DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) LES PARAULES DE LA LLENGUA ESPANYOLA Codi 12264121
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Adreça electrònica maria.herrera@urv.cat
Professors/es
HERRERA RODRIGO, MARÍA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> Aquesta assignatura té com a objectiu el coneixement i el domini dels procediments que permeten l'anàlisi interna de les paraules. Per això, és delimitaran, definiran i classificaran les unitats del component morfològic; es descriuran com s'agrupen aquestes unitats en els respectius paradigmes, i, finalment, s'explicitarà la forma en què les unitats que integren les paraules es combinen i es constitueixen per tal de conformar la seva estructura interna.</p><div><div>Combina la presencialitat&nbsp;&nbsp;i la virtualitat en un percentatge encara per determinar. En començar el curs, el calendari amb totes les activitats docents previstes (amb horaris i espais)&nbsp;&nbsp;estarà disponible al campus virtual (Moodle) de l’assignatura.<br />&nbsp; <div><br /></div></div></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Coneix l’estructura morfològica de la llengua espanyola.
Analitza morfològicament les paraules de la llengua espanyola.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La Morfología. Las unidades del análisis morfológico 1.1 Origen del término
1.2 La morfología y la lingüística
1.3 Flexión, derivación y composición
1.4. El morfema. Clases de morfemas
1.5. Aspectos básicos del análisis morfológico
1.6. Dificultades y limitaciones del análisis morfológico
2. La palabra. Clases de Palabras 2.1.La palabra y su alcance morfológico
2.2.¿Cuántas clases de palabras?
2.2 Cuatro clasificaciones binarias
2.3 Criterios de clasificación e identificación
3. La flexión y su análisis. La flexión nominal 3.1 Propiedades de la flexión
3.2 Los paradigmas
3.3 El género
3.4. El número
4. La flexión Verbal 4.1 Informaciones morfológicas presentes en las formas verbales
4.2 La segmentación de la forma verbal
4.3.Características morfológicas del sistema verbal español
5. La derivación y su análisis (I). La sufijación 5.1 Introducción: Definición, problemática y objeto de estudio
5.2 Análisis de la palabra compleja
5.3. Tipos de derivación
5.4. La sufijación
6. La derivación y su análisis (II). La prefijación. La interfijación 6.1 Prefijación
6.2 Interfijación
7. La composición y su análisis 7.1 Propiedades de la composición
7.2 Clases de compuestos
7.3 Morfología y sintaxis del compuesto
7.4 Relaciones entre compuestos y sintagmas
8. Otros procedimientos de formación de palabras 8.1 Acortamientos
8.2 Siglas
8.3 Acrónimos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A9
CT5
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis
A9
CT5
0 90 90
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
CT5
12 0 12
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A9
CT5
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació.

Sessió Magistral Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals de manera autònoma per part de l'estudiant.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals.
Atenció personalitzada Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció

Donada la situació d'emergència sanitària, durant el curs 2020-21, s’atendrà els estudiants en tutoria individualitzada o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura. La tutoria podrà ser presencial o virtual. A principis de curs s'informarà a l’estudiant sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A9
CT5
L'estudiant farà una sèrie d'exercicis pràctics durant el curs. El lliurament d'aquestes pràctiques a la data establerta és requisit sine qua non per aprovar l'assignatura. La nota resultarà de la mitjana aritmètica de les activitats pràctiques presentades. 70% de la nota final
Proves mixtes
A9
CT5
L'estudiant farà una prova final presencial que es realitzarà al final del quadrimestre. 30% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La asignatura se imparte en castellano. Las actividades se realizan en castellano.

Todas las actividades presentadas a la evaluación de la profesora han de ser originales. De acuerdo con la Normativa académica y de matrícula (art. 24), la realización fraudulenta probada de alguna actividad evaluativa, tanto en soporte material como virtual y electrónico, comporta al / a la estudiante la nota de suspenso en la convocatoria más próxima.

No está permitido usar ni tener dispositivos de comunicación y transmisión de datos durante la realización de las pruebas y actividades de evaluación.

Se ofrecen dos convocatorias: una de evaluación continua y otra de evaluación única. El acta de calificaciones, sin embargo, es única, y solo refleja la nota final.

Las actividades y pruebas de evaluación desglosadas en la tabla de metodologías corresponden a la primera convocatoria (evaluación continua).

Si el/la estudiante no alcanza, en alguna o en varias actividades, la nota mínima (5/10), podrá intentarlo de nuevo en la segunda convocatoria. Si no ha conseguido el aprobado en ninguna de las actividades de evaluación continua, o no las ha presentado, tendrá que someterse, en segunda convocatoria, al examen final, una prueba única tipo test, que supondrá el 100% de la calificación de la asignatura.

Esta guía docente es orientativa. En el caso de situaciones de emergencia sanitaria, se adaptará la evaluación para que se pueda llevar a cabo de acuerdo con las directrices que establezcan los organismos pertinentes. Cualquier modificación se informará a través del tablón de noticias del campus virtual (Moodle).


Fonts d'informació

Bàsica Aguirre, C., Manual de Morfología, Madrid: Castalia, 2013
Ambadiang, Th., La Morfología Flexiva, Madrid: Taurus, 1993
Bosque, I. , Las Categorías Gramaticales, Madrid: Síntesis, 2015
Bosque, I. & Demonte, V. (dirs.), Gramática Descriptiva de la Lengua Española, Madrid: Espasa-Calpe, 1999
Fábregas, A. , La morfología. El análisis de la palabra compleja, Madrid: Síntesis, 2014
Lang, M.F. , La Formación de Palabras en Español, Madrid: Cátedra, 1992
RAE, Nueva Gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis, Madrid: Espasa, 2009
RAE, Nueva Gramática de la lengua española. Manual, Madrid: Espasa, 2010
Varela, S., Morfología Léxica: La Formación de Palabras, Madrid: Gredos, 2005
García Page, M., Cuestiones de morfología española, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2006

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264124


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ELS SONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264120
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent