DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN CATALÀ Codi 12264109
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
PRADILLA CARDONA, MIQUEL ÀNGEL
Adreça electrònica miquelangel.pradilla@urv.cat
Professors/es
PRADILLA CARDONA, MIQUEL ÀNGEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Tenir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Reconeix els trets bàsics de l'oralitat i les seves funcions
Domina el sistema fònic de la llengua estàndard
Utilitza correctament la llengua oral en el vessant fònic
Identifica els problemes d'expressió oral més comuns
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i amb el temps previst
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. La comunicació 1.1. Comunicació no-verbal i comunicació verbal.
1.1.1. Comunicació no-verbal.
1.1.2. Comunicació verbal.
1.1.2.1. Les dicotomies de Saussure.
1.1.2.2. El signe lingüístic.
1.1.2.3. La doble articulació del llenguatge humà.
1.1.2.4. El procés de la comunicació (elements i relacions) referit a la 2a.
2 La segona articulació: fonologia (i fonètica). 2.1. Fonologia i fonètica.
2.1.1. Caracterització i definicions.
2.1.2. Relació epistemològica d'ambdues disciplines
3.Fonètica i fonologia catalanes 3.1. Els inicis de la lingüística catalana. Pere Barnils
3.2. Discussió sobre l'inventari fonològic de la llengua catalana
4. Fonètica general 4.1. Articulatòria
4.2. Acústica
4.3. Auditiva-Perceptiva
5. La norma ortoèpica/ortològica 5.1. Establiment de la norma oral
5.2. Discussió sobre la "Proposta per a un estàndard oral. Fonètica" de l'Institut d'Estudis Catalans
6. Transcripció ortològica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
15 30 45
Presentacions / exposicions
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
Treballs
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
2 0 2
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del professor que impartirà les classes i conduirà l'assignatura.
Presentació de l'alumnat.
Presentació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
Presentació del mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor exposarà els continguts fonamentals del temari de l'assignatura.
Presentacions / exposicions L'alumnat farà un presentació oral sobre un tema assignat pel professor a propòsit del treball que se li haurà encomanat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els continguts que s'aniran tractant generaran exercicis que l'alumnat haurà d'anar fent. A l'aula ordinària el professor dorregirà els exercicis i repassarà els continguts en els quals prenen suport.
Treballs L'alumnat farà un treball sobre les diferents temàtiques que suscita l'assignatura. El treball, en funció de l'alumnat matriculat, podrà ser col·lectiu.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà comptar amb l'assessorament del professor durant l'horari de despatx establert.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
L'alumnat haurà de garantir una correcta exposició dels continguts del llibre que haurà de recensionar 2
Treballs
Es valorarà la capacitat de síntesi i l'aportació personal al tema tractat. 2
Proves mixtes
L'alumne haurà de donar compte dels continguts teòrics de l'assignatura 3
Proves pràctiques
L'alumnat haurà de donar compte dels continguts pràctics de l'assignatura 3
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ABERCROMBIE, D. (1967) Elements of General Phonetics, Edin­burgh, Edinburgh University Press.

 

ALCOVER, A.M. i F. de B. MOLL (1930-1962) Diccionari català-valencià-balear (10 vols.), Palma de Mallorca.

 

ARTEAGA, J.M. (1908) "Ullada general a la fonètica catalana", dins Actes del primer congrés internacional de la llengua catalana, pp. 445-465.

        - (1915) "Textes catalans avec leur transcription phonétique, précédés d'un aperçu sur les sons du catalan", Biblioteca Filològica de l'Institut de la Llengua catalana, V.

 

BADIA, A.M. (1951) Gramática histórica catalana, Barcelona, Noguer. Trad. cat. (1981) Gramàtica històrica catalana, Valèn­cia, Tres i quatre.

 

BARNILS, P. (1933) "Escrits de P. Barnils", Anuari de l'Ofici­na Romànica de Lingüística i Literatura, 6.

 

BONET, E. (1984) Aproximació a l'entonació del català, Tesi de llicenciatura,  Universitat Autònoma de Barcelona.

        - (1986) "L'entonació de les formes interrogatives en barceloní", Els Marges, 33, pp. 103-117.

 

BRUGUERA, J. (1990) Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.

 

CARRERAS, J. i J. COMES, J. PI (1989) Fonètica catalana, Bar­celona, Teide.

 

CASTELLANOS, A.M. (1993) Manual de pronunciació, Vic, Eumo Editorial.

        - & A.M. TORRENT (1984) "Obsderva­cions sobre la fixació d'uns criteris d'elocució formal", Primeres jorna­des sobre meso-comunicació a Catalunya, Bella­terra, UAB, pp. 121-141.

 

CERDÀ, R. (1968) El timbre vocálico del catalán, Madrid, CSIC.

 

COROMINES, J. (1974) Lleures i converses d'un filòleg, Barce­lona, Club Editor (2a. ed.).

        - (1976-1977) Entre dos llenguatges (3 vols.), Bar­celona, Curial.

        - (1980-1988) Diccionari etimològic i complementari de la llengua catalana (9 vols.), Barcelona, Cu­rial.

 

DUARTE, C. i A. ALSINA (1984) Gramàtica històrica catalana, I i II, Barcelona, Curial.

 

FABRA, P. (1906) "Les e toniques du catalan, Revue Hispani­que, 15, pp. 9-23.

        - (1913-1914) "Els mots àtons en el parlar de Bar­celona", Butlletí de Dialectologia Catalana, (1913) 1, pp. 7-17, (1914) 2, 1-6.

 

IEC (1992) "Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I. Fonètica)", dins Documents de la Secció Filològi­ca, II, Barcedlona, IEC.

 

LADEFOGED, P. (1990) "The revised International Phonetique Alphabet", Language, 66, pp. 550-552.

        - (1992) "The many interfaces between phonetics and phonology", dins DRESSLER, W.U i H.C. LUSCHUTZKY, O.E. PFEIFFER, J.R. RENNISON (eds.) Phonologica 1988, London, Cambridge University Press, pp. 165-180.

 

LEHISTE, I. (1970) Suprasegmentals, Cambridge, MIT.

 

LIEBERMAN, P. (1977) Speech Physiology and Acoustic Phonetics, Nova York, MacMillan.

 

LLISTERRI, J. (1984) "Aproximació a la síntesi de les vocals del català", Folia Phonètica, 1, pp. 45-77.

        - (1991) Introducción a la fonética: El método ex­perimental, Barcelona, Anthropos.

 

MALMBERG, B. (1954) La phonétique, París, PUF. Trad. cast. (1977) La fonética, Buenos Aires, Eudeba.

 

MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1986) Fonética, Barcelona, Teide.

 

OLIVA, S. (1986) Introducció a la mètrica, Barcelona, Quaderns Crema.

 

RECASENS, D. (1971-75) "Notes entorn del rendiment fonològic de l'oposició /b/-/v/ al tarragonès. Estat actual", Estudis Romànics, 16, pp. 163-183.

        - (1984) "Noves perspectives en els estudis de fon­ètica experimental. Aplicació al cas del català", Actes del Segon Col·loqui d'Estudis Catalans a Nord-Amèrica, Barcelona, PAM, pp. 51-66.

        - (1986) Estudis de fonètica experimen­tal del ca­talà oriental central, Barcelona, Publi­cacions de l'Abadia de Montserrat.

        - (1990) "The articulatory characteristics of pala­tal consonants", Journal of Phonetics, 18, pp. 267-280.

        - (1990-1991) "Tendències fonètiques i classifica­ció dialectal al domini lingüístic català", Llengua i Literatura, 4, pp. 277-310.

        - (1991a) "On the production characteristics of apicoalveolar taps and trills, Journal of Phone­tics, 19, 267-280.

        - (1991b) "Timing in Catalan", Actes du XIIème con­grès international des sciences phonétiques, 4 (U­niversitat de Provença), pp. 230-233.

        - (1991c) Fonètica descriptiva del català. (Assaig de caracterització dela pronúncia del vocalisme i consonan­tisme català al segle XX), Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.

        - (1991d) An electropalatographic and acoustic study of consonant-tovowel coarticulation, Journal pf Phonetics, 19, pp. 177-192.

        - (1993) Fonètica i fonologia, Barcelona, Enci­clopèdia Catalana.

 

SERRA, P. (1993) "De la Representació de l'Accent", Llengua & Literatura, 5.

        - (1994) "Estructura prosòdica i accent", Caplle­tra.

 

THOMAS, M.C. i L. BOUQUIAUX, F. CLOAREC-HEISS (1976) Initia­tion à la phonétique. Phonétique articulatoire et phonétique distinctive, París, PUF. Trad. cast. (1986) Iniciación a la fonética, Madrid, Gredos.

 

VALLVERDÚ, F. (1986) Elocució i ortologia catalanes, Barcelo­na, Jonc.

 

VENY, J. (1982) Els parlars catalans, Palma de Mallorca, Moll.

        - (1984) Estudis de geolingüística catalana, Barce­lona, Edicions 62.

        - (1986) Introducció a la dialectologia catalana, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent