DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) LITERATURA HISPANOAMERICANA MODERNA Codi 12264114
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica mariaisabel.calle@urv.cat
Professors/es
CALLE ROMERO, MARÍA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura tiene como principio fundamental explicar los procesos y desarrollos de la literatura hispanoamericana desde 1492 hasta la fragmentación y los procesos de independencia política.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els moviments, gèneres i autors més significatius de la literatura hispanoamericana.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. 1492: el descubrimiento de "el otro" 1.1. Diario de a bordo, Cristóbal Colón
1.2. El texto como espacio de ficción: de la descripción empírica al mito
2. Cartas, crónicas y relaciones: el texto fronterizo, entre la historia y la poesía 2.1.Las crónicas de Indias
2.1.1. Historia de las Indias y Brevísima relación de la destrucción de las Indias, Fray Bartolomé de las Casas
2.1.2. Naufragios y comentarios, Álvar Núñez Cabeza de Vaca
2.1.3. Historia verdadera de la conquista de Nueva España, Bernal Díaz del Castillo
2.1.4. Cartas de relación, Hernán Cortés
2.1.5. Otros cronistas: Fray Bernardino de Sahagún y Juan Ginés de Sepúlveda
2.2. Aspectos fundamentales de las crónicas de Indias
2.2.1. El fictive impulse de Hayden White
2.2.2. Las fórmulas: “cosa nunca oída y vista”
2.2.3. El tratamiento del indio
2.2.4. La imagen de la mujer en las crónicas
2.2.5. Del caníbal al mito del paraíso
2.3. La perspectiva nativa: el Inca Garcilaso de la Vega
3. El pensamiento utópico: la proyección americana
4. La poesía épica y la lírica colonial en el Barroco 4.1. La Araucana, Alonso de Ercilla
4.2. Flores de baria poesía: poetas novohispanos
4.3. Primero (El sueño) y la lírica amorosa de Sor Juana Inés de la Cruz
5. Ciencia, filosofía e interés antropológico en la literatura del XVIII
6. La debelación romántica y la poética gauchesca 6.1. Camino hacia el Romanticismo
6.1.1. El caso de Andrés Bello
6.1.2. El Periquillo Sarniento, Joaquín Fernández de Lizardi
6.1.3. Literatura y política: Simón Bolívar
6.2. El Romanticismo
6.2.1. La cautiva y El matadero, Esteban Echeverría
6.2.2. Facundo o civilización y barbarie en las pampas argentinas, Domingo Faustino Sarmiento
6.3. El gaucho como símbolo nacional romántico
6.3.1. El gaucho Martín Fierro, José Hernández
6.4. Rompiendo el silencio: escritoras del XIX
6.4.1. Gertrudis Gómez de Avellaneda
6.4.2. Otras escritoras románticas del continente americano

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
40 0 40
Treballs
A7
14 40 54
Presentacions / exposicions
C4
1 0 1
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
2 45 47
Proves pràctiques
C4
1 5 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura. Evaluació oral dels coneixements mínims de la realitat hispanoamericana.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb el suport de les TIC.
Treballs Anàlisi literari de les obres més importants i realització d'un treball comparatiu o monografia d'una o més obres.
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball comparatiu o la monografia realitzada.
Atenció personalitzada L'estudiant haurà d'entrevistar-se un mínim de dues vegades amb la professora per tal de fer un seguiment del treball o la monografia i resoldre els dubtes que es puguin plnatejar.

Atenció personalitzada
Descripció
Durant el quatrimestre, l'estudiant ha d'entrevistarse com a mínim dues vegades amb la professora per tal d'elaborar l'estudi comparatiu o monografia on es treballaran els aspectes bàsics de la recerca bibliogràfica, la correcció gramatical, la normativa de citació, la presentació formal i altres aspectes rellevants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A7
Assistència a les classes i participació
Treballs
A7
Treball comparatiu o monografia 30%
Proves de desenvolupament
A7
Examen 60%
Proves pràctiques
C4
Exposició oral 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar la matèria, l'estudiant s'ha de presentar a totes les proves i obtenir més d'un 4 per poder fer la ponderació de les qualificacions.


Fonts d'informació

Bàsica Giuseppe Bellini, Historia de la literatura hispanoamericana , Castalia, 1990
Luis Íñigo Madrigal (coordinador), Historia de la literatura hispanoamericana , Cátedra, 2008
Cedomil Goic, Historia y crítica de la literatura hispanoamericana , Crítica, 1991
Emilio Carilla, El Romanticismo en la América hispánica , Gredos, 1975
José Miguel Oviedo, Historia de la literatura hispanoamericana , Alianza, 1997
José M. Cabrales Arteaga, Literatura hispanoamericana: del descubrimiento al siglo XIX , Playor, 1982

Es recomana l'ús dels següents manuals, la bibliografia específica s'oferirà a l'estudiant durant l'exposició del temari.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent