Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Tenir un coneixement instrumental avançat de la llengua catalana i de la llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Reconeix els trets bàsics de l'oralitat i les seves funcions
Domina el sistema fònic de la llengua estàndard
Utilitza correctament la llengua oral en el vessant fònic
Identifica els problemes d'expressió oral més comuns
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Comparteix i assumeix els objectius d’ aprenentatge proposats pel professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
| | B4 |
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Presenta resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i amb el temps previst
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció: el llenguatge, un sistema de comunicació nascut oral |
|
2. Fonètica i fonologia catalanes |
2.1. L'articulació. Els dos nivells de la parla
2.2. Sons, fonemes i al·lòfons. L'AFI
2.3. La cadena de sonància universal
2.4. Sil·labificació (i reparacions: epèntesis i elisions)
2.5. Ensordiments i sonoritzacions; assimilacions, dissimilacions i harmonies vocàliques; diftongació i monoftongació; africació i desafricació; altres processos
2.6. Fonètica sintàctica
2.7. Trets suprasegmentals (accent, tonalitat, quantitat, etc.) |
3. Correcció oral |
3.1. Correcció fonètica
3.2. Correcció lèxica
3.3. Discussió sobre els criteris de correcció
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
52 |
30 |
82 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
0 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
58 |
58 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del professor que impartirà les classes i conduirà l'assignatura.
Presentació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
Presentació del mètode d'avaluació. |
Sessió Magistral |
El professor exposarà els continguts fonamentals del temari de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis de transcripció fonètica |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'alumne podrà comptar amb l'assessorament del professor durant l'horari de despatx establert. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova final sobre continguts teòrics de fonètica i fonologia |
60% |
Proves pràctiques |
|
Dues proves pràctiques:
- Un exercici de transcripció fonètica
- Un exercici de correcció oral |
40% (20% + 20%) |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
- BONET, Eulàlia (1986) "L'entonació de les formes interrogatives en barceloní", Els Marges,33, pàg. 103-117.
- BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa (1998) Fonologia catalana, Barcelona, Ariel.
- BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa; MASCARÓ, Joan (1998) Manual de transcripció fonètica, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
- BRUGUERA, Jordi (1990) Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
- CASTELLANOS, Anton (1993) Manual de pronunciació, Vic, Eumo.
- CERDÀ, Ramon (1968) El timbre vocálico del catalán, Madrid, CSIC.
- COROMINES, Joan (1974) Lleures i converses d'un filòleg, Barcelona, Club Editor (2a. ed.).
- INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS (1992) "Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I. Fonètica)", dins Documents de la Secció Filològica, II, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- LLISTERRI, Jaquim (1984) "Aproximació a la síntesi de les vocals del català", Folia Phonètica, 1, pàg. 45-77.
- OLIVA, Savlador (1986) Introducció a la mètrica, Barcelona, Quaderns Crema.
- PALOMA, David; PUIGGRÒS, M. Antònia; RICO, Albert; TORRENT, Anna. M. (2009) Guia fonètica per a les televisions locals, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
- PONS, Lídia (1987) "Xinxirinxina, trap-trap. Aspectes de la motivació fonètica en català", Studia in honorem M. de Riquer, II, Barcelona, Quaderns Crema, pàg. 165-177.
-
PONS, Lídia (1992) Iodització i apitxament al Vallès, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- PRIETO, Pilar (2002) Entonació: models, teoria, mètodes, Barcelona, Ariel.
- RECASENS, Daniel (1986) Estudis de fonètica experimental del català oriental central, Barcelona, Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
- RECASENS, Daniel (1991) Fonètica descriptiva del català, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
- RECASENS, Daniel (1993) Fonètica i fonologia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
- ROMEU, Xavier (1983) Manual de fonologia catalana, Barcelona, Barcanova.
- SERRA, P. (1993) "De la representació de l'accent", Llengua & Literatura, 5.
- SERRA, P. (1994) "Estructura prosòdica i accent", Caplletra.
- SOLÀ, Joan [dir.] (2003). Gramàtica del català contemporani, Barcelona, Empúries.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENSENYAMENT DE L'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12264203 | ELS SONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264120 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|