DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) LINGÜÍSTICA Codi 12264006
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Anglès
Castellà
Català
Departament Filologia Anglogermànica
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
Adreça electrònica jordi.ginebra@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
elena.ferran@urv.cat
Professors/es
GINEBRA SERRABOU, JORDI
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
FERRAN LARRAZ, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció general a la naturalesa, la història i l'ús del llenguatge humà

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la lingüista i les seves aplicacions
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Conèixer les bases teòriques de la Lingüística
Conèixer les bases neurofisiològiques del llenguatge humà
Conèixer les característiques del llenguatge humà
Conèixer les aplicacions de la Lingüística
Reflexionar sobre la pròpia competència lingüística
Identificar les unitats dels diferents nivells de l’anàlisi lingüístic
Distingir entre els arguments lingüístics i les opinions no fonamentades sobre el llenguatge i les llengües
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: LA LINGÜÍSTICA I EL SEU OBJECTE D'ESTUDI 1.1. La lingüística i els seus objectius
1.2. Característiques del llenguatge humà
1.3. El llenguatge i les llengües
1.4. Tipologia lingüística i universals
Tema 2: L'ESTRUCTURA DE LA LLENGUA 2.1. L'estructura fonètica
2.2. L'estructura fonològica
2.3. L'estructura morfològica
2.4. L'estructura sintàctica
2.5. L'estructura semàntica
Tema 3: L'ÚS DEL LLENGUATGE 3.1. La pragmàtica i el tractament del discurs
3.2. La variació lingüística
3.3. El canvi lingüístic
Tema 4: ASPECTES PSICOLÒGICS I BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE 4.1. L’adquisició del llenguatge
4.2. La comprensió i la producció del llenguatge
4.3. Llenguatge i cervell
Tema 5: TEORIA I APLICACIÓ EN LINGÜÍSTICA 5.1. Concepte de lingüística aplicada
5.2. Les aplicacions de la lingüística

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
2 0 2
Sessió Magistral
A4
50 50 100
Debats
A4
3 3 6
Fòrums de discussió
A4
0 8 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
40 40 80
Pràctiques a través de TIC
A4
5 15 20
Resolució de problemes, exercicis
A4
0 25 25
Atenció personalitzada
A4
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A4
2 30 32
Proves pràctiques
A4
2 20 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
L'horari d'atenció personalitzada es facilitarà a l'alumnat a principi de curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A4
Avaluació d'una sèrie d'exercicis pràctics 25%
Proves pràctiques
A4
Realització d'una prova de qüestions pràctiques 20%
Proves objectives de tipus test
A4
Realització d'una prova objectiva de tipus test 50%
Altres  

Avaluació de l'assistència i la participació

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

YULE, G. (1996): The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: El lenguaje. Madrid: Akal, 2007, 3 ed.

Complementària

BERGMANN, A. et alli (eds.): Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics. Columbus: Ohio State University Press, 2007, 10 ed.

FROMKIN, V. et al. (2000): Linguistics. An Introduction to Linguistic Theory. Oxford: Blackwell.

HUDSON, G. (2000): Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.

MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1995): Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona: Octaedro.

MORENO CABRERA, J.C. (1991): Curso universitario de Lingüística Gene­ral. Tomo I: teoría de la gramática y sintaxis general. Madrid: Síntesis.          

MORENO CABRERA, J.C. (1994): Curso universitario de Lingüística General. Tomo II: semántica, pragmática, morfología y fonología. Madrid: Síntesis.

NEWMEYER, F.J. (ed.) (1988): Linguistics. The Cambridge Survey. 4 vols. Cam­bridge: Cambridge University Press. Traducción castellana: Panorama de la lingüística moderna de la Universi­dad de Cambridge. Madrid: Visor.     

PÉREZ SALDANYA, M. et alli (1998): Diccionari de Lingüística. Oliva (Valencia): Colomar Editors.           

RADFORD, A. - ATKINSON, M. - BRITAIN, D. - CLAHSEN, H. - SPENCER, A. (1999): Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: Introducció a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press, 2000.

TUSÓN, J. (2000): Introducció a la Lingüística. Barcelona: Columna.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Continuen el temari totes les assignatures de Lingüística i de Llengua dels tres graus.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent