Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT6 |
Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. CONCEPTES FONAMENTALS
2. PANORAMA D'ALGUNES DE LES PRINCIPALS TEORIES DEL SEGLE XX (I): FORMALISME, ESTRUCTURALISME, ESTÈTICA DE LA RECEPCIÓ.
3. PANORAMA D'ALGUNES DE LES PRINCIPALS TEORIES DEL SEGLE XX (II):TEORIA CRÍTICA, FEMINISME, ESTUDIS CULTURALS i POSTCOLONIALS.
TEMARI DEL SEGON QUADRIMESTRE
1. Introducció al comentari de textos literaris: |
1.1 Definició dels conceptes de "Teoria Literaria" i de "Literatura Comparada". De "literarietat" i de "literatura nacional". Nocions de "clàssic" i de "cànon".
1.2 La interpretació del text: corrents teòriques i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura. El concepte de "intertextualitat".
2.1 El formalisme rus
2.2 Roman Jakobson i la "funció poètica"
2.3 Roland Barthes y "La mort de l'autor"
2.4 H. R. Jauss i l'"Estètica de la recepció".
3.1 L'Escola de Frankfurt.
3.2 Crítica feminista: Toril Moi, Irigaray, Gilbert y Gubar
3.3 Estudis Culturals
3.4 Estudis postcolonials: Edward Said, Jamaica Kincaid.
1.1. Sobre els gèneres clàssics: poesia, teatre i narrativa
1.2 Metodologies del comentari de textos literaris
|
2. El context de l'obra literària: l'època de la Restauració
3. Nivell extratextual |
3.1. L'autor Benito Pérez Galdós
|
4. Nivell intratextual: narrador i modes d'enunciació
5. Temps i ordre del relat: el desenvolupament temporal
|
4.1. Tipus de narrador, focalització narrativa i funcions
4.2. Les veus dels personatges o estils
|
6. L'espai i la seva significació
7. Els personatges
8. Estructura de l'obra
|
7.1. Tipologies narratològiques
7.2. Procediments de caracterització
8.1. Història i narració
8.2. Classes de trama i procediments estructuradors
|
9. El Realisme
10. El Naturalisme |
9.1. Orígens i desenvolupament
9.2. L'estètica realista: concepte i pressupostos literaris
9.3. La novel·la espanyola del segle XIX
10.1. Els orígens del Naturalisme i el seu debat a Espanya
10.2. Elements naturalistes a Galdós: forces socials i herència
|
11. La representació galdosiana de la realitat
12. La recepció de l'obra: del Galdós contemporani al cànon actual |
11.1. Classes socials
11.2. El tractament de la religió: imatges cristianes a "Misericordia"
11.3. Simbolisme i fantasia a "La de Bringas" i a "Misericordia" |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
45 |
45 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
60 |
90 |
Treballs |
|
20 |
40 |
60 |
Presentacions / exposicions |
|
16 |
32 |
48 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Explicacions teoricopràctiques del professor sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lectura i comentari de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi. |
Treballs |
Comentaris de textos teòrics, narratius, poètics, dramàtics |
Presentacions / exposicions |
Presentació a través del moodle i a classe de treballs en equip i individuals sobre aspectes relacionats amb la lectura de textos narratius i teòrics. |
Atenció personalitzada |
Presencial i Moodle |
Descripció |
Durant el curs 2021-22
s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de
resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs
s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). [En situació normal, els alumnes podran visitar les professores a les hores de despatx. Qualsevol consulta que afecti el curs (temari, lectures, avaluació) es tractarà en aquestes hores de visita o també en acabar les classes i de cap manera per correu electrònic. Les hores de visita es pactaran amb l'alumnat per tal de facilitar-los la màxima atenció. Es durà a terme un seguiment de l'actitud, les intervencions i els exercicis de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica textual. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne.]
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
SEGON QUADRIMESTRE:
Tres comentaris de textos: dos comuns, un individual exposat oralment (30%). |
30% (2Q) |
Treballs |
|
SEGON QUADRIMESTRE:
Un assaig temàtic (10 %).
|
10% (2Q) |
Presentacions / exposicions |
|
|
|
Proves de desenvolupament |
|
PRIMER QUADRIMESTRE:
Una prova de desenvolupament (escrita) de comentari de text sobre les lectures obligatòries i els temes teòrics que s'hi relacionen proposats al programa. S'ha de treure un mínim de 10% sobre 20% perquè aquesta prova sumi. )
SEGON QUADRIMESTRE:
Prova escrita: temari i comentari de text (50%) |
20% (1Q)
50% (2Q) |
Altres |
|
PRIMER QUADRIMESTRE: Dues proves telemàtiques d'avaluació contínua via moodle sobre les nocions teòriques bàsiques estudiades durant el curs i les lectures obligatòries. Cada examen es puntuarà sobre 40%. Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim del 50% entre els dos examens. Aquells alumnes que els assoleixin amb un 70% podran accedir a la prova escrita de desenvolupament per millorar la nota i premiar, si s'escau, l'excel·lència. SEGON QUADRIMESTRE: Participació a classe (lectura prèvia dels capítols de la novel·la corresponents a cada sessió i de la bibliografia indicada, realització de qüestionaris) (10%) |
80% (1Q)
10% (2Q) |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Si l'evolució de lasituació sanitària requereix reduir la presencialitat, s'adaptarà l'avaluacióperquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin elsorganismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà mitjançant el fòrum denotícies del Campus Virtual (Moodle). OBSERVACIÓ GLOBAL: Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent: la nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres, i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los APROVATS TOTS DOS. PRIMER QUADRIMESTRE: Per poder aprovar el primer quadrimestre, caldrà obtenir un mínim de cinc en la prova de desenvolupament i en el comentari de text presencial. SEGON QUADRIMESTRE: S'han de realitzar i aprovar totes les proves pràctiques programades, igual que l'examen final, amb el qual faran mitjana. Hi haurà una possibilitat de recuperar cada part. En SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit del temari, del mateix tipus que el de primera convocatòria, que també farà mitjana amb les pràctiques aprovades. En el cas de quedar pendent alguna de las proves, es guardaran les aprovades només el curs següent i si no hi ha canvis substancials a la programació. El PLAGI suposa l'anulació de les proves plagiades. |
Bàsica |
Jonathan Culler, Breve introducción a la teoría literaria , Barcelona, Ed. Planeta, 2014
Michel Foucault, "Què és un autor", “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220 , 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor” , Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987) , 1984
|
Bibliografia bàsica (2n quadrimestre): Alas “Clarín”, Leopoldo, La Regenta, ed. de José María Martínez Cachero, Barcelona, Planeta,
1963, 1967; ed. de Gonzalo Sobejano, Madrid, Castalia, 1981, 1983, 1986; ed. de
Mariano Baquero Goyanes, Madrid, Espasa-Calpe, 1984; ed. de Joan Oleza, Madrid,
Cátedra, 1984, 2 vols.; ed. de José Luis Gómez e intr. de Sergio Beser,
Barcelona, Crítica, 2005. Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900,
en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de
la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 2010. Canavaggio, Jean, El
siglo XIX. Historia de la literatura
española, t. V,Barcelona, Ariel, 1995. Río, Ángel del, Historia
de la literatura española, Madrid, Gredos, 2011, 2 vols. Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX (II),
en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española,
vol. 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1998. Shaw, Donald L., El
siglo XIX, en Francisco Rico (dir.), Historia
de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Ariel, 1976. Zavala, Iris M., Romanticismo y Realismo, en
Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española,
vol. 5, Barcelona, Crítica, 1982. —, Romanticismo y Realismo. Primer Suplemento, en
Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española,
vol. 5/1, Barcelona, Crítica, 1994. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LITERATURA ESPANYOLA DELS SEGLES XVIII I XIX/12264113 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
LITERATURA I SOCIETAT/12264009 |
|
|
Altres comentaris |
PER TAL D'APROVAR L'ASSIGNATURA CALDRÀ HAVER APROVAT TOTS DOS QUADRIMESTRES PER SEPARAT AMB NOTA MÍNIMA D'UN 5 A CADA PART.
1r quadrimestre:
- Els/les alumnes hauran de llegir els textos corresponents a cada sessió abans d’anar a classe.
2n quadrimestre:
- S'ha d'aprovar cada prova (pràctica o teòrica) sotmesa a avaluació per calcular la nota mitjana i obtenir l'aprovat final.
EL PLAGI en els treballs i exàmens invalida els textos presentats.
En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà de DUES PREGUNTES sobre els continguts del primer quadrimestre, i un altre examen corresponent al segon quadrimestre (que també farà mitjana amb las proves pràctiques aprovades).
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|