DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LITERATURA ESPANYOLA DELS SEGLES XVIII I XIX Codi 12264113
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant A partir de un panorama de los grandes movimientos culturales y literarios que surgen y se desarrollan a lo largo de los siglos XVIII y XIX en determinados contextos históricos, se tratará de advertir y valorar el hecho de que la evolución de la Literatura rebasa los límites cronológicos convencionales y se enriquece gracias a la pervivencia, anticipación y coincidencia en el tiempo de distintas corrientes, unas procedentes de la tradición, otras encaminadas a la novedad.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Conèixer la literatura en llengua espanyola.
 A22 Analitzar textos i discursos literaris i no literaris utilitzant degudament les tècniques d'anàlisi.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Coneix les tendències literàries i de les obres més significatives de la literatura espanyola dels segles XVIII i XIX
 A22 Aplica els coneixements teòrics als treballs d'anàlisi, comentari i comparació de textos literaris, poètics i narratius
Situa l'estudi de la literatura en el marc dels estudis humanístics, artístics i culturals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d'informació
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Las nuevas ideas ilustradas a. El contexto de la Ilustración.
b. La difusión de las ideas ilustradas.
2. El ensayo ilustrado.
a. Superstición y crítica: Feijoo.
b. La polémica sobre el atraso de España: El Censor, Jovellanos y Blanco White.
3. Poesía del XVIII.

a. La lírica hasta el último tercio de siglo
b. La lírica del último tercio de siglo.
4. Formas narrativas.

a. Autobiografía y novela: la Vida de Torres Villarroel.
b. La herencia cervantina del Padre Isla.
c. Las Cartas Marruecas de José Cadalso.
d. La novela sentimental e ilustrada: Cornelia Bororquia de Luis Gutiérrez.
5. La reforma del teatro neoclásico. a. Leandro Fernández de Moratín.
6. El romanticismo en España. a. El contexto histórico del siglo XIX.
b. La polémica romántica.
c. Los temas históricos en la novela y el teatro.
7. Poesía romántica. a. De Espronceda a Bécquer.
8. Costumbrismo. a. Mesonero Romanos y Larra.
9. Realismo.
a. Realismo y novela: Benito Pérez Galdós.
b. Narrativa breve: Clarín.
10. El debate sobre el Naturalismo. a. Emilia Pardo Bazán.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
2 0 2
Sessió Magistral
A11
B1
C3
35 70 105
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A11
A22
B1
B4
B6
C3
C4
3 0 3
Treballs
A11
A22
B1
B4
B6
C3
C4
2 14 16
Resolució de problemes, exercicis
A22
C3
7 10 17
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A11
A22
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
A11
A22
B6
C4
3 0 3
Proves pràctiques
A11
A22
B6
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del enfoque de la asignatura y métodos de trabajo. Presentación de contenidos y bibliografía.
Introducción a los siglos XVIII y XIX.
Sessió Magistral Exposición teórica de las cuestiones propuestas en el temario y la bibliografía.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Actividades programadas por el Departamento de Filologías Románicas.
Visitas guiadas a la Tarragona de los siglos XVIII y XIX.
Treballs Lectura y control de obras literarias completas.
Exposición oral.
Resolució de problemes, exercicis Lectura y comentario de textos.

Atenció personalitzada
Descripció
Atención en las horas de despacho. Tutorización de los trabajos prácticos.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A11
A22
B1
B4
B6
C3
C4
Exposición oral en grupo. 10%
Proves pràctiques
A11
A22
B6
C4
Comentarios de texto o resolución de ejercicios planteados. 15%
Proves de desenvolupament
A11
A22
Prueba final de conocimientos y comentario de texto. 50%
Proves objectives de preguntes curtes
A11
A22
B6
C4
Controles de lectura de las obras propuestas. 25%
Altres  

Asistencia a clase.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Se trata de un sistema de evaluación continua, que valorará la capacidad del alumno para asimilar los conceptos y realizar el análisis literario aplicado a la Literatura Española de los siglos XVIII y XIX.

Aparte habrá de demostrar su aptitud para utilizar un registro estándar culto de la lengua escrita y oral (en clase y exposiciones), por lo cual se tendrán en cuenta la ortografía, la adecuación del léxico y la corrección gramatical.

Debe ser superada cada una de las pruebas para realizar la nota media final, por lo que deberán repetirse en el caso de no llegar al nivel mínimo exigido. Existe una segunda convocatoria, que consistirá también en una prueba de conocimientos y comentario de texto (50%), que promediará con las pruebas prácticas (el 50% restante, repartido entre los porcentajes indicados).


Fonts d'informació

Bàsica Carnero, Guillermo (coord.), Historia de la literatura española. El siglo XVIII, , Barcelona, Ariel, 1995
Aguilar Piñal, Francisco, Historia literaria de España en el siglo XVIII, Madrid, 1996
Aguilar Piñal, Francisco, Introducción al siglo XVIII, en Historia de la literatura española, Madrid, Júcar, 1991
Caso González, José Miguel (coord.), Ilustración y Neoclasicismo , Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 4,Barcelona, Crítica,, 1983
Gies, David T. y Russell P. Sebold, Ilustración y Neoclasicismo. Primer Suplemento, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 4/1 Barcelona, Crítica, 1992
Glendinning, Nigel, Historia de la literatura española, vol. 4, El siglo XVIII , Barcelona, Ariel (Letras e Ideas), 1984
Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX , Víctor García de la Concha (dir.),Historia de la literatura española, 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1995
Zavala, Iris (coord.), Romanticismo y realismo, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 2001
Zavala, Iris (coord.), Romanticismo y realismo. Primer Suplemento, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5/1,Barcelona, Crítica,, 2001

Se ofrecerá bibliografía específica de cada tema en las clases.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es imprescindible asistir a clase. Se tendrá en cuenta la corrección ortográfica y estilística.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent