DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LLATÍ Codi 12264106
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
GOROSTIDI PI, DIANA
Adreça electrònica diana.gorostidi@urv.cat
Professors/es
GOROSTIDI PI, DIANA
Web
Descripció general i informació rellevant Curs bàsic de llengua llatina

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Acostar-se a la llengua llatina i als aspectes més generals de la tradició clàssica.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Coneix la morfologia llatina i alguns conceptes sintàctics generals.
Coneix els aspectes bàsics de la gramàtica del llatí vulgar.
Tradueix textos llatins en prosa i vers.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció al món romà i a la llengua llatina
Breu panoràmica històrica i contextualització de la cultura clàssica, amb especial èmfasi a la herència del Llatí.
2. Textos llatins en prosa i vers Selecció de textos originals d'autors llatins: Cèsar, Tit Livi, Ciceró, Suetoni, Virgili, Horaci, Catul...
3. Morfologia i sintaxi nominal Temes de la flexió nominal
Els graus de l'adjectiu
Les funcions principals dels casos
4. Morfologia i sintaxi pronominal Pronoms personals, relatius, interrogatius i indefinits
L'oració de relatiu
5. Morfologia i sintaxi verbal La conjugació regular activa i passiva
Verbs deponents
Verbs irregulars
Usos de les formes nominals del verb
6. Llatí vulgar Concepte
Aspectes bàsics del llatí vulgar
Graffiti, Papyri, Appendix Probi, documents prerromànics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
35 50 85
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del curs. Instruments bibliogràfics
Sessió Magistral Qüestions de cultura i llengua llatines
Teoria i praxis gramatical
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Correcció de traducció i exercicis gramaticals
Atenció personalitzada Ressolució de problemes relacionats amb el temari de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de qüestions no assolides a classe, dubtes i consultes, així com la tutorització dels diversos treballs. A més de les hores establertes, es podran pactar altres horaris de visita amb la professora.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
Qüestions de llengua, cultura i context històric. Teoria i praxis gramatical 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Traducció i exercicis gramaticals 70
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es realitzarà mitjançant exàmens pràctics al llarg del curs (traduccions de textos amb diccionari), que comptaran el 70 % de la nota. Un 30 % es resoldrà amb treballs per presentar de diversa natura (comentaris, exposicions orals...).
ASSISTÈNCIA: Es recorda que l'assistència és obligatòria. Per superar el curs caldrà haver seguit amb assiduïtat les classes, participant activament amb la realització dels exercicis.
Els alumnes que no puguin seguir assíduament les classes per motius justificats es podran presentar directament a la segona convocatòria (examen únic, 100%), sempre i quan PRÈVIAMENT HO PACTIN AMB LA PROFESSORA.


Fonts d'informació

Bàsica Cano, P.L. et al., Introducció a l'estudi de la llengua llatina. Mòdul 1, UAB, Bellaterra, 1997
Gramàtica llatina. Morfologia i nocions de sintaxi, Valentí, E. , Curial, Barcelona, 1995
Meillet, A., Historia de la lengua latina, Avesta, Reus, 1980
Herman, J., El latín vulgar, Ariel, Barcelona, 1997
Segura Munguía, Santiago, Gramàtica llatina, Universitat de Barcelona, Barcelona, 2005

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent