Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció a la Lingüística Romànica |
1.1. El seu objecte |
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica |
2.1. L'Edat Mitjana: Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.2. Dante i De vulgari eloquentia.
2.3. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.4. Els segle XVII: orientació retòrica i orientació històrica
2.5. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.6. La lingüística històrica.
2.7. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher.
2.8. Els neogramàtics.
2.9. Reacció antineogramàtica.
2.10. La geografia lingüística.
2.11. La lingüística idealista.
2.12. El mètode històric i comparatiu.
2.13. L'estructuralisme: F. de Saussure.
|
3. Aproximació a les llengües romàniques |
3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
27 |
34 |
61 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
23 |
26 |
49 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
Treballs |
|
0 |
10 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
9 |
11 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
9 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es posarà l'alumne en contacte amb aspectes teòrics de la lingüística romànica. S'explicarà la planificació i la metodologia de la assignatura. |
Sessió Magistral |
El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis referits a textos de les diferents llengües romàniques, tant des d'un punt de vista estrictament lingüístic com històrico-cultural. Treball amb mapes lingüístics. Utilització pràctica de diccionaris històrics i etimològics. |
Atenció personalitzada |
Fer un seguiment regular del rendiment de l'alumnat. Atendre les seves consultes i dubtes. Atenció i seguiment especial a l'elaboració dels treballs pràctics. |
Treballs |
Treballs teòrics sobre els continguts de l'assignatura.
Anàlisis de text i comentaris sobre l'evolució lingüística de les llengües romàniques. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme a l'aula, també al despatx de la professora o per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d'un monogràfic i utilització de bibliografia especialitzada.
|
30% |
Proves de desenvolupament |
|
primer examen parcial
tipus d'examen:
a) preguntes teòriques sobre el contingut de l'assignatura.
b) comentaris lingüístics sobre l'evolució de les llengües romàniques |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
segon examen parcial
tipus d'examen:
a) preguntes teòriques sobre el contingut de l'assignatura.
b) comentaris lingüístics sobre l'evolució de les llengües romàniques |
30% |
Altres |
|
Assistència i participació activa a les classes. |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els dos exàmens parcials i el monogràfic són obligatoris. Tenen un pes del 30% respectivament en la nota final de l'assignatura. La segona convocatòria consistirà en un sol examen que tindrà un pes del 100% de la nota. |
Bàsica |
Rebecca Possner, Las lenguas romances, Cátedra, Madrid, 1998
D. Munteanu & R. Rodríguez Marín, Bibliografía básica y selectiva de lingüística románica, Universidad de Alcalá de Henares, Alcalá de Henares, 2003
José E. Gargallo, Les llengües romàniques, Empúries, Barcelona, 1996 (2na ed.)
Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
S. Reinheimer & L. Tasmowsky, Pratique des langues romanes, L'Harmattan, París, 1997
|
|
Complementària |
W. von Wartburg, La fragmentación lingüística de la Romania, Gredos, Madrid, 1971 (2na ed.)
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
I. Iordan & M. Manoliu, Manual de Lingüística Románica, Gredos, Madrid, 1989 (2na reimpr.)
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|