DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) LLENGUA FRANCESA Codi 12264102
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
RIUS DALMAU, MARIA INMACULADA
Adreça electrònica immaculada.rius@urv.cat
Professors/es
RIUS DALMAU, MARIA INMACULADA
Web http://web eb construcció
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura té com a objectiu que l'alumne pugui assolir un nivell elemental de llengua francesa oral i escrita a través d'una aproximació eminentment comunicativa (equivalent al nivell B1 de Francès segons el quadre comú de llengües europeu)

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Entendre una segona llengua estrangera i expressar-s'hi oralment i per escrit a un nivell bàsic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Mostra un maneig de la gramàtica i el vocabulari d'una segona llengua estrangera a un nivell bàsic
Desenvolupa la capacitat de comprensió oral i escrita per satisfer les necessitats d'ús d'una segona llengua estrangera
Es sensibilitza sobre els aspectes de més contrast entre la segona llengua estrangera i l'espanyol/el català i es familiaritza amb els errors més comuns que es donen en el procés de transferència entre llengües per poder-los identificar i corregir
Es sensibilitza sobre el sistema de sons de la segona llengua estrangera
Utilitza les noves tecnologies per adquirir coneixements, desenvolupar tasques, solucionar problemes i millorar diversos aspectes relacionats amb el propi procés d'aprenentatge de la segona llengua estrangera
Valora la importància de la responsabilitat, l'organització, la disciplina i la consistència a l'hora de dur a terme treballs individuals i en grup com a qualitats necessàries per al desenvolupament personal
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació
Construeix coneixements compartits, aprèn i facilita la construcció conjunta de l’ aprenentatge
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Suports de comunicació integrant les competències bàsiques per a l'aprenentatge del francès. 1.1. Aprenentatge i pràctica de frases simples (formes verbals a l'indicatiu i díctics).
1.2. Saber presentar-se. Identificar-se.
1.3. Donar i demanar informació. La interrogació.
1.4. Expressar gustos i opinions.
1.5. Proposar / acceptar / refusar.
1.6. La narració.
1.7. Fer projectes. Les previsions (futur).
1.8. Expressió de l'educació i el desig, aconsellar (condicional).
2. Civilització francesa quotidiana per aprendre a viure, estudiar, treballar i viatjar en francès. 2.1. Viure a França.
2.2. Viure als països francòfons.
2.3. Estudiar i treballar a França.
2.4. Estudiar i treballar als països francòfons.
2.5. Viatjar per França.
2.6. Viajar per un país francòfon.
3. Eines gramaticas, lexicals i fonètiques en context. 3.1. Els determinants. Estudi especial de l'article partitiu.
3.2. Noms i adjectius. Gènere i nombre.
3.3. Els pronoms. Estudi especial dels pronoms personals.
3.4. El verb. Els auxiliars. Estudi especial del passé composé.
3.5. Preposicions i adverbis. L'expressió del temps i de l'espai.
3.6. Conjuncions.
3.7. El lèxic francès (estudi de camps semàntics).
3.8. Pronunciació i ortografia.
3.9. Les vocals.
3.10. Les consonants.
3.11 La liaison
3.12. El ritme francès.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Pràctiques a través de TIC
A2
4 18 22
Sessió Magistral
A2
20 16 36
Resolució de problemes, exercicis
A2
20 28 48
Presentacions / exposicions
A2
2 6 8
Treballs
A2
5 10 15
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves de desenvolupament
A2
2 2 4
Proves de desenvolupament
A2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Posar l'alumne en contacte amb la llengua francesa a través de la pràctica oral i escrita a l'aula de classe amb activitats complementàries: autoaprenentatge
Pràctiques a través de TIC Redaccions, resums de textos, qüestionaris i comentaris relatius a textos orals i escrits
Sessió Magistral Presentació de la gramàtica i de la realitat cultural francesa i francòfona, sempre tenint com a objectiu immediat una aplicació pràctica
Resolució de problemes, exercicis Caldrà fer exercicis d'aplicació (comprensió i expressió), supervisats pel professor
Presentacions / exposicions Després que el professor hagi introduït el tema que s'ha d'estudiar, amb una presentació teòrica de la gramàtica, els alumnes hauran de portar a terme la seva aplicació pràctica referida essencialment a temes de civilització francesa quotidiana
Treballs Exercicis d'aplicació pràctica a través de seqüències per ordinador. Treball amb documents interactius
Atenció personalitzada S'atendrà l'alumnat a través del correu electrònic i en l'horari de despatx establert.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es portarà a terme a l'aula, també al despatx de la professora (1.21 de Romàniques) i/o per correu electrònic: immaculada.rius@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A2
L'alumne haurà de saber exposar oralment i per escrit punts relatius als temes vists a classe 15%
Treballs
A2
L'alumne haurà de saber exposar oralment i per escrit punts relatius als temes vists a classe 10%
Proves de desenvolupament
A2
Primer examen parcial
Tipus d'examen: text de comprensió oral i/o escrita; preguntes gramaticals referides al text; exercicis de lèxic, gramàtica i expressió escrita.
30%
Proves de desenvolupament
A2
Segon examen parcial
Tipus d'examen: text de comprensió oral i/o escrita; preguntes gramaticals referides al text; exercicis de lèxic, gramàtica i expressió escrita.
40%
Altres  

Assistència i participació activa a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica J.F. García Bascuñana & C. Brull Saldaña, 6 Dossiers de Français élémemtaire, Depart. F. Romàniques - URV, Tarragona, 2008
Marie-Louise Parizet, Activités pour le cadre européen de référence, CLE International, Paris, 2006
C. Miquel , Vocabulaire progressif du français, niveau débutant, CLE International, Paris, última edició
VV.AA., Vocabulaire en action (A1, A2), CLE International, Paris, 2010
VV.AA., Grammaire en action (A1, A2), CLE International, Paris, 2010
J. Girardet & J. Pêcheur, Écho, méthode de français (A1, A2, B1, B2), CLE International, Paris, 2010
M. Grégoire , Grammaire progressive de la langue française (niveau débutant), CLE International, Paris, última edició
Y. Delatour i altres, Grammaire pratique du français, Hachette, Paris, 2000
VV.AA. , Diccionario General español-francés / francés-español, Larousse, Paris, última edició
VV.AA., Diccionari francès-català / català-francès, Enciclòpedia Catalana, Barcelona, última edició
C. Miquel, Communication progressive du français, niveau débutant, CLE International, Paris, 2010
L. Charliac i altres, Phonétique progressive du français (niveau débutant), CLE International, Paris, 2010
C.Descotes-Genon i altres, L'exercisier, manuel d'expression française, PUG Presses universitaires de Grenoble, Grenoble, 2005

Els mètodes de français: "Écho" i "Grammaire en action" i "Vocabulaire en action" van acompanyats de recursos audiovisuals

Complementària , Documents electrònics de civilització francesa i francòfona i d'actualitat , ,
, Documents audiovisuals de civilització francesa i francòfona i d'actualitat, ,
, Diaris i Revistes franceses d'actualitat, ,
VV.AA. , Lectures graduades: collection Le Chat Noir. Lire et s'entrainer (niveaux 1,2,3) , Vicens-Vives , Barcelona
VV.AA., Collection Évasion (plusieurs niveaux), Santillana, Madrid
VV.AA., Collection Gallimard Jeunesse, Gallimard, Paris
VV.AA., Collection Folio. Gallimard Junior, Gallimard, Paris

Al CRAI disposeu de col·leccions de lectures graduades, audio-llibres i DVD pel·lícules en V.O. subtitulades. Així mateix hi trobareu diversos llibres per a l'aprenentatge del francès que poden ser molt útils com a bibliografia complementèria.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA FRANCESA/12264104


 
Altres comentaris
És convenient llegir i escoltar documents autèntics de: webs, diaris i revistes (en paper o digitals), cançons i pel·lícules en versió original. Al CRAI trobareu pel·lícules en V.O. subtitulades així com col·leccions de lectures graduades i audio-llibres classificats per nivells. També es recomana consultar al catàleg CRAI llibres per a l'aprenentatge del francès on trobareu material complementari que pot resultar força útil.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent