el siglo XVII, Madrid, Taurus, 1988.

Ferreras, Juan Ignacio, La novela en el siglo XIX (hasta 1868), Madrid, Taurus, 1987.

—, La novela en el siglo XIX (desde 1868), Madrid, Taurus, 1988.

Gullón, Germán, El narrador en la novela del siglo XIX, Madrid, Taurus, 1976.

—, La novela del XIX: Estudio sobre su evolución formal, Amsterdam-Atlanta, Rodopi, 1990.

Lissorgues, Yvan (ed.), Realismo y Naturalismo en España en la segunda mitad del siglo XIX, Barcelona, Anthropos, 1988.

—, y Gonzalo Sobejano (eds.), Pensamiento y literatura en España en el siglo XIX (Idealismo, Positivismo, Espiritualismo), Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, 1998.

Oleza, Joan, La novela del siglo XIX. Del parto a la crisis de una ideología, Barcelona, Laia, 1984.

Pattison, Walter T., El naturalismo español. Historia externa de un movimiento literario, Madrid, Gredos, 1965.

Rubio Cremades, Enrique, Panorama crítico de la novela realista-naturalista española, Madrid, Castalia, 2001.

Sotelo Vázquez, Adolfo, El naturalismo en España: crítica y novela, Salamanca, Almar, 2002.

Recomendaciones


 
Otros comentarios
PRIMER QUADRIMESTRE: Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE MATÍ hauran de llegir els textos del dossier corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. Es faran controls de les lectures. En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). Els/les alumnes MATRICULATS/DES EN HORARI DE TARDA hauran de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat). En la segona convocatòria s’hauran de repetir les activitats suspeses (pràctiques del Moodle i/o examen). En la SEGONA CONVOCATÒRIA s’hauran de repetir les activitats suspeses O NO AVALUADES (pràctiques del Moodle i/o examen). EL PLAGI invalida els textos presentats. SEGON QUADRIMESTRE: És necessari disposar d’uns coneixements bàsics de comentari de textos literaris. A banda dels apunts i exercicis de classe i de la realització de treballs pràctics, s’han d’ampliar els continguts amb la bibliografia recomanada, evitant fonts en línia poc fiables o sòlides. És necessària la correcció ortogràfica, lèxica, gramatical i estilística pròpia de futurs filòlegs.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.