DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ELS SONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12264120
Ensenyament
Grau en Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
JIMÉNEZ LÓPEZ, MARÍA DOLORES
Adreça electrònica mariadolores.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ LÓPEZ, MARÍA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant <p>L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar a l'alumne una introducció a la fonologia i la fonètica en general i les característiques fonològiques i fonètiques de la llengua espanyola en particular. S'hi introdueixen conceptes bàsics de fonologia, fonètica articulatòria, fonètica acústica i fonètica perceptiva. Es pretén que l'alumne domini aspectes pràctics com són la transcripció fonològica, la transcripció fonètica, la definició de fonemes i al·lòfons, la correlació entre trets acústics i articulatoris.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix el sistema fonològic de la llengua espanyola.
Transcriu fonològicament i fonèticament els sons de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. FONÈTICA I FONOLOGIA: INTRODUCCIÓ 1.1. Fonètica:
1.1.1. Definició
1.1.2. Objectius
1.1.3. Branques
1.1.3.1. Fonètica Articulatòria
1.1.3.2. Fonètica Acústica
1.1.3.3. Fonètica Perceptiva
1.1.4. Fonètica i Altres Disciplines Lingüístiques

1.2. Fonologia
1.2.1. Definició
1.2.2 Objectius
1.2.3. Àmbits

1.3. Conceptes Bàsics en Fonètica i Fonologia
1.4. Transcripció Fonètica i Transcripció Fonològica. Alfabets Fonètics
1.5. Relació entre Fonètica i Fonologia
1.6. Algunes Aplicacions de la Fonètica
2. FONOLOGIA 2.1. Fonema
2.2. Identificació dels Fonemes
2.3. Oposicions Fonològiques
2.4. Trets Fonològics
2.5. Neutralització de les Oposicions
2.6. Processos Fonològics
3.FONÈTICA ARTICULATÒRIA 3.1. Aparell Fonador
3.2. Producció del So Articulat
3.3. Classificació Articulatòria dels Sons del Llenguatge
4. VOCALS DE L'ESPANYOL 4.1. Classificació Articulatòria
4.2. Definició i Distribució dels Fonemes Vocàlics
4.3. Descripció Fonològica
4.4. Seqüències Vocàliques
5.CONSONANTS DE L'ESPANYOL 5.1. Característiques Articulatòries
5.2. Definició i Distribució dels Fonemes Consonàntics
5.3. Descripció Fonològica
6. UNITATS SUPERIORS AL FONEMA 6.1 Síl·laba: Definició
6.2 Estructura sil·làbica
6.3 Tipus de síl·laba
6.4 Fonosintaxi
7. ELEMENTS SUPRASEGMENTALS 7.1 Accent
7.2 Pauses, Velocitat Elocució, Ritme
7.3 To i Entonació
7.4 Durada
8. FONÈTICA ACÚSTICA 8.1. Ones Sonores
8.2 Tipus d'ones
8.3. Ressonància i Filtres
8.4. Classificació Acústica dels Sons de la Parla
8.5. Mètodes d'Anàlisi Acústic
9. FONÈTICA PERCEPTIVA 9.1. Audició: Anatomia i Fisiologia de l'Oïda
9.2. Percepció: Models de percepció de la parla
9.3. Qualitats perceptives dels sons
9.4. Invariació Acústica i Percepció Categorial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A9
45 70 115
Resolució de problemes, exercicis
A9
CT2
6 24 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà el programa de l'assignatura.

Es donarà informació clara sobre el mètode d'avaluació.

Es presentaran els tipus d'exercicis i proves a resoldre com a pràctiques personals de l'alumne.

Es comentarà la bibliografia bàsica recomanada
Sessió Magistral A les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Després de les sessions magistrals, l'alumne haurà d'ampliar els continguts exposats a classe amb bibliografia complementària.
Resolució de problemes, exercicis Comentaris d'articles relacionats amb la temàtica de l'assignatura i la resolució d'exercicis.
Atenció personalitzada L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, a les hores de despatx que s'indicaran oportunament.

Aquestes consultes estaran en relació o bé amb els continguts exposats a les classes magistrals o amb els problemes que puguin sorgir en la realització dels problemes i exercicis.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, a les hores de despatx que s'indicaran oportunament.

Aquestes consultes estaran en relació o bé amb els continguts exposats a les classes magistrals o amb els problemes que puguin sorgir en la realització dels problemes i exercicis.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A9
CT2
L´alumne realitzarà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data indicada és requisit sine qua non per aprovar l'assignatura. 15% de la nota final
Proves objectives de tipus test
A9
Examen final tipus test que constarà de 40 preguntes de 0,25 punts cadascuna 85% de la nota final.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

NOTA IMPORTANT PRIMERA CONVOCATÒRIA:

Les pràctiques només tindran pes a la nota final en cas d'haver aprovat l'examen. És a dir, si l'examen està suspès, les pràctiques no modificaran de cap manera la nota final.


SEGONA CONVOCATÒRIA:

La segona convocatòria consisteix en un examen que consta de 5 preguntes breus de 2 punts cadascuna. El resultat de l'examen té un pes a la nota final del 100%.


CORRECCIÓ I ADEQUACIÓ LINGÜÍSTICA: A les proves i/o activitats s'avaluarà la correcció i adequació lingüística seguint la rúbrica de comunicació oral i escrita aprovada pel Consell del Grau de Llengua i Literatura Hispàniques. Aquesta rúbrica està disponible a l'espai Moodle.


Fonts d'informació

Bàsica

[1]   Alarcos Llorach (1968), Fonología Española, Gredos, Madrid.

[2]   Alcoba, S. (ed.) (2000), La Expresión Oral, Ariel, Barcelona.

[3]   Anderson, S. R. (1990), La Fonología en el Siglo XX, Visor, Madrid.

[4]   D’Introno, F., Teso, E. & Weston, R. (1995), Fonética y Fonología Actual del Español, Cátedra, Madrid.

[5]   Escandell Vidal, M. V. (Coord.) (2009),  El Lenguaje Humano,  Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid.

[6]   Fernández Planas, A. M. & Carrera, J. (2001), Prácticas de Transcripción Fonética en Castellano, Salvatella, Barcelona.

[7]   Fernández Planas, A. M. (2005), Así se habla. Nociones fundamentales de fonética general y española. Apuntes de catalán, gallego y euskara, Horsori, Barcelona.

[8]   Gil Fernández, J. (1988),  Los Sonidos del Lenguaje, Síntesis, Madrid.

[9]   Gil Fernández, J. (2000), Panorama de la Fonología Española Actual, Arco Libros, Madrid.

[10] Gil Fernández, J. (2007), Fonética para Profesores de Español: De la Teoría a la Práctica, Arco Libros, Madrid.

[11] Gili Gaya, S. (1971),  Elementos de Fonética General,  Gredos, Madrid.

[12] Goldsmith, J.A. (Ed.) (1996), The Handbook of Phonological Theory, Basil Blackwell, Oxford.

[13] Hardcastle, W.J. & J. Laver (Eds.) (1996), The Handbook of Phonetic Sciences, Basil Blackwell, Oxford.

[14] Hidalgo, A. (2006), Aspectos de la Entonación Española: Viejos y Nuevos Enfoques, Arco Libros, Madrid.

[15] Hidalgo, A. & Quilis, M. (2004), Fonética y Fonología Españolas, Tirant lo Blanch, Valencia.

[16] Hualde, J.I. (2005), The Sounds of Spanish, Cambridge University Press.

[17] Iribarren, M.C. (2005), Fonética y Fonología Españolas, Síntesis, Madrid.

[18] Llisterri, J. (1991), Introducción a la Fonética: El Método Experimental, Anthropos, Barcelona.

[19] Martínez Celdrán, E. (1983),  Fonética, Teide, Barcelona.

[20] Martínez Celdrán, E. (1984), Fonología General y Española, Teide, Barcelona.

[21] Martínez Celdrán, E. (1988), Prácticas de Fonética y Fonología, Promociones Publicaciones Universitarias.

[22] Martínez Celdrán, E. (1991), Fonética Experimental: Teoría y Práctica, Síntesis, Madrid.

[23] Martínez Celdrán, E. (1996), El Sonido en la Comunicación Humana. Introducción a la Fonética, Octaedro, Barcelona.

[24] Martínez Celdrán, E. (1998), Análisis Espectográfico de los Sonidos del Habla, Ariel, Barcelona.

[25] Martínez Celdrán, E. & Fernández Planas, A.M. (2007), Manual de Fonética Española, Articulaciones y Sonidos del Español, Ariel, Barcelona.

[26] Navarro Tomás, T. (1968), Manual de Pronunciación Española, CSIC, Madrid.

[27] Obediente, E. (2007), Fonética y fonología, Consejo de Publicaciones, Facultad de Humanidades y Educación, Universidad de Mérida.

[28] Quilis, A. (1981), Fonética Acústica de la Lengua Española, Gredos, Madrid.

[29] Quilis, A. (1985), El Comentario Fonológico y Fonético de Textos, Arco Libros, Madrid.

[30] Quilis, A. (1993), Tratado de Fonología y Fonética Españolas, Gredos, Madrid.

[31] Quilis, A. (2003), Principios de Fonética y Fonología Españolas, Arco Libros, Madrid

[32] Sosa, J.M. (1999), La Entonación del Español. Su Estructura Fónica, Variabilidad y Dialectología, Cátedra, Madrid.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent