DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) LITERATURA ESPANYOLA DELS SEGLES D'OR Codi 12264116
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
Adreça electrònica josefa.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Conocer, aunque sea a grandes rasgos, la historia de la literatura española en uno de sus grandes periodos literarios como fueron los Siglos de Oro

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Conèixer la literatura en llengua espanyola.
 A16 Dominar les tècniques i els mètodes de l'anàlisi literària.
 A22 Analitzar textos i discursos literaris i no literaris utilitzant degudament les tècniques d'anàlisi.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Coneix la literatura espanyola dels segles XVI i XVII
 A16 Aplica els coneixements teòrics als treballs d'anàlisi, comentari i comparació de textos literaris, poètics i narratius
 A22 Aplica els coneixements teòrics als treballs d'anàlisi, comentari i comparació de textos literaris, poètics i narratius
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema
Tema I. Los Siglos de Oro españoles.


Tema II. La literatura renacentista.




Tema III. La literatura barroca.
1.1. Introducción.
1.2. Los Siglos de Oro españoles.

2.1. La literatura del siglo XVI.
2.2. La lírica renacentistas.
2.3. La prosa renacentista.
2.4. El teatro en el siglo XVI.

3.1. La literatura en el siglo XVII.
3.2. La lírica barroca.
3.3 La prosa barroca.
3.4. El teatro en el siglo XVII.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
35 70 105
Esdeveniments científics i/o divulgatius
5 0 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
4 0 4
Treballs
0 15 15
Activitats Introductòries
A11
A16
A22
B1
B4
C6
2 0 2
Atenció personalitzada
B6
C6
0 0 0
 
Proves de desenvolupament
10 0 10
Proves pràctiques
A11
A16
A22
B1
B4
B6
C3
3 4 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación de la asignatura.
Sessió Magistral Exposición teórica de los contenidos de la asignatura.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Asistencia a conferencias literarias, talleres, seminarios,,,, organizados por el área de Filologías Románicas.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolución de comentarios de texto y ejercicios en el aula.
Treballs trabajo monográfico en profundidad de un tema relacionado con la asignatura: ampliación y relación de los contenidos dados en las sesiones magistrales.
Activitats Introductòries La docencia de la asignatura está basada fundamentalmente en la asistencia del alumno a las sesiones de clase. Sin embargo, el alumno también deberá ampliar el contenido de tales sesiones con la consulta de la bibliografía específica de cada tema, indicada por el docente, y la realización de las lecturas, prácticas y trabajo obligatorio.
Por supuesto, todo esto contará con la atención personalizada del docente: los alumnos siempre serán bienvenidos en las horas de visita, que estarán disponiblles a principios de curso.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
La docencia de la asignatura está basada fundamentalmente en la asistencia del alumno a las sesiones de clase. Sin embargo, el alumno también deberá ampliar el contenido de tales sesiones con la consulta de la bibliografía específica de cada tema, indicada por el docente, y la realización de las lecturas, prácticas y trabajo obligatorio. Por supuesto, todo esto contará con la atención personalizada del docente: los alumnos siempre serán bienvenidos en las horas de visita, que estarán disponiblles a principios de curso.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Esdeveniments científics i/o divulgatius
Asistencia a alguna conferencia que pueda estar relacionada con el periodo literario que se trabaja. 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Comentarios de texto trabajados en horas de clase con la ayuda del docente 5%
Treballs
Trabajo monográfico sobre un tema relacionado con la asignatura que el docente propondrá al inicio de la misma. 20%
Proves de desenvolupament
Examen sobre los conceptos dados en clase y la aportación personal que pueda dar el alumno. 60%
Proves pràctiques
A11
A16
A22
B1
B4
B6
C3
Comentarios de texto trabajados en casa de forma autónoma. 5%
Altres  

Lectura de algún libro relacionado con la época literaria que se trabaja.

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segunda convocatoria, simplemente será un examen escrito de los conocimientos adquiridos durante el curso. Consistirá en un examen teórico (desarrollo de preguntas sobre unos temas relacionados con la asignatura) y práctico (un comentario de texto).

Al igual que en la primera convocatoria, no se podrá presentar a dicho examen ninguna persona que no haya entregado todas las prácticas y el trabajo monográfico dentro de la fecha asignada por el docente.

Fonts d'informació

Bàsica

Además de las conocidas historias de la literatura, de Guillermo Díaz-Plaja, Ángel ValbuenaPrat, Juan Luis Alborg y Emilio González López, las siguientes obras son deespecial interés para el estudio del siglo XVI:

BATAILLON, Marcel: Erasmo y España.

CHEVALIER, Maxime: Lectura y lectores en la España de lossiglos XVI y XVII.

GALLEGO MORELL,Antonio: Estudios sobre poesía españoladel primer Siglo de Oro.

GREEN, Ottis: España y la tradición occidental.

HERMENEGILDO,Alfredo: La tragedia en el Renacimientoespañol.

KOHUT, Karl: Las teorías literarias en España y Portugaldurante los siglos XVI y XVII.

MÁRQUEZ VILLANUEVA,Francisco: Espiritualidad y literatura enel siglo XVI.

MENÉNDEZ PIDAL,Ramón: “El lenguaje del siglo XVI” en Lalengua de Cristóbal Colón.

VALBUENA PRAT,Ángel: Historia del teatro español.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Lo que se espera de los alumnos es leer y entender los apuntes y los textos del curso, asimilar los conceptos y ser capaces de realizar las correspondientes prácticas. Lo que NO se espera de los alumnos es memorizar una gran cantidad de datos; únicamente los necesarios para demostrar los conocimientos que se han adquirido de la asignatura. Tampoco se espera del alumno que haga faltas de ortografía y tenga un estilo pésimo a la hora de redactar las prácticas, el trabajo y el examen. Para aprobar la asignatura no será suficiente con los apuntes que el docente dé en clase: se han de consultar las diversas fuentes de información que se proponen para facilitar la comprensión de los conceptos y la terminología. También se ha de practicar para poder realizar unos correctos comentarios de texto, con buen estilo y, sobre todo, sin faltas ortográficas.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent