DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ESCRITA EN CATALÀ Codi 12264004
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.rull@urv.cat
Professors/es
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Adquisició de coneixements bàsics, teòrics i pràctics, sobre normativa catalana

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Tenir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Coneix i aplica les convencions ortotipogràfiques, les normes ortogràfiques i gramaticals i les regles de construcció dels textos escrits
Distingeix els errors ortotipogràfics, ortogràfics i gramaticals i la violació de les regles de construcció dels textos escrits
Coneix les diferències entre l’estàndard escrit i les altres varietats lingüístiques
Identifica els errors més comuns que es donen en el procés de transferència entre llengües per poder-los corregir
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Vocabulari
Tema 2. Plural
Tema 3. Doble negació
Tema 4. Verbs (1): morfologia
Tema 5. Verbs (2): règim i pronominals
Tema 6. Perífrasis verbals
Tema 7. Partícules compostes (1): cap, fins, com, locatives
Tema 8. Partícules compostes (2): per
Tema 9. Partícules simples (1): usos
Tema 10. Partícules simples (2): canvi; caiguda; contactes
Tema 11. Infinitiu (1): usos absoluts
Tema 12. Infinitiu (2): substantivat
Tema 13. Gerundi
Tema 14. Ser i estar (1): locatius
Tema 15. Ser i estar (2): amb adjectius i participis
Tema 16. Pronoms relatius
Tema 17. Pronoms febles
Tema 18. Quantitatius
Tema 19. Abstracció i intensitat (lo neutre)
Tema 20. Fer i donar
Tema 21. Concordances
Tema 22. Compostos
Tema 23. Convencions gràfiques
Annex: obres de referència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
25 0 25
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
27 84 111
Treballs
0 15 15
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació sobre el funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral Plantejament i explicació dels temes
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Anàlisi, comentari i debat de casos concrets conflictius o dubtosos des del punt de vista normatiu.
Treballs Ressenya de 4 llibres:
- 'Això del català', d'Albert Pla i Nualart
- 'Parlem-ne', de Joan Solà
- 'La llengua, una convenció dialèctica', de Joan Solà - o bé - 'De bona llengua, de bon humor', de Joaquim Mallafrè
- 'Llengua estàndard i variació lingüística', de Gabriel Bibiloni

Atenció personalitzada
Descripció
El professor està obert a atendre els alumnes, el temps que calgui, per les qüestions que considerin oportunes en relació amb la matèria tractada a l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
Anàlisi, comentari i debat de casos concrets conflictius o dubtosos des del punt de vista normatiu. 20%
Treballs
Ressenya de 4 llibres. 40%
Proves de desenvolupament
A3
Prova final: correcció de textos 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Jordi BADIA; Núria BRUGAROLAS; Rafael TORNÉ; Xavier FARGAS, El llibre de la llengua catalana, 1997, Barcelona: Castellnou
Antoni M. BADIA I MARGARIT, Gramàtica de la llengua catalana, 1994, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi BRUGUERA, Diccionari de dubtes i dificultats del català, 2000, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Jordi GINEBRA, Praxi lingüística III. Criteris gramaticals i d’estil, 2005 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
Jordi GINEBRA; Anna MONTSERRAT, Diccionari d’ús dels verbs catalans, 2009 (2a ed.), Barcelona: Edicions 62
-, Gramàtica normativa valenciana, 2006, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua
Josep M. MESTRES; Joan COSTA; Mireia OLIVA; Ricard FITÉ, Manual d’estil. La redacció i l’edició de textos, 2008 (3a ed.), Barcelona / Vic: Universitat de Barcelona, Eumo
-, És a dir, http://www.esadir.cat, Barcelona: Corporació Catalana de Mitjans Audiovis
-, Enciclopèdia Catalana, http://www.enciclopedia.cat, Barcelona: Enciclopèdia Catalana
Josep RUIAX, Català complet (3 vol.), 1998, Moià: l'autor
Josep RUAIX, Observacions crítiques i pràctiques del català d'avui (2 vol.), 1994-1995, Moià: l'autor
Josep RUAIX, Punts conflictius del català. Deu estudis sobre normativa lingüística, 1989, Barcelona: Barcanova
Joan SOLÀ (director), Gramàtica del català contemporani , 2002, Barcelona: Empúries
Jordi de BOFARULL (director), Praxi lingüística I. Convencions , 1999 (en revisió), Tarragona: Universitat Rovira i Virgili
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Gramàtica del català actual, 1999, Barcelona: Edicions 62
Lluís LÓPEZ DEL CASTILLO, Questions bàsiques del català actual. Lèxic i semàntica. Fonètica i ortografia, 2001, Barcelona: Edicions 62
Joan BELTRAN; Josep PANISELLO , Cruïlla. Curs de llengua, 2002, Benicarló: Onada
Joan SOLÀ, Sintaxi normativa: estat de la qüestió , 1994, Barcelona: Empúries
Joan ABRIL, Diccionari pràctic de qüestions gramaticals, 1997, Barcelona: Edicions 62
Albert PLA I NUALART, Això del català, 2010, Barcelona: Edicions 62
Joan SOLÀ, Parlem-ne. Converses lingüístiques, 1999, Barcelona: Empúries
Joaquim MALLAFRÈ, De bona llengua, de bon humor, 1994, Barcelona: Columna
Joan SOLÀ, La llengua, una convenció dialèctica, 1989, Barcelona: Columna
Gabriel BIBILONI, Llengua estàndard i variació lingüística, 1994, València: 3i4
Termcat, Manlleus i calcs lingüístics en terminologia, 2005, Vic: Eumo
Xavier RULL, La lexicalització de sigles: pautes i propostes, 2007, Llengua & Literatura, 18, p. 475-523
Josep LACREU, Manual d'ús de l'estàndard oral, 2000 (5a ed.), València: Institut Interuniversitari de Filologia
Xavier RULL, Aspectes socials i lingüístics dels manlleus (I i II), 2000, Llengua i Ús, 18 i 19
Abelard SARAGOSSÀ, Gramàtica valenciana raonada i popular: el fonaments, 2003, València: Tabarca
-, Documents de la Secció Filològica, I, 1990, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, II, 1992, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, III, 1996, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
-, Documents de la Secció Filològica, IV, 2003, Barcelona: Institut d'Estudis Catalans
AADD, Problemàtica de la normativa del català, 1984, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
És obligatori seguir la sessió sobre l'ús d'internet com a font de consulta.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent