DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) EL LLEGAT CLÀSSIC Codi 12264105
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
Adreça electrònica jesus.carruesco@urv.cat
0
Professors/es
CARRUESCO GARCIA, JESÚS
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a l' estudi de la tradició clàssica (especialment la llatina) i la seva presència a àmbits com la llengua, la literatura o el dret.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Acostar-se a la llengua llatina i als aspectes més generals de la tradició clàssica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Interpreta històricament la importància de la cultura clàssica.
Reconeix la multiplicitat de camps en què influeix la cultura clàssica.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ




I.A.La transmissió dels textos i la invenció de l’antiguitat. – B. La història de la filologia clàssica.
II. LLENGUA II.A. El llatí parlat: geografia i cronologia - B. El vocabulari: Pervivència i desaparició del lèxic clàssic - El llatí i les llengües no romàniques. C. El grec i els neologismes científics.
III. LITERATURA


III.A. Els gèneres literaris: teoria i desenvolupaments. B. De l'èpica a la novel•la: les aventures de la narrativa. C. Les formes de la poesía lírica. D. Diàleg, biografia, assaig: formes de civilització. E. El teatre: comèdia i tragèdia, del Renaixement al món contemporani.
IV. PERVIVÈNCIA DEL MITE


IV.A.La mitografia i la seva recepció - B.El mite al Renaixement i al Barroc: Ovidi, al•legoria, mite i neoplatonisme – C. El mite clàssic i la modernitat: la recuperació d'un mode de pensament.
V. FILOSOFIA, CIÈNCIA, ART V.A. Plató, l'eros i l'harmonia còsmica, del Gòtic al Renaixement. - B. L'home i el món: presocràtics i escoles hel•lenístiques, del Romanticisme a la modernitat. - C. Classicismes, Neoclassicismes, Anticlassicismes a la Història de l'Art.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
6 6 12
Sessió Magistral
C4
25 50 75
Treballs
C4
6 24 30
Presentacions / exposicions
C4
4 12 16
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Aspectes generals de l' assignatura i intrudcció als instruments bibliogràfics
Sessió Magistral Exposició de continguts del temari i de la bibliografia específica a cada tema
Treballs Metodologia per fer un treball científic
Presentacions / exposicions Exposició per part de l' alumnes de continguts que complementen els camps del temari.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Aclariment de qüestions particulars i tutoria dels treballs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
exercicis escrits 5%
Sessió Magistral
C4
pràctiques i exercicis escrits 50%
Treballs
C4
escrit sobre un tema monogràfic 30%
Presentacions / exposicions
C4
elaboració i exposició d' un tema encarregat 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Gilbert Highet, La Tradición Clásica, trad. A. Alatorre, 2 vols., México, FCE, 1985. [82.06 Hig]

R.R. Bolgar, The Classical Heritage and its Beneficiaries, Cambridge Univ. Press, 1973 [008 Bol]

A. Buck, L’eredità classica nelle letterature neolatine del Rinascimiento, Brescia, Paideia, 1980 [873.3.091 Buc]

G. Cavallo-P. Fedeli-A. Giardina (eds.), Lo spazio letterario di Roma antica, IV: Attualizzazione del testo, Roma. Salerno, 1991 [871(091) Spa]

L.Harwick-Stray, Chr. (ed.), A Companion to Classical Receptions, Oxford, Blackwell, 2008 [871/875 (091) Com

Craig W.Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition, London, Blackwell, 2007 [807(091) Com]

L.D. Reynolds-N.G. Wilson, Copistas y Filólogos (Las vías de transmisión de las literaturas griega y latina), Madrid, Gredos, 1991 [871/875.08 Rey]

M.R. Lida de Malkiel, La tradición clásica en España, Barcelona, Ariel, 1975 [860.09 Lid]

R. Jenkyns (ed.), El legado de Roma, Barcelona, Crítica, 1995 [937 Leg]

M.I. Finley (ed.), El legado de Grecia, Barcelona, Crítica, 1983 [938 Leg]

L. Canfora, Ideologías de los Estudios Clásicos,  Torrejón de Ardoz, Akal, 1991

Enciclopèdies:

 Brill's new pauly : encyclopaedia of the ancient World, 13 vols.[807.5(03) Bri]

The Oxford Classical Dictionary [871/875 (03) Oxf.]

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent