Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A9 |
Demostrar que coneix l'estructura, l'ús, la variació i l'evolució històrica de la llengua espanyola. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A9 |
Coneix l’estructura morfològica de la llengua espanyola.
Analitza morfològicament les paraules de la llengua espanyola.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. La Morfología. Las unidades del análisis morfológico |
1.1 Origen del término
1.2 La morfología y la lingüística
1.3 Flexión, derivación y composición
1.4. El morfema. Clases de morfemas
1.5. Aspectos básicos del análisis morfológico
1.6. Dificultades y limitaciones del análisis morfológico
|
2. La palabra. Clases de Palabras |
2.1.La palabra y su alcance morfológico
2.2.¿Cuántas clases de palabras?
2.2 Cuatro clasificaciones binarias
2.3 Criterios de clasificación e identificación
|
3. La flexión y su análisis. La flexión nominal |
3.1 Propiedades de la flexión
3.2 Los paradigmas
3.3 El género
3.4. El número
|
4. La flexión Verbal |
4.1 Informaciones morfológicas presentes en las formas verbales
4.2 La segmentación de la forma verbal
4.3.Características morfológicas del sistema verbal español
|
5. La derivación y su análisis (I). La sufijación |
5.1 Introducción: Definición, problemática y objeto de estudio
5.2 Análisis de la palabra compleja
5.3. Tipos de derivación
5.4. La sufijación |
6. La derivación y su análisis (II). La prefijación. La interfijación |
6.1 Prefijación
6.2 Interfijación
|
7. La composición y su análisis |
7.1 Propiedades de la composición
7.2 Clases de compuestos
7.3 Morfología y sintaxis del compuesto
7.4 Relaciones entre compuestos y sintagmas |
8. Otros procedimientos de formación de palabras |
8.1 Acortamientos
8.2 Siglas
8.3 Acrónimos |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
0 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
90 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
0 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de la metodologia i de les activitats d'avaluació.
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament de cadascun dels temes que constitueixen el programa de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals de manera autònoma per part de l'estudiant. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'exercicis d'aplicació de la teoria desenvolupada a les sessions magistrals. |
Atenció personalitzada |
Té com a objectiu resoldre els dubtes que tinguin els estudiants, mitjançant atenció al despatx o bé per correu electrònic. |
Descripció |
Durant el curs 2021-22
s’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de
resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb
l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs
s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció
personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
|
Proves mixtes |
|
|
|
Altres |
|
Trabajo de análisis morfológico 30% Cuestionarios teórico/prácticos 50% Exposición de lecturas 10% Participación activa 10% |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La asignatura se imparte en castellano. Las actividades se realizan en castellano. Todas las actividades presentadas a la evaluación de la profesora han de ser originales. De acuerdo con la Normativa académica y de matrícula (art. 24), la realización fraudulenta probada de alguna actividad evaluativa, tanto en soporte material como virtual y electrónico, comporta al / a la estudiante la nota de suspenso en la convocatoria más próxima. No está permitido usar ni tener dispositivos de comunicación y transmisión de datos durante la realización de las pruebas y actividades de evaluación. Se ofrecen dos convocatorias: una de evaluación continua y otra de evaluación única. El acta de calificaciones, sin embargo, es única, y solo refleja la nota final. Las actividades y pruebas de evaluación desglosadas en la tabla de metodologías corresponden a la primera convocatoria (evaluación continua). En segunda convocatoria, habrá una prueba única tipo test, que supondrá el 100% de la calificación de la asignatura. Dado que se trata de una evaluación de mínimos, la máxima calificación es un 5. En las actividades, pruebas y exámenes, se evalúa la corrección y adecuación de las presentaciones de acuerdo con la rúbrica de comunicación oral y escrita aprobada por el Consejo de Estudios del grado de Lengua y Literatura Hispánicas, disponible en el aula virtual (espacio Moodle). Si la evolución de la situación sanitaria requiere reducir la presencialidad, se adaptará la evaluación para que se pueda llevar a cabo de acuerdo con las directrices que establezcan los organismos pertinentes. Cualquier modificación se informará mediante el foro del campus virtual (Moodle). |
Bàsica |
Aguirre, Carmen, Manual de morfología, Madrid: Castalia, 2013
Ambadiang, Théophile, La morfología flexiva, Madrid: Taurus, 1993
Bosque, Ignacio, Las categorías gramaticales, Madrid: Síntesis, 2015
Bosque, Ignacio y Demonte, Violeta (dirs.), Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe, 1999
Fábregas, Antonio, La morfología. El análisis de la palabra compleja, Madrid: Síntesis, 2014
Lang, Mervin F., La formación de palabras en español, Madrid: Cátedra, 1992
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Morfología y sintaxis, Madrid: Espasa, 2009
RAE, Nueva gramática de la lengua española. Manual, Madrid: Espasa, 2010
Varela, Soledad, Morfología léxica: La formación de palabras, Madrid: Gredos, 2005
García Page, Mario, Cuestiones de morfología española, Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces, 2006
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LES ORACIONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264124 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ELS SONS DE LA LLENGUA ESPANYOLA/12264120 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|