Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Coneix els moviments, gèneres i autors més significatius de la literatura hispanoamericana.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT7 |
Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. 1492: el descubrimiento del "otro" |
1.1. Diario de a bordo, Cristóbal Colón
1.2. El texto como espacio de ficción: de la descripción empírica al mito
|
2. Cartas, crónicas y relaciones: el texto fronterizo, entre la historia y la poesía |
2.1 Las crónicas de Indias
2.1.1 Historia de las Indias y Brevísima relación de la destrucción de las Indias, Fray Bartolomé de las Casas
2.1.2 Naufragios y comentarios, Álvar Núñez Cabeza de Vaca
2.1.3 Historia verdadera de la conquista de Nueva España, Bernal Díaz del Castillo
2.1.4 Cartas de relación, Hernán Cortés
2.1.5 Otros cronistas
2.2 Otros conceptos y temas
2.2.1 El fictive impulse de Hayden White
2.2.2 La imagen de la mujer en las crónicas
2.2.3 La perspectiva nativa: el Inca Garcilaso de la Vega y Felipe Guamán Poma de Ayala |
3. El pensamiento utópico: la proyección americana |
|
4. La poesía épica y la lírica colonial en el Barroco |
4.1. La Araucana, Alonso de Ercilla
4.2. Flores de baria poesía: poetas novohispanos
4.3. Primero (El sueño) y la lírica amorosa de Sor Juana Inés de la Cruz
|
5. Ciencia, filosofía e interés antropológico en la literatura del XVIII |
|
6. La debelación romántica y la poética gauchesca |
6.1. Camino hacia el Romanticismo
6.1.1. El caso de Andrés Bello
6.1.2. El Periquillo Sarniento, Joaquín Fernández de Lizardi
6.1.3. Literatura y política: Simón Bolívar
6.2. El Romanticismo
6.2.1. La cautiva y El matadero, Esteban Echeverría
6.2.2. Facundo o civilización y barbarie en las pampas argentinas, Domingo Faustino Sarmiento
6.3. El gaucho como símbolo nacional romántico
6.3.1. El gaucho Martín Fierro, José Hernández
6.4. Rompiendo el silencio: escritoras del XIX
6.4.1. Gertrudis Gómez de Avellaneda
6.4.2. Otras escritoras románticas del continente americano
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Treballs |
|
14 |
40 |
54 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
45 |
47 |
Proves pràctiques |
|
1 |
5 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura. Evaluació oral dels coneixements mínims de la realitat hispanoamericana. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura amb el suport de les TIC. |
Treballs |
Anàlisi literari de les obres més importants i realització d'un treball comparatiu o monografia d'una o més obres. |
Atenció personalitzada |
L'estudiant haurà d'entrevistar-se un mínim de dues vegades amb la professora per tal de fer un seguiment del treball o la monografia i resoldre els dubtes que es puguin plnatejar. |
Descripció |
Durant el quatrimestre, l'estudiant ha d'entrevistar-se com a mínim dues vegades amb la professora per tal d'elaborar l'estudi comparatiu o monografia on es treballaran els aspectes bàsics de la recerca bibliogràfica, la correcció gramatical, la normativa de citació, la presentació formal i altres aspectes rellevants.
Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21 s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Assistència a les classes i participació |
|
Treballs |
|
Treball comparatiu o monografia |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen |
30% |
Proves pràctiques |
|
Pràctiques d'anàlisi crític, comparació i anàlisi literari |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar la matèria, l'estudiant s'ha de presentar a totes les proves i obtenir més d'un 4 per poder fer la ponderació de les qualificacions. Aquesta guia docent és orientativa. En el cas de situacions d'emergència sanitària s'adaptarà l'avaluació perquè es pugui dur a terme d'acord amb les directrius que estableixin els organismes pertinents. Qualsevol modificació s'informarà, si escau, mitjançant el fòrum de notícies del campus virtual (Moodle). | |
Bàsica |
Giuseppe Bellini, Historia de la literatura hispanoamericana , Castalia, 1990
Luis Íñigo Madrigal (coordinador), Historia de la literatura hispanoamericana , Cátedra, 2008
Cedomil Goic, Historia y crítica de la literatura hispanoamericana , Crítica, 1991
Emilio Carilla, El Romanticismo en la América hispánica , Gredos, 1975
José Miguel Oviedo, Historia de la literatura hispanoamericana , Alianza, 1997
José M. Cabrales Arteaga, Literatura hispanoamericana: del descubrimiento al siglo XIX , Playor, 1982
José Miguel Oviedo, Historia de la Literatura Hispanoamericana, Alianza Editorial, 2012
Ed. Mercedes Serna, Crónicas de Indias, Cátedra, 2005
|
Es recomana l'ús dels següents manuals, la bibliografia específica
s'oferirà a l'estudiant durant l'exposició del temari. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LITERATURA HISPANOAMERICANA CONTEMPORÀNIA/12264112 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|