DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12264121
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura té com a objectiu el coneixement i el domini dels procediments que permeten l'anàlisi interna de les paraules. Per això, és delimitaran, definiran i classificaran les unitats del component morfològic; es descriuran com s'agrupen aquestes unitats en els respectius paradigmes, i, finalment, s'explicitarà la forma en què les unitats que integren les paraules es combinen i es constitueixen per tal de conformar la seva estructura interna.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix l’estructura morfològica de la llengua espanyola.
Analitza morfològicament les paraules de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. ¿Qué es la Morfología? 1.1 Origen del Término
1.2 La morfología y la lingüística. Morfología y léxico
1.3 Clases de morfemas. Flexión, derivación y composición
2. Las unidades del análisis morfológico 2.1 El morfema. Clases de morfemas
2.2 Clases de afijos y alomorfía
2.3 Cuestiones problemáticas sobre las unidades morfológicas
2.3.1 ¿Existen las palabras?
2.3.2 ¿Existen los morfemas?
2.3.3 ¿Cuánta información contienen las unidades morfológicas?
2.4 Estructuras morfológicas
3. Clases de Palabras 3.1 ¿Cuántas clases de palabras?
3.2 Cuatro Clasificaciones Binarias
3.3 Criterios de Clasificación e Identificación
3.3.1 Criterios Morfológicos
3.3.2 Criterios Semánticos
3.3.3 Criterios Sintácticos
4. La flexión y su análisis 4.1 Propiedades de la flexión
4.2 Los paradigmas
4.3 Sincretismo
5. Flexión Nominal 5.1 El género en el nombre
5.2 El número en el nombre
5.3. Género y número en las categorías del SN: adjetivos, determinantes y pronombres

6. Flexión Verbal 6.1 Categorías verbales del español
6.2 Categorías verbales y morfemas flexivos
6.3 La vocal temática
6.4 La segmentación de la forma verbal
6.5 Los tiempos compuestos de los verbos
6.6 Características morfológicas del sistema verbal español y clases flexivas
6.7. Verbos regulares e irregulares
7. Morfología Léxica: Generalidades 7.1 Introducción: Definición, Problemática y Objeto de Estudio
7.2 Análisis de la Palabra Compleja
7.3 Tipos de Formación de Palabras
8. La derivación y su análisis 8.1 Flexión versus Derivación
8.2 Prefijación
8.3 Sufijación
8.4 Interfijación
9. La composición y su análisis 9.1 Propiedades de la Composición
9.2 El orden de los elementos en un compuesto
9.3 Clases de compuestos
9.4 Relaciones entre compuestos y sintagmas
10. Otros Procedimientos de Formación de Palabras 10.1 Parasíntesis
10.2 Conversión
10.3 Sustitución
10.4 Supleción
10.5 Repetición
10.6 Abreviación: Acortamiento y Abreviatura
10.7 Acronimia o Combinación
10.8 Siglación

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A9
C4
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis
A9
C2
C4
0 90 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
C4
12 0 12
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A9
C4
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació.

Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals de manera autònoma per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals.
Atenció personalitzada Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A9
C2
C4
L'estudiant farà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data establerta és requisit sine qua non per aprovar l'assignatura. La nota resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. 70% de la nota final
Proves mixtes
A9
C4
L'estudiant farà una prova final presencial que es realitzarà al final del quadrimestre. 30% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'estudiant no assoleix en alguna o vàries activitats d'avaluació la nota mínima (5/10) a la primera convocatòria, podrà assolir-ho a la segona convocatòria. Si no ha presentat o no ha assolit cap de les activitats d'avaluació de la primera convocatòria, caldrà que es presenti a un examen final únic dins de la segona convocatòria, que suposarà el 100% de l'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Aguirre, C., Manual de Morfología, Madrid: Castalia, 2013
Alvar Ezquerra, M. , La Formación de Palabras en Español, Madrid: Arco Libros, 1994
Ambadiang, Th., La Morfología Flexiva, Madrid: Taurus, 1993
Bosque, I. , Las Categorías Gramaticales, Madrid: Síntesis, 1990
Bosque, I., Tiempo y Aspecto en Español, Madrid: Cátedra, 1990
Bosque, I. & Demonte, V. (dirs.), Gramática Descriptiva de la Lengua Española, Madrid: Espasa-Calpe, 1999
Fábregas, A. , La morfología. El análisis de la palabra compleja, Madrid: Síntesis, 2014
Gómez Torrego, L., Análisis morfológico, Madrid: SM, 2007
Lang, M.F. , La Formación de Palabras en Español, Madrid: Cátedra, 1992
Miguel, Elena de (ed.), Panorama de la lexicología, Barcelona: Ariel, 2009
RAE, Nueva Gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis, Madrid: Espasa, 2009
RAE, Nueva Gramática de la lengua española. Manual, Madrid: Espasa, 2010
Varela, S., Morfología Léxica: La Formación de Palabras, Madrid: Gredos, 2005

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264124


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ELS SONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264120
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent