DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) LITERATURA ESPANYOLA DE LA SEGONA MEITAT DEL SEGLE XX I ACTUAL Codi 12264117
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.gimeno@urv.cat
Professors/es
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura se centra en la literatura espanyola de la segona meitat del segle XX i dels començaments del segle XXI, atenent als gèneres literaris de la poesia, la novel·la i el teatre, inserits en el seu context literari, històric i cultural. S'incidirà en els autors i obres més significatives, que s'analitzaran total o parcialment, segons un ordre diacrònic, amb ajuda de bibliografia crítica complementària. Amb això es pretén realitzar una reflexió sobre el cànon de la literatura contemporània espanyola i els corrents crítics vigents mitjançant metodologies diverses: comentaris de text, exposicions orals, assajos temàtics, ressenyes...

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix les tendències literàries i les obres més significatives de la literatura espanyola contemporània.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción y periodización: el contexto histórico-cultural desde mediados del siglo XX
2. Poesía 2.1. Poesía social en los 50-60: origen, evolución y grupos poéticos
2.2. La renovación poética: el 68 y los novísimos
2.3. La poesía de la experiencia
2.4. Nuevas corrientes en el fin de siglo
3. Narrativa 3.1. La senda del realismo
3.1.1. Novela social y neorrealismo: la “generación” del 50
3.1.2. Novelistas en el exilio: Ramón J. Sender
3.1.3. La continuidad narrativa de Miguel Delibes
3.2. Novela experimental e iconoclastias narrativas
3.2.2. Tiempo de silencio de Luis Martín Santos
3.2.3. El absurdo cotidiano en Javier Tomeo
3.3. Memoria e intimismo en la narrativa breve: José María Merino y Javier Marías
4. Teatro 4.1. Entre el simbolismo y el realismo.
4.2. Teatro experimental
4.3. Del teatro independiente al neocostumbrismo.
4.4. Salas alternativas, espectáculo y nuevas dramaturgias en el siglo XXI

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
6 0 6
Sessió Magistral
A7
30 70 100
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A7
4 0 4
Resolució de problemes, exercicis
A7
13 20 33
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A7
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la programació, objectius, continguts i activitats d'avaluació.
Explicació de la bibliografia i principals fonts d'informació.
Tema 1. Introducció al context literari, històric i cultural.
Sessió Magistral Explicació del programa:
La literatura espanyola de la segona meitat del segle XX i principis del segle XXI: poesia, narrativa i teatre.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Conferències i seminaris relacionats amb l'assignatura.

Resolució de problemes, exercicis Lectura d'obres programades (senceres o fragments); comentaris de textos, assajos temàtics, qüestionaris,
Atenció personalitzada Atenció durant les hores de visita concertades.
Resolució de dubtes i tutorizació d'activitats pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Guia durant la classe en la resolució dels exercicis programats. Atenció al despatx a les hores anunciades i concertades.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A7
Comentaris de text, assajos temàtics o ressenyes de les lectures obligatòries 50%
Proves de desenvolupament
A7
Continguts del temari, teòrico-pràctics 40%
Altres  

Assistència i participació a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Ha de ser superada cadascuna de les proves teòriques (1) i pràctiques (5) per obtenir la nota final, tant en primera com en segona convocatòria. Existirà una recuperació de les pràctiques suspeses o no presentades.

El plagi en els exercicis lliurats comporta el suspens.

En cas de quedar pendent alguna de les proves, es guardaran les restants aprovades només el curso següent.

D'acord amb la normativa acadèmica de la URV es limitarà l'ús de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de proves avaluadores.


Fonts d'informació

Bàsica

Canavaggio, Jean (dir.) (1995), Historia de la literatura española: t. 6, El siglo XX,Barcelona, Ariel.

Debicki, Andrew (1997), Historia de la poesía española del siglo XX: desde la modernidad hasta el presente; Madrid, Gredos.

Díez Borque, José M. (coord.) (1987), Historia de la literatura española, vol. 4, Madrid, Taurus.

Gracia, Jordi, y Domingo Ródenas (2011), Derrota y restitución de la modernidad.1939-2010, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 7, Barcelona, Crítica.

Gracia, Jordi (2000), Los nuevos nombres: 1975-2000, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 9, tomo 2, Barcelona, Crítica.

OLIVA, César (2004), La última escena (Teatro español desde 1975 hasta nuestros días), Madrid, Cátedra.

POZUELO YVANCOS, José María (2004), Ventanas de la ficción: narrativa hispánica. Siglos XX y XXI, Barcelona, Península.

PRIETO DE PAULA, Ángel L. y Mar LANGA PIZARRO (2007), Manual de literatura española actual, Madrid, Castalia.

Río, Ángel del (2011), Historia de la literatura española, Madrid, Gredos, 2011.

RUIZ RAMÓN, Francisco (1980), Historia del teatro español. Siglo XX, Madrid, Cátedra.

Sanz Villanueva, Santos (1984), Historia de la literatura española. Literatura actual, Barcelona, Ariel.

—(1999), Época contemporánea: 1939-1975, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 8, tomo 2, Barcelona, Crítica

SOLDEVILA DURANTE, Ignacio (2001), Historia de la novela española (1936-2000), Madrid, Cátedra.

Villanueva, Darío et al. (1992), Los nuevos nombres: 1975-1990, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 9, tomo 1, Barcelona, Crítica.

Ynduráin, Domingo (1980), Época contemporánea: 1939-1975, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 8, tomo 1, Barcelona, Crítica.

Complementària

ALONSO, Santos (2003), La Novela española en el fin de siglo (1975-2000), Madrid, Mare Nostrum.

AMELL, Samuel y Salvador GARCÍA CASTAÑEDA (eds.) (1988), La cultura española en el postfranquismo. Diez años de cine, cultura y literatura (1975-1985), Madrid, Playor.

Aparicio Maydeu, Javier (2011), El desguace de la tradición. En el taller de la narrativa del siglo XX, Madrid, Cátedra.

Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Literatura española, Bibliotecas de Autor [en línea] <http://www.cervantesvirtual.com>.

CULLELL, Diana (2010), La poesía de la experiencia española de finales del siglo XX al XXI, Madrid, Devenir.

Díaz Navarro, Epicteto (2007), Juegos de lenguaje. En torno a la narrativa española actual, Gijón, Llibros del Pexe.

García, Carlos Javier (2002), Contrasentidos. Acercamiento a la novela española contemporánea. Zaragoza, Tropelías.

GIL CASADO, Pablo (1990), La novela deshumanizada española 1958-1988, Barcelona, Anthropos.

Gullón, Germán, “Novela española contemporánea”, en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, < http://www.cervantesvirtual.com/bib/portal/nec/> [en línea]

Holloway, Vance H. (1999), El Posmodernismo y otras tendencias de la novela española (1967-1995), Madrid, Fundamentos.

Ingenschay, Dieter y Hans-Jörg Neuschäfer (eds.) (1994), Abriendo caminos. La literatura española desde 1975, Barcelona, Lumen.

LAMILLAR, Juan (2000), El desorden del canto: notas sobre poesía española del siglo XX, Madrid, Renacimiento.

Lozano Mijares, María del Pilar (2007), La novela española posmoderna, Madrid, Arco.

Mainer, José-Carlos (2005), Tramas, libros, nombres. Para entender la literatura española, 1944-2000, Barcelona, Anagrama.

MURCIANO, Carlos (2003), Aproximaciones a la poesía española del siglo XX, Madrid, Huerga & Fierro.

Navajas, Gonzalo (1996), Más allá de la posmodernidad,Barcelona, EUB.

Pozuelo Yvancos, José María (2010), Figuraciones del yo en la narrativa, Valladolid, Cátedra Miguel Delibes.

Prieto de Paula, Ángel Luis, “Poesía española contemporánea”, en Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, < http://www.cervantesvirtual.com/portales/poesia_espanola_contemporanea/> [en línea]

Redondo Goicoechea, Alicia (2009), Mujeres y narrativa, Madrid, Siglo XXI.

Sanz Villanueva, Santos (2010), La novela española durante el franquismo, Madrid, Gredos.

Sobejano, Gonzalo (2003), Novela española contemporánea (1940-1995), Zaragoza, Marenostrum.

—(2005), Novela española de nuestro tiempo (1940-1974): en busca del pueblo perdido, Madrid, Mare Nostrum.

URIOSTE, Carmen de (2009), Novela y sociedad en la España contemporánea (1994-2009), Madrid, Fundamentos.

VALLS, Fernando (2003), La realidad inventada: análisis crítico de la novela española actual, Barcelona, Crítica.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DONA I LITERATURA/12264222

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
LITERATURA ESPANYOLA CONTEMPORÀNIA/12264111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent