Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Coneix els moviments, gèneres i autors més significatius de la literatura hispanoamericana.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. 1492: el descubrimiento de "el otro" |
1.1. Diario de a bordo, Cristóbal Colón
1.2. El texto como espacio de ficción: de la descripción empírica al mito
|
2. Cartas, crónicas y relaciones: el texto fronterizo, entre la historia y la poesía |
2.1.Las crónicas de Indias
2.1.1. Historia de las Indias y Brevísima relación de la destrucción de las Indias, Fray Bartolomé de las Casas
2.1.2. Naufragios y comentarios, Álvar Núñez Cabeza de Vaca
2.1.3. Historia verdadera de la conquista de Nueva España, Bernal Díaz del Castillo
2.1.4. Cartas de relación, Hernán Cortés
2.1.5. Otros cronistas: Fray Bernardino de Sahagún y Juan Ginés de Sepúlveda
2.2. Aspectos fundamentales de las crónicas de Indias
2.2.1. El fictive impulse de Hayden White
2.2.2. Las fórmulas: “cosa nunca oída y vista”
2.2.3. El tratamiento del indio
2.2.4. La imagen de la mujer en las crónicas
2.2.5. Del caníbal al mito del paraíso
2.3. La perspectiva nativa: el Inca Garcilaso de la Vega |
3. El pensamiento utópico: la proyección americana |
|
4. La poesía épica y la lírica colonial en el Barroco |
4.1. La Araucana, Alonso de Ercilla
4.2. Flores de baria poesía: poetas novohispanos
4.3. Primero (El sueño) y la lírica amorosa de Sor Juana Inés de la Cruz
|
5. Ciencia, filosofía e interés antropológico en la literatura del XVIII |
|
6. La debelación romántica y la poética gauchesca |
6.1. Camino hacia el Romanticismo
6.1.1. El caso de Andrés Bello
6.1.2. El Periquillo Sarniento, Joaquín Fernández de Lizardi
6.1.3. Literatura y política: Simón Bolívar
6.2. El Romanticismo
6.2.1. La cautiva y El matadero, Esteban Echeverría
6.2.2. Facundo o civilización y barbarie en las pampas argentinas, Domingo Faustino Sarmiento
6.3. El gaucho como símbolo nacional romántico
6.3.1. El gaucho Martín Fierro, José Hernández
6.4. Rompiendo el silencio: escritoras del XIX
6.4.1. Gertrudis Gómez de Avellaneda
6.4.2. Otras escritoras románticas del continente americano
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Treballs |
|
14 |
40 |
54 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
0 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
45 |
47 |
Proves pràctiques |
|
1 |
5 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura. Evaluació oral dels coneixements mínims de la realitat hispanoamericana. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura amb el suport de les TIC. |
Treballs |
Anàlisi literari de les obres més importants i realització d'un treball comparatiu o monografia d'una o més obres. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral del treball comparatiu o la monografia realitzada. |
Atenció personalitzada |
L'estudiant haurà d'entrevistar-se un mínim de dues vegades amb la professora per tal de fer un seguiment del treball o la monografia i resoldre els dubtes que es puguin plnatejar. |
Descripció |
Durant el quatrimestre, l'estudiant ha d'entrevistarse com a mínim dues vegades amb la professora per tal d'elaborar l'estudi comparatiu o monografia on es treballaran els aspectes bàsics de la recerca bibliogràfica, la correcció gramatical, la normativa de citació, la presentació formal i altres aspectes rellevants. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Assistència a les classes i participació |
|
Treballs |
|
Treball comparatiu o monografia |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen |
60% |
Proves pràctiques |
|
Exposició oral |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar la matèria, l'estudiant s'ha de presentar a totes les proves i obtenir més d'un 4 per poder fer la ponderació de les qualificacions. | |
Bàsica |
Giuseppe Bellini, Historia de la literatura hispanoamericana , Castalia, 1990
Luis Íñigo Madrigal (coordinador), Historia de la literatura hispanoamericana , Cátedra, 2008
Cedomil Goic, Historia y crítica de la literatura hispanoamericana , Crítica, 1991
Emilio Carilla, El Romanticismo en la América hispánica , Gredos, 1975
José Miguel Oviedo, Historia de la literatura hispanoamericana , Alianza, 1997
José M. Cabrales Arteaga, Literatura hispanoamericana: del descubrimiento al siglo XIX , Playor, 1982
|
Es recomana l'ús dels següents manuals, la bibliografia específica
s'oferirà a l'estudiant durant l'exposició del temari. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|