Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Conèixer la literatura en llengua espanyola. |
| A22 |
Analitzar textos i discursos literaris i no literaris utilitzant degudament les tècniques d'anàlisi. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Coneix les tendències literàries i de les obres més significatives de la literatura espanyola dels segles XVIII i XIX
| | A22 |
Aplica els coneixements teòrics als treballs d'anàlisi, comentari i comparació de textos literaris, poètics i narratius
Situa l'estudi de la literatura en el marc dels estudis humanístics, artístics i culturals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d'informació
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. Las nuevas ideas ilustradas |
a. El contexto de la Ilustración.
b. La difusión de las ideas ilustradas.
|
2. El ensayo ilustrado.
|
a. Superstición y crítica: Feijoo.
b. La polémica sobre el atraso de España: El Censor, Jovellanos y Blanco White. |
3. Poesía del XVIII.
|
a. La lírica hasta el último tercio de siglo
b. La lírica del último tercio de siglo. |
4. Formas narrativas.
|
a. Autobiografía y novela: la Vida de Torres Villarroel.
b. La herencia cervantina del Padre Isla.
c. Las Cartas Marruecas de José Cadalso.
d. La novela sentimental e ilustrada: Cornelia Bororquia de Luis Gutiérrez. |
5. La reforma del teatro neoclásico. |
a. Leandro Fernández de Moratín. |
6. El romanticismo en España. |
a. El contexto histórico del siglo XIX.
b. La polémica romántica.
c. Los temas históricos en la novela y el teatro. |
7. Poesía romántica. |
a. De Espronceda a Bécquer. |
8. Costumbrismo. |
a. Mesonero Romanos y Larra. |
9. Realismo.
|
a. Realismo y novela: Benito Pérez Galdós.
b. Narrativa breve: Clarín. |
10. El debate sobre el Naturalismo. |
a. Emilia Pardo Bazán. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
70 |
105 |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
|
3 |
0 |
3 |
Treballs |
|
2 |
14 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
7 |
10 |
17 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
0 |
3 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripción del enfoque de la asignatura y métodos de trabajo. Presentación de contenidos y bibliografía.
Introducción a los siglos XVIII y XIX. |
Sessió Magistral |
Exposición teórica de las cuestiones propuestas en el temario y la bibliografía. |
Esdeveniments científics i/o divulgatius |
Actividades programadas por el Departamento de Filologías Románicas.
Visitas guiadas a la Tarragona de los siglos XVIII y XIX. |
Treballs |
Lectura y control de obras literarias completas.
Exposición oral. |
Resolució de problemes, exercicis |
Lectura y comentario de textos. |
Descripció |
Atención en las horas de despacho.
Tutorización de los trabajos prácticos. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Exposición oral en grupo. |
10% |
Proves pràctiques |
|
Comentarios de texto o resolución de ejercicios planteados. |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Prueba final de conocimientos y comentario de texto. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Controles de lectura de las obras propuestas. |
25% |
Altres |
|
Asistencia a clase. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Se trata de un sistema de evaluación continua, que valorará la capacidad del alumno para asimilar los conceptos y realizar el análisis literario aplicado a la Literatura Española de los siglos XVIII y XIX. Aparte habrá de demostrar su aptitud para utilizar un registro estándar culto de la lengua escrita y oral (en clase y exposiciones), por lo cual se tendrán en cuenta la ortografía, la adecuación del léxico y la corrección gramatical. Debe ser superada cada una de las pruebas para realizar la nota media final, por lo que deberán repetirse en el caso de no llegar al nivel mínimo exigido. Existe una segunda convocatoria, que consistirá también en una prueba de conocimientos y comentario de texto (50%), que promediará con las pruebas prácticas (el 50% restante, repartido entre los porcentajes indicados). |
Bàsica |
Carnero, Guillermo (coord.), Historia de la literatura española. El siglo XVIII, , Barcelona, Ariel, 1995
Aguilar Piñal, Francisco, Historia literaria de España en el siglo XVIII, Madrid, 1996
Aguilar Piñal, Francisco, Introducción al siglo XVIII, en Historia de la literatura española, Madrid, Júcar, 1991
Caso González, José Miguel (coord.), Ilustración y Neoclasicismo , Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 4,Barcelona, Crítica,, 1983
Gies, David T. y Russell P. Sebold, Ilustración y Neoclasicismo. Primer Suplemento, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 4/1 Barcelona, Crítica, 1992
Glendinning, Nigel, Historia de la literatura española, vol. 4, El siglo XVIII , Barcelona, Ariel (Letras e Ideas), 1984
Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX , Víctor García de la Concha (dir.),Historia de la literatura española, 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1995
Zavala, Iris (coord.), Romanticismo y realismo, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 2001
Zavala, Iris (coord.), Romanticismo y realismo. Primer Suplemento, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5/1,Barcelona, Crítica,, 2001
|
Se ofrecerá bibliografía específica de cada tema en las clases. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es imprescindible asistir a clase.
Se tendrá en cuenta la corrección ortográfica y estilística. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|