DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN CATALÀ Codi 12264109
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Adreça electrònica xavier.rull@urv.cat
Professors/es
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Fonètica i fonologia / Correcció oral

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. Fonètica i fonologia 1.1. L'articulació. Els dos nivells de la parla
1.2. Sons, fonemes i al·lòfons. L'AFI
1.3. La cadena de sonància universal
1.4. Sil·labificació (i reparacions: epèntesis i elisions)
1.5. Ensordiments i sonoritzacions; assimilacions, dissimilacions i harmonies vocàliques; diftongació i monoftongació; africació i desafricació; altres processos
1.6. Fonètica sintàctica
1.7. Trets suprasegmentals (accent, tonalitat, quantitat, etc.)
2. Ortologia 2.1. Correcció fonètica
2.2. Correcció lèxica
2.3. Discussió sobre els criteris de correcció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
60 40 100
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
Proves pràctiques
C4
0 38 38
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del professor que impartirà les classes i conduirà l'assignatura.
Presentació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
Presentació del mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor exposarà els continguts fonamentals del temari de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes plantejats pels alumnes via despatx o correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà comptar amb l'assessorament del professor durant l'horari de despatx establert.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
Sobre continguts 50%
Proves pràctiques
C4
Prova pràctica d'expressió oral 40%
Altres  

Exercici de transcripció fonètica

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és la mateixa per a la 1a i la 2a convocatòria.

És obligatori presentar la prova pràctica, presentar la transcripció fonètica i fer la prova final de desenvolupament. No presentar qualsevol ítem d'avaluació, encara que s'hagin presentat els altres ítems, implica un no presentat.

En la redacció de les proves, fer 3 o més faltes ortogràfiques o un error gramatical greu implica suspendre l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica
  • BONET, Eulàlia (1986) "L'entonació de les formes interrogatives en barceloní", Els Marges,33, pàg. 103-117.
  • BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa (1998) Fonologia catalana, Barcelona, Ariel.
  • BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa; MASCARÓ, Joan (1998) Manual de transcripció fonètica, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • BRUGUERA, Jordi (1990) Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
  • CASTELLANOS, Anton (1993) Manual de pronunciació, Vic, Eumo.
  • CERDÀ, Ramon (1968) El timbre vocálico del catalán, Madrid, CSIC.
  • COROMINES, Joan (1974) Lleures i converses d'un filòleg, Barce­lona, Club Editor (2a. ed.).
  • INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS (1992) "Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I. Fonètica)", dins Documents de la Secció Filològi­ca, II, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • LLISTERRI, Jaquim (1984) "Aproximació a la síntesi de les vocals del català", Folia Phonètica, 1, pàg. 45-77.
  • OLIVA, Savlador (1986) Introducció a la mètrica, Barcelona, Quaderns Crema.
  • PALOMA, David; PUIGGRÒS, M. Antònia; RICO, Albert; TORRENT, Anna. M. (2009) Guia fonètica per a les televisions locals, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • PONS, Lídia (1987) "Xinxirinxina, trap-trap. Aspectes de la motivació fonètica en català", Studia in honorem M. de Riquer, II, Barcelona, Quaderns Crema, pàg. 165-177.
  • PONS, Lídia (1992) Iodització i apitxament al Vallès, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • PRIETO, Pilar (2002) Entonació: models, teoria, mètodes, Barcelona, Ariel.
  • RECASENS, Daniel (1986) Estudis de fonètica experimen­tal del ca­talà oriental central, Barcelona, Publi­cacions de l'Abadia de Montserrat.
  • RECASENS, Daniel (1991) Fonètica descriptiva del català, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • RECASENS, Daniel (1993) Fonètica i fonologia, Barcelona, Enci­clopèdia Catalana.
  • ROMEU, Xavier (1983) Manual de fonologia catalana, Barcelona, Barcanova.
  • SERRA, P. (1993) "De la representació de l'accent", Llengua & Literatura, 5.
  • SERRA, P. (1994) "Estructura prosòdica i accent", Caplle­tra.
  • SOLÀ, Joan [dir.] (2003). Gramàtica del català contemporani, Barcelona, Empúries.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent