DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12264001
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
MESTRES EMILIÓ, ALBERT
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
katarzyna.baran@urv.cat
geraintpaul.rees@urv.cat
thalia.trigoni@urv.cat
albert.mestres@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
BARAN , KATARZYNA AGNIESZKA
REES , GERAINT PAUL
TRIGONI , EFTHALIA
MESTRES EMILIÓ, ALBERT
Web http://https://campusvirtual.urv.cat/course/view.php?id=77560
Descripció general i informació rellevant <p>Durant el PRIMER QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en dos grups en HORARI DE MATÍ.&nbsp;</p><p>Durant el SEGON QUADRIMESTRE aquesta assignatura s'impartirà en només un grup en HORARI DE MATÍ.</p><div>&nbsp; <br />Continguts del PRIMER QUADRIMESTRE: Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i autors i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre.</div><div>&nbsp; <br />SEGON QUADRIMESTRE : El curs és una introducció als estudis literaris hispànics a partir de la lectura i anàlisi de novel·les significatives de Benito Pérez Galdós. Els comentaris de text i diverses estratègies de lectura estan orientats a posar en pràctica els continguts estudiats durant el primer quadrimestre així com la contextualització del text dins del seu període literari. Es tracta de realitzar una aproximació crítica al text literari amb l'objectiu de construir una opinió pròpia mitjançant l'ús d'eines i vocabulari tècnic, que permeti, a més, gaudir de la lectura d'una obra complexa. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i l'orientació acadèmica i professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT6 Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
Identificar el propi procés d’aprenentatge.
Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE


1. UNA PANORÀMICA DE LA LITERATURA DE TOTS ELS TEMPS I EL CONCEPTE DE LITERATURA




2. LA LITERATURA CONTEMPORÀNIA I LES SEVES TEORIES
1.1 Aristòtil i la Poètica
Conceptes bàsics
1.2 Horaci: Epístola als Pisons
La teòrica clàssica
Mètrica clàssica
1.3 La retòrica medieval i l'art de ben trobar trobadoresc
1.4 Ars retòrica i Renaixement
Les figures retòriques
Les tres unitats
La mètrica





2.1 El romanticisme i el naixement de la filologia. L'organicisme
2.2 La crisi del llenguatge
2.3 Els formalistes russos
2.4 New Criticism, l'escola de Chicago i l'estètica de la recepció
2.5 Estructuralisme i postestructuralisme
2.5 La deconstrucció
2.6 L'escola de Frankfurt, estudis de gènere i estudis postcolonials
2.7 Teoria dels gèneres



TEMARI DEL SEGON QUADRIMESTRE

1. Introducció al comentari de textos literaris

1.1. Sobre els gèneres clàssics: poesia, teatre i narrativa
1.2 Metodologies del comentari de textos literaris

2. Nivel intratextual
2.1. Narrador: tipologies, focalització narrativa i funcions
2.2. Maneres discursives i veus dels personatges o estils

2.1. Narrador: tipologías, focalización narrativa y funciones
2.2. Modos discursivos y voces de los personajes o estilos
3. El temps
3.1. Temporalitat externa: l'Espanya de la Restauració
3.2. Temporalitat interna: ordre del relat i desenvolupament temporal
4. El Realisme 4.1. Orígens i desenvolupament
4.2. L'estètica realista: concepte i pressupostos literaris
4.3. Els novel·listes realistes: Benito Pérez Galdós
5. L'espai i la seva significació

6. Estructura de l'obra


6.1. Història i narració
6.2. Classes de trama i procediments estructuradors
7. Els personatges 7.1. Tipologies narratològiques
7.2. Procediments de caracterització
8. El Naturalisme 8.1. Els orígens del Naturalisme
8.2. El debat a Espanya i les seves característiques
8.3. Elements naturalistes en les novel·les de Galdós
9. La representació galdosiana de la realitat




9.1. Personatges i crítica social
9.2. Aspectes simbòlics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
CT3
CT6
45 45 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT3
CT6
30 60 90
Treballs
A2
CT3
CT6
20 40 60
Presentacions / exposicions
A2
CT3
CT6
16 32 48
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A2
CT3
CT6
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Explicacions teoricopràctiques del professor sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lectura i comentari de textos literaris per tal de conèixer i aplicar els diversos conceptes i mètodes d'anàlisi.
Treballs Comentaris de textos teòrics, narratius, poètics, dramàtics
Presentacions / exposicions Presentació a través del moodle i a classe de treballs en equip i individuals sobre aspectes relacionats amb la lectura de textos narratius i teòrics.
Atenció personalitzada Presencial i Moodle

Atenció personalitzada
Descripció

Els alumnes podran visitar les professores a les hores de despatx. Qualsevol consulta que afecti el curs (temari, lectures, avaluació) es tractarà en aquestes hores de visita o també en acabar les classes i de cap manera per correu electrònic. Les hores de visita es pactaran amb l'alumnat per tal de facilitar-los la màxima atenció. 

Es durà a terme un seguiment de l'actitud, les intervencions i els exercicis de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica textual. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
CT3
CT6


SEGON QUADRIMESTRE:
Tres comentaris de textos: dos comuns, un individual exposat oralment (30%).



30% (2Q)
Treballs
A2
CT3
CT6

SEGON QUADRIMESTRE:
Un assaig temàtic (10 %).
10% (2Q)
Proves de desenvolupament
A2
CT3
CT6

PRIMER QUADRIMESTRE:
Una sèrie de comentaris de text i resums de les obres comentades a classe. S'han de fer totes les activitats per aprovar. Les activitats que no responguin a l'enunciat no s'avaluaran.

SEGON QUADRIMESTRE:
Prova escrita: temari i comentari de text (50%)

20% (1Q)





50% (2Q)
Altres   PRIMER QUADRIMESTRE:
Comentari de text presencial a classe.

SEGON QUADRIMESTRE: Participació a classe (lectura prèvia dels capítols de la novel·la corresponents a cada sessió i de la bibliografia indicada, realització de qüestionaris) (10%)

80% (1Q)








10% (2Q)
 
Altres comentaris i segona convocatòria

OBSERVACIÓ GLOBAL: Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent: la nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres, i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los APROVATS TOTS DOS.

PRIMER QUADRIMESTRE: Per poder aprovar el primer quadrimestre, caldrà obtenir un mínim de cinc.

SEGON QUADRIMESTRE: S'han de realitzar i aprovar totes les proves pràctiques programades, igual que l'examen final, amb el qual faran mitjana. Hi haurà una possibilitat de recuperar cada part. Es valorarà la competència oral i escrita d'acord amb la rúbrica d'avaluació aprovada pel Departament de Filologies Romàniques per al GLLH.

En SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit del temari, del mateix tipus que el de primera convocatòria, que també farà mitjana amb les pràctiques aprovades.

En el cas de quedar pendent alguna de las proves, es guardaran les aprovades només el curs següent i si no hi ha canvis substancials a la programació.

El PLAGI suposa l'anul·lació de les proves plagiades.o


Fonts d'informació

Bàsica Jonathan Culler, Breve introducción a la teoría literaria , Barcelona, Ed. Planeta, 2014
Michel Foucault, "Què és un autor", “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220 , 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor” , Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987) , 1984

Bibliografia bàsica (2n quadrimestre):

Alas “Clarín”, Leopoldo, La Regenta, ed. de José María Martínez Cachero, Barcelona, Planeta, 1963, 1967; ed. de Gonzalo Sobejano, Madrid, Castalia, 1981, 1983, 1986; ed. de Mariano Baquero Goyanes, Madrid, Espasa-Calpe, 1984; ed. de Joan Oleza, Madrid, Cátedra, 1984, 2 vols.; ed. de José Luis Gómez e intr. de Sergio Beser, Barcelona, Crítica, 2005.

Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 2010.

Canavaggio, Jean, El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V,Barcelona, Ariel, 1995.

Río, Ángel del, Historia de la literatura española, Madrid, Gredos, 2011, 2 vols.

Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX (II), en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, vol. 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1998.

Shaw, Donald L., El siglo XIX, en Francisco Rico (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Ariel, 1976.

Zavala, Iris M., Romanticismo y Realismo, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 1982.

—, Romanticismo y Realismo. Primer Suplemento, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5/1, Barcelona, Crítica, 1994.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA ESPANYOLA DELS SEGLES XVIII I XIX/12264113

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LITERATURA I SOCIETAT/12264009

 
Altres comentaris
PER TAL D'APROVAR L'ASSIGNATURA CALDRÀ HAVER APROVAT TOTS DOS QUADRIMESTRES PER SEPARAT AMB NOTA MÍNIMA D'UN 5 A CADA PART. 1r quadrimestre: - Els/les alumnes hauran de llegir els textos corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. 2n quadrimestre: - S'ha d'aprovar cada prova (pràctica o teòrica) sotmesa a avaluació per calcular la nota mitjana i obtenir l'aprovat final. EL PLAGI en els treballs i exàmens invalida els textos presentats. En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà de DUES PREGUNTES sobre els continguts del primer quadrimestre, i un altre examen corresponent al segon quadrimestre (que també farà mitjana amb las proves pràctiques aprovades).
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent