DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) LINGÜÍSTICA Código 12264006
Titulación
Grado de Lengua y Literatura Hispanicas
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
12 Formación básica Primer Anual
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
Correo-e silvia.guell@urv.cat
natalia.catala@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
elena.ferran@urv.cat
Profesores/as
GÜELL SEGARRA, SILVIA
CATALÀ TORRES, NATÀLIA
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
FERRAN LARRAZ, ELENA
Web
Descripción general e información relevante Introducció general a la naturalesa, la història i l'ús del llenguatge humà

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Conocer las corrientes teóricas y metodológicas de la Lingüística y sus aplicaciones
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Conocer las bases teóricas de la Lingüística
Conocer las bases neurofisiológicas del lenguaje
Conocer las características del lenguaje humano
Conocer las aplicaciones de la Lingüística
Reflexionar sobre la propia competencia lingüística
Identificar las unidades de los distintos niveles de análisis
Distinguir entre los argumentos lingüísticos y las opiniones no fundamentadas sobre el lenguaje y las lenguas
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Contenidos
tema Subtema
Tema 1: LA LINGÜÍSTICA I EL SEU OBJECTE D'ESTUDI 1.1. La lingüística i els seus objectius
1.2. Característiques del llenguatge humà
1.3. El llenguatge i les llengües
1.4. Tipologia lingüística i universals
Tema 2: L'ESTRUCTURA DE LA LLENGUA 2.1. L'estructura fonètica
2.2. L'estructura fonològica
2.3. L'estructura morfològica
2.4. L'estructura sintàctica
2.5. L'estructura semàntica
Tema 3: L'ÚS DEL LLENGUATGE 3.1. La pragmàtica i el tractament del discurs
3.2. La variació lingüística
3.3. El canvi lingüístic
Tema 4: ASPECTES PSICOLÒGICS I BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE 4.1. L’adquisició del llenguatge
4.2. La comprensió i la producció del llenguatge
4.3. Llenguatge i cervell
Tema 5: TEORIA I APLICACIÓ EN LINGÜÍSTICA 5.1. Concepte de lingüística aplicada
5.2. Les aplicacions de la lingüística

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
A4
2 0 2
Sesión magistral
A4
50 50 100
Debates
A4
3 3 6
Foros de discusión
A4
0 8 8
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A4
40 40 80
Prácticas a través de TIC
A4
5 15 20
Resolución de problemas/ejercicios
A4
0 25 25
Atención personalizada
A4
5 0 5
 
Pruebas objetivas de tipo test
A4
2 30 32
Pruebas prácticas
A4
2 20 22
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debates Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Foros de discusión Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Prácticas a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Resolución de problemas/ejercicios Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.

Atención personalizada
descripción
L'horari d'atenció personalitzada es facilitarà a l'alumnat a principi de curs.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios
A4
Avaluació d'una sèrie d'exercicis pràctics 25%
Pruebas prácticas
A4
Realització d'una prova de qüestions pràctiques 20%
Pruebas objetivas de tipo test
A4
Realització d'una prova objectiva de tipus test 50%
Otros  

Avaluació de l'assistència i la participació

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per aprovar l'assignatura en l'avaluació continuada s'ha de treure un 5. Es farà la mitjana de les dues parts: teoria (prova tipus test) i pràctica (exercicis pràctics, prova qüestions pràctiques, assistència i participació). No necessàriament s'han de tenir aprovades les dues parts. Un No Presentat en una de les parts compta com un 0.

Si la mitjana no arriba al 5, a la segona convocatòria:

- els alumnes que suspenguin les dues parts amb menys d'un 5, han de recuperar tota la matèria.

- els alumnes que suspenguin una de les dues parts amb un menys d'un 5 o amb un No Presentat, han de recuperar només aquesta part.

Es tornarà a fer la mitjana amb les dues notes. Si no arriba al 5, quedarà suspesa la Lingüística pel proper curs.


Els criteris d'avaluació de l'assignatura es comentaran detalladament a principi de curs.


Fuentes de información

Básica

YULE, G. (1996): The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: El lenguaje. Madrid: Akal, 2007, 3 ed.

Complementária

BERGMANN, A. et alli (eds.): Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics. Columbus: Ohio State University Press, 2007, 10 ed.

FROMKIN, V. et al. (2000): Linguistics. An Introduction to Linguistic Theory. Oxford: Blackwell.

HUDSON, G. (2000): Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.

MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1995): Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona: Octaedro.

MORENO CABRERA, J.C. (1991): Curso universitario de Lingüística Gene­ral. Tomo I: teoría de la gramática y sintaxis general. Madrid: Síntesis.          

MORENO CABRERA, J.C. (1994): Curso universitario de Lingüística General. Tomo II: semántica, pragmática, morfología y fonología. Madrid: Síntesis.

NEWMEYER, F.J. (ed.) (1988): Linguistics. The Cambridge Survey. 4 vols. Cam­bridge: Cambridge University Press. Traducción castellana: Panorama de la lingüística moderna de la Universi­dad de Cambridge. Madrid: Visor.     

PÉREZ SALDANYA, M. et alli (1998): Diccionari de Lingüística. Oliva (Valencia): Colomar Editors.           

RADFORD, A. - ATKINSON, M. - BRITAIN, D. - CLAHSEN, H. - SPENCER, A. (1999): Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: Introducció a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press, 2000.

TUSÓN, J. (2000): Introducció a la Lingüística. Barcelona: Columna.

Recomendaciones


 
Otros comentarios
Continuen el temari totes les assignatures de Lingüística i de Llengua dels tres graus.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.