DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA Codi 12264112
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
FUENTES VÁZQUEZ, MANUEL
Adreça electrònica manuel.fuentes@urv.cat
Professors/es
FUENTES VÁZQUEZ, MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudio de la literatura hispanoamericana contemporánea desde la irrupción de las vanguardias hasta nuestros días, con especial atención al análisis de los procesos y textos capitales del período

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Conèixer la literatura en llengua espanyola.
 A12 Conèixer la realitat lingüística i literària hispanoamericana.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Coneix la literatura contemporània de la llengua espanyola
 A12 Coneix els aspectes, moviments, gèneres i autors més significatius de la literatura hispanoamericana, des del modernisme fins l'actualitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. La fundación de América
Tema 2. “Tuércele el cuello al cisne...”: Notas sobre el Modernismo y los modernismos en Hispanoamérica
Tema 3. Disolución, fragmentación, transformación del Modernismo hispanoamericano: las vanguardias 3.1. La ruptura del texto poético
3.2. Características generales de la vanguardia hispanoamericana
3.3. Manifiestos
Tema 4. Análisis de textos poéticos: César Vallejo, Pablo Neruda, Oliverio Girondo, José Juan Tablada, Vicente Huidobro, Nicanor Parra, Octavio Paz, Juan Gelmán, José Emilio Pacheco, Alejandra Pizarnik
Tema 5. El cuento hispanoamericano: estudio y antología
Tema 6. Aproximación al teatro y la novela hispanoamericanos del siglo XX.
Lecturas:
1. Antología de textos poéticos y manifiestos elaborada por el profesor responsable de la asignatura.
2. Antología de cuentos hispanoamericanos elaborada por el profesor responsable de la asignatura.
3. Lectura de una de las cuatro novelas que se proponen a continuación:
3.1. Ricardo Güiraldes. Don Segundo Sombra, Sara Parkinson de Paz (ed.), Madrid, Cátedra.
3.2. Alejo Carpentier, El reino de este mundo, Barcelona, Seix Barral.
3.3. Juan Rulfo, Pedro Páramo, Madrid, Cátedra.
3.4. Andrés Neuman, Bariloche, Barcelona, Compactos Anagrama,2008.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A12
40 0 40
Seminaris
A11
A12
14 45 59
Treballs
A12
2 0 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A11
2 45 47
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
A lo largo del cuatrimestre, el estudiante, a fin de elaborar la monografía en la que se contemplan los aspectos de introducción a la investigación, corrección gramatical, uso de los repertorios bibliográficos, cuestiones de orden formal, entre otros, debe entrevistarse con el profesor de la asignatura un mínimo de dos veces en atención individualizada.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A12
Monografia 40%
Proves de desenvolupament
A11
Examen 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un únic examen, amb valor 100%.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Las fuentes de información son los repertorios bibliográficos tanto de carácter general como particular; así como cualquier tipo de recurso electrónico documentado y fiable.

Se recomienda el uso de los siguientes manuales; la bibliografía específica se ofrece al estudiante junto a la exposición del temario.

1:Trinidad Barrera, "Las vanguardias hispanoamericanas", Madrid, Síntesis, 2006.

2:Jorge Schwartz, "Las vanguardias latinoamericanas (Textos programáticos y críticos)", Madrid, Cátedra, 1991.

3: Cedomil Goic (coord.), "Historia y crítica de la literatura hispanoamericana (Del Romanticismo al Modernismo"; Barcelona, Crítica, 1991.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent