DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) LINGÜÍSTICA ROMÀNICA Codi 12264107
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Adreça electrònica elena.delacruz@urv.cat
Professors/es
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Curs d'iniciació a la lingüística romànica mitjançant una aproximació teòrica i pràctica, des d'un punt de vista comparatiu, anant del més general al més particular.&nbsp;</p><div><br /></div><div>Nota: Aquesta assignatura combina la presencialitat i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais) estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Lingüística Romànica 1.1. El seu objecte
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica 2.1. L'Edat Mitjana: Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.2. Dante i De vulgari eloquentia.
2.3. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.4. Els segle XVII: orientació retòrica i orientació històrica
2.5. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.6. La lingüística històrica.
2.7. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher.
2.8. Els neogramàtics.
2.9. Reacció antineogramàtica.
2.10. La geografia lingüística.
2.11. La lingüística idealista.
2.12. El mètode històric i comparatiu.
2.13. L'estructuralisme: F. de Saussure.
3. Aproximació a les llengües romàniques 3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Sessió Magistral
A6
20 40 60
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A6
10 20 30
Treballs
A6
4 26 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A6
2 9 11
Proves de validació
A6
2 9 11
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es posarà l'alumne en contacte amb aspectes teòrics de la lingüística romànica. S'explicarà la planificació i la metodologia de la assignatura.
Sessió Magistral El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes El professor plantejarà exercicis basat en problemes que s'hauran de resoldre amb les tècniques pròpies de la lingüística romànica.
Treballs Treball teòric i pràctic de lingüística romànica amb bibliografia especialitzada.

Atenció personalitzada Atenció personalitzada amb reunions presencials o telemàtiques.

Atenció personalitzada
Descripció

Atesa la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. 



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
Realització d'un monogràfic amb bibliografia especialitzada.
50%
Proves de desenvolupament
A6
Recensió d'un llibre sobre lingüística romànica. 25%
Proves de validació
A6
Proves per validar els coneixements sobre la lingüística romànica. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves i els treballs han de tenir una qualificació mínima de 4 per fer mitjana.

La segona convocatòria consistirà en una sola prova que tindrà un pes del 100% de la nota.

Nota: Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
José Manuel Fradejas Rueda, Las lenguas románicas, Arco,

Complementària Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LINGÜÍSTICA/12264006
LLATÍ/12264106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent