DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) EL LLEGAT CLÀSSIC Codi 12264105
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Adreça electrònica jesus.carruesco@urv.cat
diana.gorostidi@urv.cat
Professors/es
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
GOROSTIDI PI, DIANA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a l' estudi de la tradició clàssica (especialment la llatina) i la seva presència a àmbits com la llengua, la literatura o el dret.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer la llengua llatina i la tradició clàssica en els seus aspectes més generals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix la transformació de la realitat cultural a partir de la cultura clàssica
Interpreta històricament la recepció de la cultura clàssica
Reconeix la multiplicitat de camps en què influeix la cultura clàssica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ




I.A.La transmissió dels textos i la invenció de l’antiguitat. – B. La història de la filologia clàssica.
II. LLENGUA II.A. El llatí parlat: geografia i cronologia - B. El vocabulari: Pervivència i desaparició del lèxic clàssic - El llatí i les llengües no romàniques. C. El grec i els neologismes científics.
III. LITERATURA


III.A. Els gèneres literaris: teoria i desenvolupaments. B. De l'èpica a la novel•la: les aventures de la narrativa. C. Les formes de la poesía lírica. D. Diàleg, biografia, assaig: formes de civilització. E. El teatre: comèdia i tragèdia, del Renaixement al món contemporani.
IV. PERVIVÈNCIA DEL MITE


IV.A.La mitografia i la seva recepció - B.El mite al Renaixement i al Barroc: Ovidi, al•legoria, mite i neoplatonisme – C. El mite clàssic i la modernitat: la recuperació d'un mode de pensament.
V. FILOSOFIA, CIÈNCIA, ART V.A. Plató, l'eros i l'harmonia còsmica, del Gòtic al Renaixement. - B. L'home i el món: presocràtics i escoles hel•lenístiques, del Romanticisme a la modernitat. - C. Classicismes, Neoclassicismes, Anticlassicismes a la Història de l'Art.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 6 12
Sessió Magistral
A7
B1
C4
25 50 75
Treballs
A7
B1
B3
B4
C4
6 24 30
Presentacions / exposicions
A7
B3
C4
4 12 16
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aspectes generals de l' assignatura i intrudcció als instruments bibliogràfics
Sessió Magistral Exposició de continguts del temari i de la bibliografia específica a cada tema
Treballs Metodologia per fer un treball científic
Presentacions / exposicions Exposició per part de l' alumnes de continguts que complementen els camps del temari.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Aclariment de qüestions particulars i tutoria dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
exercicis escrits 5%
Sessió Magistral
A7
B1
C4
pràctiques i exercicis escrits 50%
Treballs
A7
B1
B3
B4
C4
escrit sobre un tema monogràfic 30%
Presentacions / exposicions
A7
B3
C4
elaboració i exposició d' un tema encarregat 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Gilbert Highet, La Tradición Clásica, trad. A. Alatorre, 2 vols., México, FCE, 1985. [82.06 Hig]

R.R. Bolgar, The Classical Heritage and its Beneficiaries, Cambridge Univ. Press, 1973 [008 Bol]

A. Buck, L’eredità classica nelle letterature neolatine del Rinascimiento, Brescia, Paideia, 1980 [873.3.091 Buc]

G. Cavallo-P. Fedeli-A. Giardina (eds.), Lo spazio letterario di Roma antica, IV: Attualizzazione del testo, Roma. Salerno, 1991 [871(091) Spa]

L.Harwick-Stray, Chr. (ed.), A Companion to Classical Receptions, Oxford, Blackwell, 2008 [871/875 (091) Com

Craig W.Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition, London, Blackwell, 2007 [807(091) Com]

L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copistas y Filólogos (Las vías de transmisión de las literaturas griega y latina), Madrid, Gredos, 1991 [871/875.08 Rey]

M.R. Lida de Malkiel, La tradición clásica en España, Barcelona, Ariel, 1975 [860.09 Lid]

R. Jenkyns (ed.), El legado de Roma, Barcelona, Crítica, 1995 [937 Leg]

M.I. Finley (ed.), El legado de Grecia, Barcelona, Crítica, 1983 [938 Leg]

L. Canfora, Ideologías de los Estudios Clásicos,  Torrejón de Ardoz, Akal, 1991

Enciclopèdies:

 Brill's new pauly : encyclopaedia of the ancient World, 13 vols.[807.5(03) Bri]

The Oxford Classical Dictionary [871/875 (03) Oxf.]

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent