DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) LITERATURA ESPANYOLA DELS SEGLES XVIII I XIX Codi 12264113
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
PUJOL RUSSELL, SARA
Adreça electrònica sara.pujol@urv.cat
Professors/es
PUJOL RUSSELL, SARA
Web
Descripció general i informació rellevant Se trazará una visión panorámica de la literatura española de los siglos XVIII y XIX con especial atención a la poesía decimonónica a través de sus textos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura espanyola dels segles XVIII i XIX.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Fa la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
Contribueix a l'establiment i aplicació dels processos de treball de l'equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
Visión panorámica de los movimientos y tendencias del siglo XVIII .
Los géneros literarios
.
Arte y poesía

.
La poesía: estudio y análisis de textos .
La literatura en su transición al siglo XIX .
Visión panorámica de los movimientos y tendencias del siglo XIX .
Los géneros literarios .
Arte y poesía
.
La poesía: estudio y análisis de textos. Pervivencia clásica e innovación literaria .

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
C4
30 60 90
Esdeveniments científics i/o divulgatius
B5
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis
A7
B5
C4
22 26 48
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A7
B5
C4
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del enfoque de la asignatura y métodos de trabajo. Presentación de contenidos y bibliografía.
Introducción a los siglos XVIII y XIX.
Sessió Magistral Exposición teórica de los contenidos de la asignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Conferencias con especialistas de prestigio para profundizar en el conocimiento de aspectos específicos de la materia.
Resolució de problemes, exercicis Formulación, análisis y resolución de ejercicios relacionados con la temática de la asignatura
Atenció personalitzada Resolución de dudas y/o cualquier cuestión relacionada con la asignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Tiempo dedicado a atender y resolver dudas de los alumnos que lo soliciten, tanto en los problemas que surjan en el aula como en los ejercicios realizados y las pruebas.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A7
B5
C4
Resolución de ejercicios en el aula y fuera de esta. 25%
Proves de desenvolupament
A7
B5
C4
Comentarios de texto: sobre una escena teatral y una narración breve. 75%
Altres  

Asistencia a clase.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

La puntuación obtenida en las prácticas no se tendrá en cuenta si no se ha aprobado el examen teórico-práctico (prueba de desarrollo).

En segunda convocatoria se realizará un examen teórico-práctico que supondrá el 100% del total de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica Carnero, Guillermo (coord.), Historia de la literatura española. El siglo XVIII, , Barcelona, Ariel, 1995
Aguilar Piñal, Francisco, Historia literaria de España en el siglo XVIII, Madrid, Trotta/ CSIC, 1996
Caso González, José Miguel (coord.), Ilustración y Neoclasicismo , Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 4,Barcelona, Crítica,, 1983
Gies, David T. y Russell P. Sebold, Ilustración y Neoclasicismo. Primer Suplemento, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 4/1 Barcelona, Crítica, 1992
Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX , Víctor García de la Concha (dir.),Historia de la literatura española, 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1995
Zavala, Iris (coord.), Romanticismo y realismo, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica, 2001
Zavala, Iris (coord.), Romanticismo y realismo. Primer Suplemento, Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5/1,Barcelona, Crítica,, 2001
Navas Ruiz, Ricardo, El Romanticismo español, Madrid, Cátedra, 1990
Allison Peers, Edgar, Historia del Romanticismo Español, Madrid, Gredos, 1973
Carnero, Guillermo, Historia de la literatura española. Siglo XVIII, Víctor García de la Concha (dir.), Madrid, Espasa-Calpe, 1995
Pedraza Jiménez, Felipe, Manual de literatura española, Pamplona, Cénlit, 1980
Alborg, Juan Luis, Historia de la literatura española, Madrid, Gredos, vols. 3-4, 1996, 1999
Sebold, Russell P., El rapto de la mente. Poética y poesía dieciochescas, Barcelona, Anthropos, 1989
Sebold, Russell P., Trayectoria del romanticismo español. Desde la Ilustración hasta Bécquer, Barcelona, Crítica, 1983

Se ofrecerá bibliografía específica de cada tema en las clases.

Complementària

Se ofrecerá bibliografía específica de cada tema en las clases.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA ESPANYOLA CONTEMPORÀNIA/12264111

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DONA I LITERATURA/12264222

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA ESPANYOLA DELS SEGLES D'OR/12264116
 
Altres comentaris
La asistencia a clase y la participación activa resultan muy importantes.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent